stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

POD POWIERZCHNIĄ. Świat ilustracji Joanny Concejo Opinie (1)

Artystka: Joanna Concejo
Kurator: Adrian Chorębała
Współpraca: Agnieszka Baaske
Identyfikacja graficzna: Anna Witkowska
Godziny otwarcia: wt-ndz, godz. 12.00-18.00

24 października 2024 - 12 stycznia 2025, g. 12:00 - 18:00

bilety 10 zł
ulgowy 7 zł

19 października 2024 - 19 stycznia 2025

Wstęp wolny
Ilustracje Joanny Concejo uwodzą dbałością o szczegół, melancholią przemijania, zapachami dzieciństwa i siłą narracji. Ilustracji Concejo nie ogląda się, ale czyta wszystkimi zmysłami. Stanowią pomost pomiędzy wyobraźnią, a tym co istnieje. Artystka kreuje bowiem światy za pomocą niedopowiedzenia i wieloznaczności. Często operuje perspektywą dziecka. Naiwność niewinnego spojrzenia pozwala na surrealistyczne motywy, wyjście poza logikę świata dorosłych. Z drugiej strony w ilustracjach dominuje punkt widzenia natury, to rośliny i kłącza przejmują świat przedstawiony. Cechuje go subtelność, ale także surowa naturalność i nasączenie opowieściami.

"Ilustrowanie nie polega na rysowaniu tego, co napisane. Muszę zdesakralizować tekst, by na jego podstawie ułożyć własną opowieść, bo tylko taką mam. Jeżeli narysuję to, co jest dla mnie ważne, to jest szansa, że ktoś poświęci temu swoją uwagę. Z tekstu pisarza i mojej opowieści powstaje kolejna wartość." - tłumaczy Joanna Concejo.

Ilustratorka sięga w swoich książkach po opowieści archetypiczne, takie jak "Czerwony Kapturek" czy "Dzikie Łabędzie". Jej książki to swoiste traktaty filozoficzne: "Tam gdzie rosną porzeczki", wspólna książka z Olgą Tokarczuk "Zgubiona dusza" czy "Książe w cukierni" z tekstem Marka Bieńczyka. Autorka nie boi się tematów trudnych takich jak Holokaust, co pokazała w książce "Dym". Jej książki ukazują się we Włoszech, Francji, Hiszpanii, Szwajcarii, Polsce, Korei, Rumunii, Meksyku. Co świadczy o dużym potencjale uniwersalności tych wydawnictw, ale ciągle mamy do czynienia z twórczością bardzo autorską, liryczną i z dużą dozą poczucia humoru.

"Pod powierzchnią" jest wystawą, która zaprasza do świata artystki poprzez pokazanie jej twórczości w niecodzienny sposób. Będzie można wejść do ilustracji Joanny Concejo, poznać niektóre z sekretów jej warsztatu: od technik skalowania poprzez wycinanki i hafty, po interaktywne instalacje pokazujące popularne motywy z jej twórczości w formie zabawy z odbiorcą. Jedną ze stref wystawy będzie czytelnia z książkami artystki, a całość przygotowana jest jako azyl od pośpiechu świata, z myślą zarówno o młodym, jak tym starszym czytelniku.

Joanna Concejo
Urodziła się w 1971 roku w Słupsku. Dzieciństwo spędza na wsi grzecznie chodząc do szkoły i pomagając w pracach domowych. Wyjeżdża do miasta w wieku 15 lat, żeby podjąć naukę w koszalińskim liceum plastycznym. Jest sumienną i pracowitą uczennicą. Po maturze dostaje się na studia w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, na wydział grafiki. Po pierwszym roku wyjeżdża do Francji na "małą przerwę", która okazuje się dwuletnia i wzbogaca ją o męża, i córkę. Wraca do Polski skończyć studia oraz w 1998 roku z dyplomem z rysunku i ilustracji w kieszeni osiada na stale we Francji, gdzie miedzy narodzinami syna, praniem i gotowaniem stara się znaleźć swoje miejsce w świecie sztuki.

