Klub ŻAK zaprasza na cykl teatralny „Poza granice” - „VISEGRAD.NOW”
20-21.05.2006, g. 19.00 - „Inanna – zejście do piekieł”
21-26.05.2006 – WARSZTATY TAŃCA EKSPRESYJNEGO z Antonie Svobodovą
O SPEKTAKLU:
Czas trwania: ok. 60 min.
Reżyseria: Antonie Svobodova
Występuje: Antonie Svobodova
Muzyka: Mirek Vodrážka
„Inanna – zejście do piekieł” to spektakl taneczny, który jest owocem współpracy tancerki Antonie Svobodovej i Mirka Vodrážki - muzyka, feministy i teoretyka chaosu. Spektakle czeskiego duetu są nowatorskim połączeniem muzyki i tańca oraz inspiracji literackich.
„Inanna” jest drugą częścią tryptyku, który artyści określają jako „tryptyk chtoniczny” – czyli związany z ziemią, z początkami życia człowieka i pierwotnym potencjałem kreacyjnym. Poszczególne spektakle tryptyku ukazują walkę człowieka z ciemną stroną egzystencji (śmiercią, starością, wewnętrznymi kataklizmami). Jak mówi Svoboda – w tańcu stara się dotrzeć do ciemności życia, do chaosu mitycznych początków, aby odnaleźć sens teraźniejszości.
Pierwszą część „ziemskiego tryptyku” stanowi spektakl pt.: „Danse Macabre”, z którym Antonie Svobodova gościła na Scenie Teatralnej Klubu Żak podczas zeszłorocznej edycji cyklu „Poza granice”.
Część druga pt.: „Inanna – zejście do piekieł”, którą zobaczymy w Żaku 20 i 21 maja, podejmuje tematykę wewnętrznego kataklizmu.
Spektakl „Inanna” czerpie inspiracje z różnych kultur i źródeł. Artyści starali się stworzyć rodzaj “kulturowego multiplexu” – tj. dzieła, które łącząc w sobie różne formy, gatunki i tematy, stanowiłoby uniwersalną, lecz nie upraszczającą wypowiedź na temat kondycji współczesnego człowieka.
Podstawowy – fabularny poziom spektaklu jest inspirowany starożytnym Sumeryjskim tekstem literackim „Inanna – zejście do piekieł“. Jest to pierwotny inicjacyjny ryt przejścia i mityczny motyw transformacyjnej ofiary, gdzie nowe życie rodzi się z ofiary starego życia. By móc wyrazić swoje współczucie dla bogini podziemi z powodu śmierci jej męża, sumeryjska bogini nieba i ziemi - Inanna - zdecydowała się zejść do krainy, z której nie ma powrotu. Czyniąc to, musi zaakceptować prawa rządzące piekłem i w efekcie ponieść śmiertelną ofiarę. Z wdzięczności za wyrażone współczucie, bogini podziemi zezwala Inannie wrócić na ziemię po uprzednim obmyciu się w świętej wodzie.
Spektakl „Inanna” stanowi metaforę erozji archetypu kobiety we współczesnym społeczeństwie, w którym pierwotny kobiecy potencjał jest wciąż upokarzany i degradowany przez patriarchalne zasady, a kobiecość definiuje się w relacji do systemów wartości określanych przez mężczyzn.
„Inanna” to spektakl o wyprawie do własnego wnętrza w poszukiwaniu sensu życia i archetypu kobiecości. Aby wyzwolić się z ograniczeń narzucanych przez zbiorowość i odkryć swoją kobiecość, Inanna wyrusza w mroczną podróż w głąb siebie. „Inanna” to opowieść o odwadze na to, by w sytuacji całkowitej katastrofy wewnętrznej - bezbronności i upokorzenia, podjąć wyzwanie zejścia do radykalnie odmiennego, obcego świata, tak jak uczyniła to starożytna Inanna. Schodząc w ciemność symbolizującą początek i koniec wszechrzeczy, Spektakl jest metaforą próby przywrócenia doświadczenia pierwotnego potencjały ciała i pierwiastka kobiecego w każdym z nas.
