stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Zapraszamy do Gdańskiej Galerii Miejskiej 2 na warsztaty pisarskie "Pisanie jest sztuką". Prowadzący: Jakub Banasiak, Dorota Jarecka, Stach Szabłowski.

lis 17

niedziela, g. 11:30 - 15:30

Gdańsk, Toruńska 1
bilety 1-20 zł
lis 17

niedziela, g. 13:00 - 18:00

bilety 260 zł
Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny, lecz liczba osób jest ograniczona. Dodatkowych informacji na temat warsztatów udziela Patrycja Ryłko z Gdańskiej Galerii Miejskiej (email: prylko@ggm.gda.pl, tel: 791 709 872).

Program warsztatów:
26.11.2012 godz: 17:00/ Jakub Banasiak,
"Ujęcia metodologiczne polskiej sztuki po 1989 roku i ich przełożeniu na krytykę artystyczną" (wykład)
"Analiza tekstu krytyczno-artystycznego" (warsztat)
02.12.2012, godzina: 14:00/ Stach Szabłowski,
"tak/nie" (warsztat krytyczny)

Warsztaty pisarskie Pisanie jest sztuką organizowane przez Gdańską Galerię Miejską to propozycja dla wszystkich zainteresowanych udoskonaleniem własnych technik i sposobów pisania o kulturze i sztuce, poznaniem kryteriów oceny sztuki i poszerzeniem swojej wiedzy o krytyce artystycznej. Cykl podzielonych tematycznie spotkań daje możliwość pracy nad swoim warsztatem pisarskim pod okiem profesjonalnych krytyków i kuratorów sztuki - Jakuba Banasiaka, Doroty Jareckiej i Stacha Szabłowskiego. Zajęcia kierowane są do osób, które ukończyły kierunki artystyczne, humanistyczne i pasjonatów, którzy chcieliby swoją przyszłość związać z pisaniem o sztuce.

Opis warsztatów:

Poniedziałek, 26.11.2012 godzina: 17:00, Jakbub Banasiak, wykład: Ujęcia metodologiczne polskiej sztuki po 1989 roku i ich przełożeniu na krytykę artystyczną oraz warsztat: Analiza tekstu krytyczno-artystycznego


Niedziela,02.12.2012, godzina: 14:00, Stach Szabłowski, warsztat krytyczny: tak/nie

Podczas zajęć 10 uczestników podda kryteriom oceny przedsięwzięcia artystyczne - projekty (np. wystawy, festiwale) oraz dzieła sztuki. Czy praca artysty jest dobra czy zła? Czy takie zero-jedynkowe rozstrzygnięcie jest w ogóle możliwe', jeśli mówimy o sztuce? Jaką miarę przykładamy do wypowiedzi artystycznych? Jakie stawiamy im wymagania, jakich pojęć używamy do weryfikacji 'jakości' dzieł? Z jakich pozycji, z jaką legitymacją i na jakiej podstawie wydajemy sądy na temat sztuki?

Informacje dodatkowe:
Warunkiem koniecznym do uczestnictwa w tym panelu jest przygotowanie następujących materiałów:
a) Credo. Opisanie własnego projektu krytycznego - próba określenia swojej pozycji jako krytyka, wyznaczenia sobie roli w dyskursie artystycznym, zarysowanie celu uprawiania krytyki. Tekst nie powinien przekroczyć 1800 znaków.
b) Kryteria oceny sztuki spisane w dziesięciu punktach. Jakie pytania zadajemy dziełu przed wydaniem sądu na jego temat? Czego oczekujemy od pracy artysty? Jakimi miarami mierzymy wartość dzieła sztuki?
c) Recenzja pracy Tomasza Kozaka - filmu "Klasztor Inversus" z 2003 roku. Tekst nie powinien przekroczyć trzech stron maszynopisu (5400 znaków ze spacjami). Wszystkie chwyty i konwencje dozwolone, jednak Stach Szabłowski podkreśla, że zależy mu, aby tekst zawierał zdecydowany (i najlepiej dobrze uargumentowany) sąd na temat pracy artysty.
d) Notatki do krytycznej dyskusji wokół dokumentalnego filmu Matthew Akersa o Marinie Abramović pt. "Artystka obecna". W kręgu dyskusji znajdzie się więc nie tylko ciekawe i skomplikowane zagadnienie krytyki performance, lecz również problematyka reprezentacji i zapisów tej dziedziny, kwestia mitologizacji i historyzacji współczesnych wydarzeń artystycznych i marketingu sztuki.

W sprawie filmu Klasztor Inversus prosimy o kontakt z Patrycją Ryłko email: (tel: 791709872). Teksty należy przesłać do 23 listopada na adres: prylko@ggm.gda.pl. Spośród nadesłanych prac prowadzący wybierze 10 uczestników, którzy wezmą udział w panelu.


Informacja o prowadzących warsztaty:
Jakub Banasiak - historyk i krytyk sztuki, redaktor naczelny Wydawncitwa 40 000 Malarzy, który od 2010 roku prowadzi autorską galerię Kolonie. Autor licznych esejów i publikacji, w tym książek "Rewolucjoniści są zmęczeni" (2008) oraz "Zmęczeni rzeczywistością" (2009). Od 2011 roku pedagog warszawskiej ASP na Wydziale Zarządzania Kulturą Wizualną (Katedra Historii Sztuki Polskiej Najnowszej). W latach 2006-2010 prowadził bloga oraz stronę internetową: Krytykant.pl.

Stach Szabłowski - historyk sztuki, kurator i krytyk. Absolwent Instytutu Historii Sztuki UW. Kurator wystaw w CSW-Zamek Ujazdowski w Warszawie. Jako krytyk i dziennikarz współpracuje między innymi z Dziennikiem, Zwierciadłem, Obiegiem, K-Magazine, Architekturą-Murator. Wybrane projekty kuratorskie: "Le Coeurestunchasseursolitaire", Gare Saint Sauveur, Lille, Francja 2009 (wspólnie z Marcinem Krasnym), "Establishment (jak źródło cierpień)", CSW-Zamek Ujazdowski (wspólnie z Marcinem Krasnym), Warszawa 2008, "Betonowe Dziedzictwo. Od Le Corbusiera do Blokersów", CSW-Zamek Ujazdowski, Warszawa i Instytut Polski, Rzym, 2007-2008 (wspólnie z Ewą Gorządek), "Za Czerwonym horyzontem", CSW-Zamek Ujazdowski, Warszawa i NCCA, Moskwa, 2004-2005. Mieszka i pracuje w Warszawie.

Przeczytaj także