stat
Impreza już się odbyła

W czerwcu tego roku minie 30 lat odkąd na gdańskie ulice wyjechały pierwsze autobusy niskopodłogowe. Niespełna 15 lat później, dokładnie 31 stycznia 2009 roku, z ruchu wycofany został ostatni autobus wysokopodłogowy. Gdańsk był pierwszym dużym polskim miastem, które wprowadziło do swojej floty nowe autobusy niskopodłogowe, potem pierwszym, które pochwalić mogło się w 100% niskopodłogową flotą autobusową.

mar 1

sobota, g. 19:00

Gdańsk, Sopot,
bilety 99 zł
Kup bilet

29 listopada 2024 - 16 marca 2025

Pruszcz Gdański,
bilety 35 - 39 zł
ulgowy 31 - 35 zł
Z okazji 15. rocznicy wycofania z ruchu ostatniego autobusu wysokopodłogowego w Gdańsku, a tym samym rozpoczęcia - w 100% niskopodłogowego - rozdziału w historii gdańskiej komunikacji autobusowej, zapraszamy w sentymentalną podróż przedstawicielami trzech epok autobusowych: kultowym "Ogórkiem", czyli Jelczem 043, Ikarusem 260 oraz pierwszym autobusem niskopodłogowym w Gdańsku - Mercedesem O405N.

Autobusy z historycznej floty GAiT: Jelcz 043, Ikarus 260 oraz Mercedes O405N kursować będą w środę, 31 stycznia, w godz. 11.30 - 16.00 na trasie Śródmieście SKM - Wrzeszcz PKP. Przejazdy nimi są bezpłatne.

Rozkład jazdy



Zapraszamy w sentymentalną podróż na pokładach autobusów z historycznej floty GAiT!

Pierwsze autobusy niskopodłogowe Mercedes O405N
Pierwsze w Gdańsku i w Polsce

W czerwcu 1994 roku na gdańskie ulice wyjechały autobusy Mercedes O405N. Były to pierwsze w polskiej komunikacji miejskiej fabrycznie nowe pojazdy niskopodłogowe. Gdańsk zakupił łącznie 15 takich autobusów. Był to przełom w myśleniu. Nikt nie twierdził już, że autobusy muszą mieć wysoką podłogę. Inne miasta stawiały sobie Gdańsk za wzór i zaczęły powielać gdański scenariusz. Następna była Łódź, potem inne miasta. Odtąd Gdańsk kupował już wyłącznie niskopodłogowce. I tak wysokopodłogowe Ikarusy stopniowo zastępowane były przez wprowadzane do gdańskiej floty autobusy niskopodłogowe, a na początku 2009 roku pożegnany został ostatni z nich.