Ideą wystawy zorganizowanej przez Galerię Modern Sopockiego Domu Aukcyjnego jest pokazanie nowatorstwa i piękna wyrobów ze szkła i ceramiki z lat 60-tych. Powszechna niechęć do PRL-u kojarzącego się z bylejakością, szarością i biedą sprawiała, że przez wiele lat wzornictwo przemysłowe tamtych lat nie było doceniane tak jak na to zasługuje.
A przecież był to okres, zwłaszcza lata 1955 - 1968, wyjątkowy dla polskiego designu. Artyści uwolnieni od ograniczeń czasów stalinowskich stworzyli styl nowoczesny, oryginalny i spójny z tym, co powstawało w najlepszych ośrodkach na świecie. Ich dokonania powoli zaczynają być dostrzegane przez znawców i miłośników sztuki. Wyrazem tego zainteresowania były wystawy "Chcemy być nowocześni" oraz "Polski New Look" eksponowane w muzeach narodowych w Warszawie i Wrocławiu.
Kluczowym wydarzeniem dla produkcji szkła artystycznego było powstanie Wydziału Ceramiki i Szkła PWSSP we Wrocławiu (1950). Z wydziałem związało działalność wielu wybitnych twórców - Stanisław Dawski, Zbigniew Horbowy, Ludwik Kiczura, Tasios Kiriazopoulos i inni. Biorąc udział w licznych wystawach mieli oni bliskie kontakty z elitą światowego szklarstwa. Niektórzy jak Ludwik Kiczura odbywali staże w słynnej hucie szkła "Venini" w Murano. Artyści ci ruszyli w Polskę, w licznych hutach szkła organizowali ośrodki wzornictwa, wprowadzali nowe wzory i techniki, inspirowali, byli projektantami i nauczycielami.
Na wystawie prezentujemy 73 obiekty, głównie wazony. Ich autorstwo trudno przy obecnym stanie wiedzy przypisać konkretnym artystom i hutom. Łączy je wyrafinowany design i perfekcyjne wykonanie nieustępujące słynnym wyrobom z Murano.
Ceramikę lat 50 i 60-tych kształtowały projekty powstające w pracowniach Zakładu Ceramiki i Szkła Instytutu Wzornictwa Przemysłowego oraz artyści związani z wytwórniami porcelany, porcelitu i fajansu. Tworzyli oni wyroby nowoczesne i oryginalne. Wyróżniało je upodobanie do miękkiej, organicznej linii i skłonność do asymetrii. Wspaniałe projekty powstawały w dziedzinie ceramiki stołowej. Powszechnie znane były porcelanowe figurki z Ćmielowa, które dzisiaj znowu stają się bardzo poszukiwane oraz fajansowe wyroby z Włocławka o wymyślnych formach i abstrakcyjnej dekoracji (tzw. pikasy).
Wyroby włocławskie stanowią trzon wystawy. Składają się na nią patery, talerze, wazony, popielniczki i inne projektowane m.in. przez Jana Sowińskiego, Elżbietę Piwek-Białoborską i Wita Płażewskiego, którzy związani byli z Ośrodkiem Wzorcującym przy Włocławskich Zakładach Ceramiki Stołowej.
Wystawę uzupełniają figurki z Ćmielowa wg projektów Lubomira Tomaszewskiego oraz Z. Śliwowskiej - Wawrzyniak, a także serwisy kawowe, wazony i figurki z wytwórni w Wałbrzychu i Chodzieży.
Wystawa czynna:
pn-pt 11:00-19:00
Sob. 11:00-15:00
Treść tworzona na podstawie materiałów prasowych organizatora.