ANTONIE SVOBODOVA – niezależna tancerka z Czech; kształciła się w Duncan Center w Pradze pod kierunkiem Evy Blažíèkovéj oraz podczas wielu staży tanecznych i teatralnych m.in. w teatrze Derevo oraz u takich pedagogów jak: Zygmunt Molik, Lech Raczak, Frank Van de Ven (uczeń Min Tanaki), Philip Genty. Obecnie Svobodova działa jako niezależna artystka i często współpracuje z artystami innych dziedzin sztuki - muzykami, artystami plastykami. Swoje spektakle gra nie tylko w przestrzeniach teatralnych, ale i na stacjach kolejowych, czy w kościołach. Jej technika jest wynikiem bogatych doświadczeń zebranych na polu tańca i teatru. Spektakle Antonie, które opierają się na improwizacji tanecznej, łączą w sobie muzykę, taniec, głos i interakcje między ciałem i przedmiotami.
***
Cykl prezentacji teatralnych „POZA GRANICE”
W 2005 r. Scena Teatralna Klubu Żak zainicjowała cykl prezentacji teatralnych zatytułowany: „POZA GRANICE”. Cykl „Poza granice” ma na celu zapoznanie widowni trójmiejskiej z ambitną sztuką spoza granic Trójmiasta i spoza granic Polski. Zapraszani są twórcy nowatorscy - artyści, którzy tworzą teatr zaangażowany będący odpowiedzią na aktualną rzeczywistość. W swej sztuce przekraczają granice skostniałych form i konwencji i łamiąc stereotypy poszukują alternatywnych form ekspresji twórczej, odmiennych od tych reprezentowanych przez skomercjalizowaną i poddawaną homogenizacji sztukę masową. „Poza granice” obejmuje prezentacje spektakli, dyskusje pospektaklowe oraz promowanie zaproszonych artystów poprzez m.in. tłumaczenie tekstów i manifestów artystycznych.
Dotychczasowe edycje cyklu „Poza granice” spotkały się z dużym zainteresowaniem trójmiejskiej widowni, przedstawicieli mediów oraz trójmiejskiego środowiska artystycznego. W ramach pierwszej edycji cyklu „Poza granice” (luty 2005) Scena Klubu Żak zaprezentowała solowy spektakl „Arab” w wykonaniu Nory Amin - niezależnej artystki teatru fizycznego z Egiptu. Spektakl Nory Amin, silnie zabarwiony tematyką polityczną i dotykający problemu sytuacji kobiet w kulturze islamskiej, ucisku oraz poszukiwania tożsamości, został bardzo dobrze przyjęty przez gdańską publiczność, czego wyrazem była ożywiona dyskusja podczas pospektaklowego spotkania z artystką.
Druga edycja cyklu „Poza granice” (marzec 2005) obejmowała solowy spektakl taneczny pt. „Danse Macabre” – tancerki Antonie Svobodovej z Czech oraz prowadzone przez Svobodovą warsztaty tańca ekspresyjnego.
Trzecia edycja „Poza granice” (wrzesień 2005) nosiła podtytuł „Taniec z Japonii, czyli Myślenie Ciałem”. Scena Teatralna Klubu Żak gościła wówczas japońską tancerkę Hiroyo Kitao - jedną z czołowych tancerek japońskiej Osaki, gdzie od 1991 roku działa jako niezależny choreograf i solistka. Na scenie Żaka Hiroyo Kitao zaprezentowała solowe spektakle pt.: „The Sleep of Soine-Arbeiter” oraz „Hanjo Mishimy” (podtytuł: „Oziębłość Bezbolesnej Cywilizacji a Samo-Zwańcza Tożsamość”) inspirowany Hanjo japońskiego pisarza – Yukio Mishimy. Taniec Kitao jest wprowadzonym w ruch „myśleniem ciałem”, znajdziemy to, co dotyka nas w naszej codzienności, sprawy banalne, jak i sprawy wzniosłe – uniwersalne pytania dotyczące kondycji człowieka, intymne doświadczenia cielesności, jak i aktualne problemy polityczne i społeczne. Jej choreografie ukazują „człowieka paradoksalnego”, który uwikłany w codzienność, próbuje pielęgnować swą niepowtarzalność i marzenia; miękki plastyczny ruch przeplatał się z mechanicznym powtórzeniem, a skorupa codzienności pęka pod naporem pragnień realizujących się w wyzwolonym tańcu. Hiroyo Kitao poprowadziła także na scenie Żaka warsztaty taneczne zatytułowane „Myślenie ciałem”.
