"Młodym pisarzom - takim jak bohater sztuki - tworzącym dla teatru, przyszło żyć w stresujących czasach. Pisanie do szuflady, nawet jeśli są to genialne sztuki, nie zapewni im środków do życia. Zdaniem dających bohaterowi dobre rady ludzi teatru sprzedać może się pisanie o tym, co dziś ludzi interesuje, na przykład o zjednoczeniu Niemiec.
Tylko co o odległym już o ponad dwadzieścia lat wydarzeniu może napisać niespełna trzydziestoletni pisarz? To opowieść o wyjściu z długiego cienia rzucanego przez przeszłość i o uwolnieniu się spod jej wpływu. Czynność dyktowania i późniejszego odsłuchiwania nagranych materiałów do pisanej przez bohatera sztuki, w połączeniu ze scenami dialogowymi, budują napięcie i pozwalają na niezwykle interesującą grę pomiędzy fikcją opisanego i rzeczywistością opowiedzianego. Pisarz zamierza przepytać własnego ojca, jak odebrano upadek muru berlińskiego w prowincjonalnej, oddalonej od centrum wydarzeń społeczności, w której żył. W wyniku protekcjonalnego traktowania, wściekły na ojca, staje się coraz bardziej agresywny. Próba napisania sztuki o polityce kończy się powstaniem osobistej impresji na temat współczesnego świata, dolach i niedolach młodego pisarza oraz problemach porozumienia się ojca i syna." (ADiT)
O artystach:
Andrzej Majczak - ur. 1972, reżyser, pedagog. Absolwent Akademii Teatralnej w Warszawie i Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie. Jest autorem inscenizacji przede wszystkim dramaturgii współczesnej. Zrealizował m.in. prapremierę norway.today Igora Bauersimy (Teatr Polski we Wrocławiu), czy nagrodzone Polaroidy Marka Ravenhilla (Teatr im. S. Jaracza w Łodzi). Od kilku lat współpracuje ze scenami krakowskimi - z Teatrem Bagatela, w którym wyreżyserował m.in. Psa, kobietę, mężczyznę Sybille Berg, Seks nocy letniej Woody'ego Allena oraz z prywatnym Teatrem Współczesnym (Bombshells. Wieczór panieński Joanny Murray-Smith). Od 2000 roku zajmuje się przygotowaniem publicznych czytań najnowszej dramaturgii polskiej i światowej. Opracował reżysersko teksty tak różnorodnych twórców, jak Heiner Müller, Werner Schwab, Roland Schimmelpfennig, Eric-Emanuel Schmidt czy Conor McPherson. Pracę reżyserską łączy także z nauczaniem techniki aktorskiej. Od roku 2007 jest pedagogiem Lart Studio w Krakowie.
Artur Steranko - absolwent Studium Dramatycznego przy Teatrze Wybrzeże w Gdańsku, gdzie grał w latach 1979-1980. W sezonie artystycznym 1977/78 - aktor Bałtyckiego Teatru Dramatycznego im. Juliusza Słowackiego w Koszalinie. Od 1981 roku w zespole Teatru im. Stefana Jaracza w Olsztynie. Laureat licznych nagród: Maska Melpomeny - nagroda widzów Teatru im. Stefana Jaracza w Olsztynie (1991), Nagroda Teatralna Kreacja Roku 1991 za rolę Oberona w spektaklu Sen nocy letniej w reżyserii Jacka Andruckiego, Nagroda Teatralna Kreacja Roku 1992 za rolę Renatusa w spektaklu Zejście aktora w reżyserii Janusza Kozłowskiego, Nagroda Teatralna Kreacja Roku 1993 za rolę Franza w spektaklu Pułapka w reżyserii Krzysztofa Rościszewskiego, Nagroda Kapituły Plebiscytu "Teatralna Kreacja Roku" za całokształt twórczości (1998), Nagroda Przewodniczącego Komisji Kultury Rady Miasta Olsztyn (2002), Nagroda Teatralna Kreacja Roku 2004 za rolę Henryka w spektaklu Ślub w reżyserii Andrzeja Pawłowskiego, Nagroda Teatralna Kreacja Roku 2004 za rolę Kuby w spektaklu Pętla w reżyserii Giovanny'ego Castellanosa, Srebrny Krzyż Zasługi (2005), Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis (2008), Nagroda XVI Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Filmowej "Prowincjonalia", 2009 Najlepsza Rola Męska za rolę w filmie Cztery noce z Anną, Nagroda Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego "Najlepszy z Najlepszych" (2009).
