POLSKI CHÓR KAMERALNY Schola Cantorum Gedanensis
zaprasza na koncert pt.
Piosenki z Kabaretu Starszych Panów
♦ teksty:
Jeremi Przybora
♦ muzyka:
Jerzy Wasowski
♦ aranżacja:
Andrzej Borzym
Wykonawcy:
Polski Chór Kameralny
Jan Łukaszewski - dyrygent
W programie:
Na całej połaci śnieg
Herbatka
Ballada jarzynowa
Manio, to moje słonko
W kawiarence "Sułtan"
O, Kutno okrutne
Jesienne listy
Porucznik Czartogromski
Rzuć chuć
Stacyjka Zdrój
No i jak tu nie jechać
Wesołe jest życie staruszka
Cisza leśna
Duchy
Kapturek 62
O, mamo, jaki pan śliczny
Ząb, zupa, dąb
Rodzina
Cykliczny program telewizyjny autorstwa Jeremiego Przybory i Jerzego Wasowskiego ukazywał się na ekranach Telewizji Polskiej w latach 1958-1966. Legendarny już Kabaret jest najwybitniejszym osiągnięciem artystycznym w dziedzinie rozrywki telewizyjnej - ukształtował oryginalny typ widowiska, które cechowała pogodna elegancja, subtelny humor i wyrafinowany żart.
Dzięki programom Starszych Panów spotykamy się z minionym światem kultury, przednim dowcipem, a także piosenką, utrzymaną zwykle w lirycznym nastroju, wykonywaną z najwyższym kunsztem przez wybitnych polskich aktorów: Irenę Kwiatkowską, Barbarę Krafftównę, Kalinę Jędrusik, Edwarda Dziewońskiego, Mieczysława Czechowicza, Wiesława Michnikowskiego, Wiesława Gołasa i wiele innych znakomitości.
Starsi Panowie po raz pierwszy spotkali się w 1938 roku w radiu. Jeremi Przybora był spikerem radiowym, zaś Jerzy Wasowski praktykantem w dziale technicznym. Do kolejnego spotkania doszło po wojnie znów w radiu - w Warszawie. Przybora redagował wówczas gazetkę ścienną, którą nazwał "organem wiszącym" i publikował w niej swoje pierwsze teksty. W tym samym czasie Wasowski, inżynier z działu technicznego, próbował sił jako spiker. I tak już zostało. W 1948 roku panowie rozpoczęli współpracę, wspólnie tworząc radiowy teatrzyk Eterek, zaś dziesięć lat później najpopularniejszy cykl w historii polskiej telewizji: Kabaret Starszych Panów.
Uzupełniali się znakomicie - melodie tworzone przez Wasowskiego natychmiast wpadały w ucho, zaś liryki Przybory obfitowały w wykwintny często surrealistyczny humor. W katalogu ich twórczości obok piosenek znajdziemy dzieła różnorodne: zbiory utworów satyrycznych (Baśnie Szeherezadka, Wdowa po kwartecie smyczkowym), scenariusze, muzyczne ilustracje filmów (Upał, Cafe pod Minogą), a także aktorskie kreacje (Ja gorę, Dziadek do orzechów) i ilustracje muzyczne radiowych słuchowisk oraz blisko 700 piosenek...
Kiedy Jeremi Przybora zgodził się na napisanie "czegoś zabawnego" dla telewizji, nikt nie spodziewał się, że owo "coś" wkrótce przerodzi się w najwybitniejsze zjawisko polskiej sceny kabaretowej. Kabaret Starszych Panów błyskawicznie stworzył własną legendę i stał się niedoścignionym wzorem dla wielu pokoleń satyryków.
Pierwotnie (według zamierzeń i przypuszczeń) Kabaret miał trafiać do odbiorców wywodzących się z inteligencji. Stało się inaczej - zyskał popularność w niemal całym społeczeństwie (co ze zdumieniem odnotowywał w "Memuarach" Przybora).
Po latach pisał on o Kabarecie: "zasadniczo "przyświecała mi idea" rozerwania się, zabawienia siebie i naszych odbiorców przez oderwanie się od szarej, nudnej, brzydkiej codzienności, od panoszącego się wokół nas prostactwa". I Kabaret spełnił tę rolę, nie zawiódł pokładanych
w nim nadziei. Także dzisiaj, mimo upływu czasu i zmieniającej się sytuacji, bawi kolejne pokolenia.
Nie mija tęsknota za elegancją, nie mija potęga piosenek Kabaretu - stąd propozycja Polskiego Chóru Kameralnego, by posłuchać programu z piosenkami genialnego duetu Przybora-Wasowski.
Ratusz Staromiejski, Sala Mieszczańska
ul. Korzenna 33/35, Gdańsk
Bilety do nabycia w siedzibie chóru Gdańsk Oliwa, ul. Opata J. Rybińskiego 24, pn-pt godz. 9-17
oraz w Ratuszu Staromiejskim na godzinę przed rozpoczęciem koncertu.