Podczas czwartej edycji (luty 2006) zatytułowanej „Zbuntowane Japonki” gościliśmy awangardowy japoński teatr Yubiwa Hotel, który tworzy pięć Japonek. Teatr Yubiwa Hotel zaprezentował spektakl „Candies-Girlish Hardcore” [„Cukiereczki-Dziewczęcy Hardcore”] poruszający tematykę tożsamości kobiety oraz poprowadził warsztaty teatralne.
Na rok 2006 w ramach cyklu „Poza granice” zaplanowaliśmy blok tematyczny zatytułowany: „Visegrad.Now”. „Poza granice - Visegrad.Now” będzie gościł niezależnych artystów z Czech i Węgier, których twórczość wpisuje się w formułę cyklu „Poza granice”. „Poza granice - Visegrad.Now” jest wyrazem naszej chęci pobudzenia wymiany kulturowej i wzmocnienia współpracy między krajami kręgu wyszechradzkiego. Prezentując na scenie Klubu Żak wybitny i innowacyjnych twórców z Czech, Węgier i Słowacji chcemy umożliwić spotkanie między publicznością a artystami teatru i tańca, którzy pochodzą z państw związanych wspólną historią. Planujemy wizytę takich artystów jak: L1 Independent Dance Lab (Węgry) oraz Antonie Svobodova (Czechy).
Mamy nadzieję, że rozmowy pospektaklowe w ramach „Poza granice - Visegrad.Now” pomogą przekroczyć stereotypy kulturowe i staną się platformą dyskusji na temat aktualnej sytuacji państw.
***
WARSZTATY TAŃCA EKSPRESYJNEGO Z ANTONIE SVOBODOVĄ
Godziny warsztatów: 21 maja – 10:00-14:00, 22-26 maja - 16:00-21:00
W ramach cyklu prezentacji teatralnych pt.: „Poza granice-VISEGRAD.NOW” odbędą się warsztaty tańca ekspresyjnego z charyzmatyczną tancerką Antonie Svobodovą.
Podczas intensywnych warsztatów, uczestnicy będą mogli za pomocą elementów technik tańca dobranych przez Antonie Svobodovą poszukiwać dróg dotarcia do swojej indywidualnej ekspresji. Proces warsztatowy opierać się będzie na ćwiczeniach wzmacniających wewnętrzną siłę i elastyczność ciała oraz na improwizacji – w tym m.in.: contact improvisation, działania z przedmiotami, improwizacja indywidualna i grupowa, oddech-głos-poezja oraz elementy relaksacji i dyskusje dotyczące procesu pracy warsztatowej. Svobodova mówi o swoim warsztacie tańca ekspresyjnego: „Dobieram techniki pracy z ciałem i głosem tak, by otworzyć uczestnikom drzwi do świata tańca.” Antonie Svobodova ma za sobą 11 lat doświadczenia jako pedagog tańca; ukończyła Duncan Center w Pradze, była stażystką teatru Derevo. Jej nauczycielami byli także m.in.: Zygmunt Molik, Lech Raczak, Frank Van de Ven (uczeń Mina Tanaki), Philip Genty.
Zapisy na warsztaty - K. J. Pastuszak; tel. 605228391; kasiajulia33@poczta.fm oraz kasa Klubu Żak
CYKL "POZA GRANICE - VISEGRAD.NOW" ODBYWA SIE DZIEKI WSPARCIU
IVF-INTERNATIONAL VISEGRAD FUND ["BEYOND THE BORDERS" IS ORGANISED WITH THE FINANCIAL SUPPORT OF IVF-INTERNATIONAL VISEGRAD FUND]
***
BILETY:
Przedsprzedaż (1-18.05.2006):
spektakle: 25,- normalny; 15,- ulgowy; 10,- zniżka na kartę klubową, dla posiadaczy biletów okresowych SKM i członków SKN Ktaros
warsztaty: 70,- normalny; 60,- ulgowe i zniżkowe (j.w.)
Od 19.05.2006:
spektakle: 35,- normalny; 25,- ulgowy; 20,- zniżka na kartę klubową, dla posiadaczy biletów okresowych SKM i członków SKN Ktaros
warsztaty: 100,- normalny; 90,- ulgowe i zniżkowe (j.w.)