Sebastian Oberc - rocznik 1976, aktor teatralny, filmowy i telewizyjny; absolwent PWST w Krakowie (wydz. aktorski). Kierownik produkcji Fenomen reż. T. Paradowicz. Zagrał główne role w: Katastrofy górnicze - Cicha Akcja reż. R. Dunaszewski i Wielkie Ucieczki - Lot 747 reż. R. Dunaszewski. Wystąpił w Ekipie reż. A Holland. Współpracuje ze studentami wydziału reżyserii Szkoły Filmowej w Katowicach. Jego ważniejsze role w teatrze to: Mistrz i Małgorzata reż. K. Lupa (Mateusz Lewita, Kanawkin), Żeby Cię lepiej zjeść reż. P. Waligórski (Bambus), Cukier w normie reż. P. Waligórski (Mirek Tańcula), From Poland with love reż. P. Waligórski (On), Letnicy reż. K. Lupa (Włas), Lis Filozof reż. P. Waligórski (Lis), Seks nocy letniej reż A. Majczak (Andrew Hobbs), Kaleka z Inishman reż M. Grabowski (Billy Kaleka), Tango reż. P. Waligórski (Edek).
Małgorzata Buczkowska - aktorka teatralna, filmowa i telewizyjna. Występowała na deskach Teatru Polskiego we Wrocławiu oraz w Teatrze im. S. Jaracza w Łodzi. Laureatka wielu nagród teatralnych, w tym prestiżowej Grand Prix na 47. Kaliskich Spotkaniach Teatralnych za rolę Lisy w Blasku Życia, Złotych Masek za najlepsze kobiece role sezonu za kreacje w spektaklach norway.today, Sprawcy, Blask Życia i Habitat, oraz Nagrody Głównej za rolę Lisy w Blasku Życia na V Festiwalu Dramaturgii Współczesnej Rzeczywistość Przedstawiona w Zabrzu. Za role w filmach 0-1-0 w reż. Piotra Łazarkiewicza i Jestem twój w reż. Mariusza Grzegorzka była dwukrotnie nominowana do Nagrody im. Zbyszka Cybulskiego. Wystąpiła też m.in. w takich filmach jak: Masz na imię Justyna, Oda do radości, Statyści, Ile waży koń trojański, To nie tak, jak myślisz kotku, Zero, Uwikłanie, Kołysanka. Za rolę Agi w filmie Oda do radości w reż. Anny Kazejak zdobyła Nagrodę Główną dla Najlepszej Aktorki na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym RiverRun w USA. Jej dorobek telewizyjny to m.in. role w serialach Glina, Londyńczycy, Głęboka woda, Krew z krwi. Od 2012 r. współpracuje z TR Warszawa.
Ksawery Szlenkier - aktor teatralny, filmowy i telewizyjny, absolwent Wydziału Aktorskiego PWSTviT w Łodzi (2005). Laureat Nagrody Specjalnej ZASP na XXIII Festiwalu Szkół Teatralnych za role Raskolnikowa w Swidrygajłowie, reż. J. Gajos, i Woyzecka w 4xWoyzeck, reż. W. Zawodziński. Związany z Teatrem Nowym w Łodzi, następnie z Teatrem im. Stefana Jaracza w Łodzi, obecnie z Teatrem Narodowym w Warszawie. Współpracował m.in. z Michałem Zadarą, Janem Englertem, Anną Augustynowicz, Agatą Dudą-Gracz, Waldemarem Zawodzińskim, Eugeniuszem Korinem, Michałem Kotańskim, Michałem Walczakiem. Spośród ról filmowych i telewizyjnych wymienić można role Otta w Ambassadzie w reżyserii Juliusza Machulskiego, Mazintzewa w Wichrach Kołymy, reż. M. Gorris, rolę Krzysztofa w Czasie honoru czy Janusza Wieczorka w Krwi z krwi.
Marcin Rumiński - multiinstrumentalista, kompozytor, aranżer, muzyk sesyjny, wokalista. Lider i założyciel zespołów SHANNON (od 1994) i HOBOUD (zał. 2008 - III folkowy fonogram roku 2009). Specjalizuje się w grze na ludowych instrumentach: dętych- whistlach (prostych fletach irlandzkich), dudach szkockich (highland bagpipes) i irlandzkich (uillean pipes), bombardzie (Bretania), duduku (Armenia) strunowych - mandolinie, doszpulurze (Tuva), perkusyjnych. Jako kompozytor i aranżer często sięga do korzeni ludowych, by łączyć muzykę nowoczesną oraz wpływy muzyki etnicznej z całego świata. Prócz twórczości zawierającej się w działalności zespołu realizuje się jako producent muzyczny, realizator nagrań i twórca opraw muzycznych filmów, spektakli teatralnych, słuchowisk radiowych ("Stabis Lauks" PR Olsztyn 2014) oraz imprez kulturalnych i firmowych. Od kilku lat współpracuje z Urzędem Miasta Olsztyna w roli animatora kultury. W latach 2011-2013 roku należał do zespołu Halinki Mlynkovej (album "Ethnoteka").
23.02.2015 / G.19:00 / SALA SUWNICOWA
Żaden statek już nie przypłynie
autor: Nis-Momme Stockmann | przekład: Jacek Kaduczak | reż.: Andrzej Majczak | tekst przeczytają: Artur Steranko, Sebastian Oberc, Małgorzata Buczkowska i Ksawery Szlenkier | muzyka: Marcin Rumiński