stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Poza Granice - Taniec z Japonii

paź 26

sobota, g. 11:00

Gdańsk,
bilety 20 zł
ulgowy 1-12 zł
Cykl Teatralny - Poza Granice

Cykl „Poza granice” ma na celu zapoznanie widowni trójmiejskiej z ambitną sztuką spoza granic Trójmiasta i spoza granic Polski. Zapraszani są twórcy nowatorscy - artyści, którzy tworzą teatr zaangażowany, będący odpowiedzią na aktualną rzeczywistość. W swej sztuce przekraczają granice skostniałych form i konwencji, łamiąc stereotypy poszukują alternatywnych form ekspresji twórczej, odmiennych od tych reprezentowanych przez skomercjalizowaną i poddawaną homogenizacji sztukę masową. „Poza granice” obejmuje prezentacje spektakli, dyskusje pospektaklowe oraz promowanie zaproszonych artystów poprzez m.in. tłumaczenie tekstów i manifestów artystycznych.

Dotychczasowe dwie edycje cyklu „Poza granice” zostały ciepło przyjęte przez trójmiejską publiczność. W pierwszej zaprezentowaliśmy spektakl „Arab” w wykonaniu Nory Amin - niezależnej artystki teatru fizycznego z Egiptu. Spektakl ten, silnie zabarwiony tematyką polityczną i dotykający problemu sytuacji kobiet w kulturze islamskiej, ucisku oraz poszukiwania tożsamości, został bardzo dobrze przyjęty przez gdańską publiczność, czego wyrazem była ożywiona dyskusja po spektaklu z artystką. W drugiej pokazaliśmy spektakl „Danse Macabre” – tancerki Antonie Svobodovej z Czech, któremu towarzyszyły warsztaty prowadzone przez tancerkę.

Taniec z Japonii czyli Myślenie Ciałem

Występuje: Hiroyo Kitao. Hiroyo Kitao jest jedną z czołowych tancerek japońskiej Osaki, gdzie od 1991 roku działa jako niezależny choreograf i solistka. Oprócz spektakli solowych Kitao prowadzi także autorską grupę tańca współczesnego „Esqui:nouver”. Kitao ma na swoim koncie wielokrotne tournee w Japonii i w Europie. Jej spektakle i warsztaty odbywały się m.in. w Paryżu, Wuppertalu, Avignonie, Yerevan (Armenia), Chisinau (Mołdawia), Ougadougou (Burkina-Faso). Hiroyo Kitao posiada doktorat z medycyny i w latach 1999-2001 towarzyszyła Pinie Bausch i jej teatrowi – Tanztheater Wuppertal jako fizjoterapeutka podczas tournee w Japonii i Europie.

W spektaklach Kitao taniec i bogata scenografia tworzą abstrakcyjną kontemplację nad wybranymi przez artystkę tematami inspirowanymi literaturą, sztuką i życiem codziennym.

Na scenie „Żaka” Hiroyo Kitao zobaczymy w solowym spektaklu pt.: „Hanjo Mishimy” podtytuł: „Oziębłość Bezbolesnej Cywilizacji a Samo-Zwańcza Tożsamość” inspirowanym Hanjo japońskiego pisarza – Yukio Mishimy. W tańcu Kitao, który jest wprowadzonym w ruch „myśleniem ciałem”, znajdziemy to, co dotyka nas w naszej codzienności, sprawy banalne, jak i sprawy wzniosłe – uniwersalne pytania dotyczące kondycji człowieka, intymne doświadczenia cielesności, jak i aktualne problemy polityczne i społeczne.

„THE SLEEP OF SOINE-ARBEITER” 25 września 2005, godz. 19.00

„THE SLEEP OF SOINE-ARBEITER” – w spektaklu Hiroyo Kitao dotyka intymnej strony człowieka. Jej choreografia ukazuje „człowieka paradoksalnego” – samotnego i wyalienowanego, uwikłanego w zwyczajną codzienność, który próbuje pielęgnować swą niepowtarzalność i marzenia; miękki plastyczny ruch przeplata się z mechanicznym powtórzeniem, a skorupa codzienności pęka pod naporem pragnień realizujących się w wyzwolonym tańcu.
*SOINE-ARBEITER: pracownicy, którzy pomagają samotnym ludziom zasnąć dzieląc z nimi łóżko.

Czas trwania: 50 min.
Choreografia i wykonanie: Hiroyo Kitao
Kostium: Hiroyo Kitao
Muzyka: Steve Roden, FADO
Oświetlenie (koncepcja): Margaret Olliveaux

„HANJO MISHIMY” 30 września 2005, godz. 19.00

„HANJO MISHIMY” to dawna forma dramatu wykorzystywana w tradycyjnym japońskim teatrze Nô. Osią HANJO jest historia szalonej kobiety czekającej na swego kochanka. Yukio MISHIMA dokonał trawestacji tradycyjnego tematu, by w swej uwspółcześnionej wersji dramatu Nô podkreślić konflikt rodzący się z zatwardziałości bohaterów przywiązanych do swych przekonań. Zakończenie historii ukazanej przez Mishimę zainspirowało japońską tancerkę – Hiroyo Kitao. W spektaklu Kitao, odczytanie głównego tematu sztuki Mishimy odbywa się poprzez „myślenie ciałem”. To „myślenie ciałem”, czy inaczej „myślenie zmysłami” jest podstawą pracy Kitao. Jako tancerka i choreograf, Kitao stara się uobecnić podkreślaną przez Mishimę iluzoryczną naturę prawdy, fragmentaryczność naszego postrzegania rzeczywistości oraz mozaikowość pamięci.

Czas trwania: 50 min.
Choreografia i wykonanie: Hiroyo Kitao
Kostium: Chika Makino, Yoko Ohki
Muzyka: Hiromichi Sakamoto, Steve Roden
Oświetlenie (koncepcja): Takashi Miyamukai i Hiroyo Kitao

***

bilety na spektakle: 30 zł - normalny, 20 zł - ulgowy i 10 zł - na kartę klubową
przedsprzedaż: 25 zł – normalny, 15 zł - ulgowy


„POCZUJ CIAŁO, POZNAJ RUCH – KU NAGOŚCI CIAŁA I UMYSŁU” – warsztaty tańca i ekspresji fizycznej - 26 –29 września 2005, godz. 17.00-22.00

W pracy warsztatowej Kitao wykorzystuje swoją znajomość anatomii, fizjologii i kinezjologii stosowanej. Głównym celem warsztatów będzie poszukiwanie na drodze improwizacji stanu wyzwolonej ekspresji i pierwotnej spontaniczności ciała i umysłu – „myślenia ciałem”. Ćwiczenia proponowane przez Kitao pozwolą uczestnikom obudzić wrażliwość ciała i odkryć gamę metamorfoz ciała otwartego na dialog z wyobraźnią.

***

karnety warsztatowe: 100 zł – normalny, 80 zł - ulgowy

******

WYSTĘPY HIROYO KITAO ODBYWAJĄ SIĘ DZIĘKI POMOCY EU-JAPAN FEST JAPAN COMMITTEE.
DZIĘKUJEMY PL LOT ZA POMOC W ORGANIZACJI IMPREZY.