W czerwcu tego roku minie 30 lat odkąd na gdańskie ulice wyjechały pierwsze autobusy niskopodłogowe. Niespełna 15 lat później, dokładnie 31 stycznia 2009 roku, z ruchu wycofany został ostatni autobus wysokopodłogowy. Gdańsk był pierwszym dużym polskim miastem, które wprowadziło do swojej floty nowe autobusy niskopodłogowe, potem pierwszym, które pochwalić mogło się w 100% niskopodłogową flotą autobusową.
Z okazji 15. rocznicy wycofania z ruchu ostatniego autobusu wysokopodłogowego w Gdańsku, a tym samym rozpoczęcia - w 100% niskopodłogowego - rozdziału w historii gdańskiej komunikacji autobusowej, zapraszamy w sentymentalną podróż przedstawicielami trzech epok autobusowych: kultowym "Ogórkiem", czyli Jelczem 043, Ikarusem 260 oraz pierwszym autobusem niskopodłogowym w Gdańsku - Mercedesem O405N.
Autobusy z historycznej floty GAiT:
Jelcz 043, Ikarus 260 oraz Mercedes O405N kursować będą w środę, 31 stycznia, w godz. 11.30 - 16.00 na trasie Śródmieście SKM - Wrzeszcz PKP. Przejazdy nimi są bezpłatne. Zapraszamy w sentymentalną podróż na pokładach autobusów z historycznej floty GAiT!
Pierwsze autobusy niskopodłogowe Mercedes O405N
Pierwsze w Gdańsku i w Polsce
W czerwcu 1994 roku na gdańskie ulice wyjechały autobusy Mercedes O405N. Były to pierwsze w polskiej komunikacji miejskiej fabrycznie nowe pojazdy niskopodłogowe. Gdańsk zakupił łącznie 15 takich autobusów. Był to przełom w myśleniu. Nikt nie twierdził już, że autobusy muszą mieć wysoką podłogę. Inne miasta stawiały sobie Gdańsk za wzór i zaczęły powielać gdański scenariusz. Następna była Łódź, potem inne miasta. Odtąd Gdańsk kupował już wyłącznie niskopodłogowce. I tak wysokopodłogowe Ikarusy stopniowo zastępowane były przez wprowadzane do gdańskiej floty autobusy niskopodłogowe, a na początku 2009 roku pożegnany został ostatni z nich.