Zaczyna być zauważana dzięki instalacjom w 2002, kiedy to zostaje zaproszona do udziału w Busan Biennale w Korei. Rok później pokazuje swoje prace na wystawie sztuki współczesnej w Chelles (Francja). Następne lata dają jej jeszcze kilka możliwości wystaw (galeria "Plattform" w Berlinie, galeria "Public" w Paryżu), ale powoli, czy to z woli losu, czy przez własne niezdecydowanie, jej zapał gaśnie, nadgryziony prozą życia. Przez parę lat jedynie "trochę rysuje". W 2004 roku wysyła swoje rysunki na Bologna Children's Book Fair i zostaje zakwalifikowana na wystawę ilustratorów; to początek jej pracy w dziedzinie ilustracji książkowej. Od tej pory uczestniczy w wielu wystawach zbiorowych: The Emperors New Illustration/ Bologna w 2005, Figures Futures/ Montreuil - Francja, Blue Book/ Iran, Le imagini della fantasia/ Sarmede - Włochy 2008, 2010, 2015), Tea with Alice w Oxfordzie w 2012; w 2015 It's always the tea time w Estonian Children's Literatur Center w Tallinie / Estonia, oraz L'illustration des contes w Centre André François w Margny-les-Compiègne / Francja, i Czerwony kapturek, i inni w Bibliotece Miejskiej w Eragny / Francja, w 2017, Czerwony Kapturek w Centre Una Volta w Bastii na Korsyce / Francja w 2017, L'œil intérieur w Galerii Serpent Vert w Paryżu w 2019.

Kilka indywidualnych wystaw poświęconych jej ilustracjom: Attorno al giardino w Hamelin w Bolonii / Włochy 2008, wystawa ilustracji w Bibliotece w Saint-Herblain (Francja) w 2011 r., Un pas à la fois w Nei rami w Bolonii, w 2014 Les visages du lointain w Musée Beurnier-Rossel w Montbéliard/ Francja, w 2015 Dans l'atelier de Joanna Concejo w galerii Angle w Saint Paul Trois Châteaux / Francja, i Historie osobne w galerii Arttrakt we Wrocławiu, w 2017 La Fabrique des images de Joanna Concejo w Nougaterie Soubayran Montélimar / Francja, i The picture garden in winter w Albus Gallery w Seulu/ Korea, Histoires fragiles w Galerii Robillard w Paryżu w 2018, Zgubiona dusza - jestem, rysuję w Domu Slow / Lublin, w 2018, Concetto w Galerii UA / Poznań 2018, wystawa w ramach Biennale des Illustrateurs (Biennale Ilustratorów) w Moulins / Francja 2019.

Joanna Concejo współpracuje regularnie z Le Petit Atelier de Paris (projektowanie użytkowe, ceramika), oraz ze szkołami ilustracji Ars In Fabula- Macerata i Scuola Internazionale del'Illustrazione Stepan Zavrel -Sarmede / Włochy, oraz z pracownią La Petite Galerie w Reims / Francja i galeria Robillard w Paryżu.

Jej książki ukazują się we Włoszech, Francji, Hiszpanii, Szwajcarii, Polsce, Korei, Rumunii, Meksyku. Współpracowała także z magazynami: DPI/ Taiwan, Tiny Pencils/ Wielka Brytania, Influencia / Francja, Kukbuk/ Polska, i innymi. W 2017 roku uczestniczyła w IKEA Art Event, zaproszona wraz z 9 innymi artystami do stworzenia rysunku oryginalnego na te okazje.

Współpracuje z Wydawnictwem Literackim jako ilustratorka okładek do książek Olgi Tokarczuk.

Autor muralu na wystawie: Bartek Buczek
Bartek Buczek (ur. 1987 r.), stypendysta Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci. Ukończył ASP, dyplom w pracowni Andrzeja Tobisa. Profesjonalny malarz sztalugowy, bukinista, kolarz amator, pracownik galerii o szerokich kompetencjach zawodowych (techniczny, wystawiennik, artysta, aranżer i kurator), twórca videoartów, instalacji, a także autor tekstów (w tym książki "Za drogie, za słabe, zbyt trudne" znajdującej się w kolekcji krakowskiego Bunkra Sztuki). W jego erudycyjnej twórczości, także tej wykraczającej poza ramy obrazów, odnaleźć można melancholijną atmosferę, zakorzenioną w głęboko egzystencjalnej refleksji. Patrząc szeroko, interesuje go człowiek, a precyzyjnie, on sam. Nie wypracował sztywnej strategii artystycznej, ale od 2020 roku tworzy tylko panegiryczne dzieła o ulubionych narzędziach pracy. Miał 8 wystaw solowych i uczestniczył w 33 wystawach zbiorowych w różnych galeriach.

Autorzy instalacji multimedialnych na wystawie: tajny_projekt

Kreatywne studio projektowe specjalizujące się w instalacjach multimedialnych. Realizacje tajnego projektu opierają się na użyciu nowoczesnych technologii w służbie sztuki i designu. Za pomocą czujnika kinect, hologramu, animacji 2,5 D, programowania lub autorskich rozwiązań sprawiają, że każdy pomysł znajdzie najbardziej optymalną formę.

Partnerzy:
Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach, Galeria Rondo Sztuki

Patroni Medialni:
Magazyn Szum, Notes Na 6 Tygodni, Pomorskie Travel, Trójmiasto.pl, Prestiż Magazyn Trójmiejski, www.gdańsk.pl

Przeczytaj także