Piąta odsłona festiwalu Present Performance poświęcona będzie przyszłości możliwej do przewidzenia i wydarzeniom z przeszłości, co do których wystąpienia nie ma całkowitej pewności. Performans będzie sposobem spędzania czasu, spowolnienia czasu, trwonienia czasu, zabijania czasu i zarządzania czasem, a przede wszystkim medium pozwalającym zakrzywiać czasoprzestrzeń i wypatrywać przyszłości na horyzoncie. Zaproszeni artyści ponownie zaprezentują się w Brzeźnie - nadmorskiej dzielnicy Gdańska, w której podział na "przed", "teraz" i "po" czasami wydaje się tylko kwestią umowną.
Tym razem spotkamy ich nie tylko w Parku im. J. J. Haffnera, ale również w Lido - Domu Przy Plaży przy ulicy Brzeźnieńskiej 4 - gmachu wzniesionym w miejscu słynnego hotelu Seestern, w którego sali balowej regularnie odbywały się turnieje tańca i przyjęcia. Wybudowana na przełomie XIX i XX wieku Gwiazda Morza spłonęła w 1949 roku podczas jednej z tych imprez. Jak głosi lokalna legenda miejska - ponoć za sprawą rosyjskich gości bawiących się tu w sylwestrową noc.
Tegoroczny festiwal otworzy jego stały uczestnik - Leszek Przyjemski, którego akcja "Międzynarodowe Spotkania Galerii Nieistniejących" z 1975 roku stała się inspiracją do pokazywania performansu właśnie w tej okolicy. Zaraz po nim praktykę skakania zaprezentuje Paweł Sakowicz, w openairowym wydaniu swojej pracy "Jumpcore", inspirowanej tajemniczą samobójczą śmiercią Freddiego Herko, jednej z gwiazd warholowskiej fabryki. Wieczorem, widzowie będą mogli zobaczyć dwugodzinną wersję najnowszej pracy Ani Nowak "Bez Tytułu 3" w jednym z pokojów Lido, a w piwnicy hotelu postapokaliptyczny duet Zuzanny Ratajczyk i Juana Pablo Cámary "I remember the last episode but not the last anecdote", po którym rozpocznie się impreza z udziałem artystów festiwalu. Drugiego dnia Present Performance pokażemy akcję duetu Małpeczki, solowy performans Marty Ziółek i pierwszy sezon performatywnego serialu science-fiction "Soft Spot" Przemka Kamińskiego, którego pięć odcinków odkrywa kolejne części choreograficznej tajemnicy.
PROGRAM
30.06 SOBOTA
16.00 Spacer po Brzeźnie z Dorotą Kuś, początek Lido - Dom Przy Plaży (ul. Brzeźnieńska 4)
Park Brzeźnieński im. J. J. Haffnera
17.30 - 19.00 Leszek Przyjemski - gość honorowy // Paweł Sakowicz - "Jumpcore"
Lido - Dom Przy Plaży (ul Brzeźnieńska 4)
19.00 - 21.00 Ania Nowak - "Bez tytułu #3"
21.00 Zuzanna Ratajczyk i Juan Pablo Cámara - "I remember the last episode but not the last anecdote"
22.00 Future Perfect: Tancereczki (Paweł Sakowicz/Mateusz Szymanówka), Zuzanna Ratajczyk, Juan Pablo Cámara
1.07 NIEDZIELA
Park Brzeźnieński im. J. J. Haffnera
16.00 - 18.00 Małpeczki
18 .00 - 20.30 Marta Ziółek // Przemek Kamiński - "Soft Spot" (Sezon 1, Epizody 1-5)
---
Paweł Sakowicz - "Jumpcore"Choreografia i taniec: Paweł Sakowicz
Dramaturgia: Mateusz Szymanówka
Muzyka: Indecorum
Kostium: Doom 3k
Produkcja: Maat Festival, Scena Tańca Studio, Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki
Nie jest do końca jasne, czy Fred Herko planował zakończyć swój kameralny performans samobójczą śmiercią. Wziął kąpiel, włączył Mszę Koronacyjną Mozarta i zaczął tańczyć nago w salonie przyjaciela. Kilkakrotnie zbliżał się do otwartego okna. Kiedy wybrzmiał Sanctus, wziął rozbieg i wyskoczył przez okno apartamentu mieszczącego się na piątym piętrze przy nowojorskiej Cornelia Street. Bo przecież każdy tancerz baletowy ma wrażenie, że potrafi latać, a zawieszony na sekundę w skoku rzeczywiście lata.
Ania Nowak - "Bez tytułu #3"Współpraca: Dusty Whistles, Jayson Patterson, Agata Siniarska, Ola Osowicz
Wykorzystane fragmenty tekstu: Kaitlyn Boulding, Ron Padgett, Charles Bukowski, Rumi
Produkcja: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski/ w ramach rezydencji performatywnych Sprzeżenia zwrotne - nadawanie i przyjmowanie formy
W "Bez tytułu #3" ("Ohne Titel #3") Ania Nowak poddaje refleksji możliwość utraty przywiązania do oczywistych kategorii i dualistycznych podziałów na myśl/czucie, fakty/fikcję, pracę/czas wolny, komunizm/kapitalizm. W performansie eksploruje pracę czułości i rytmy gniewu w późnym kapitalizmie. Bada język, pocałunek i oddech jako sposoby komunikowania.
Przemek Kamiński - "Soft Spot"Choreografia: Przemek Kamiński
Kreacja i performans: Przemek Kamiński, Suvi Kemppainen, Julia Plawgo, Alistair Watts
Dramaturgia: Mateusz Szymanówka
Kostiumy: Konrad Parol
Sfinansowano ze środków Senate Department for Culture and Europe
Wsparcie: Instytut Polski w Berlinie, Tanzfabrik Berlin, TATWERK - Performative Forschung
"Soft Spot" to performatywny serial science-fiction w choreografii Przemka Kamińskiego, z Suvi Kemppainen, Julią Plawgo, Alistairem Wattsem i Przemkiem Kamińskim w rolach głównych. Akcja serialu, osadzona w fikcyjnym niemieckim mieście Berlin pod koniec lat dwa tysiące dziesiątych, przedstawia historię czwórki nieznajomych, których życie zostaje połączone za sprawą dziwnego snu. Pierwszy sezon serialu skupia się na poszukiwaniach legendarnego "miękkiego punktu" (ang. soft spot), którym towarzyszą nadprzyrodzone zjawiska, mające miejsce w całym mieście. Składa się on z pięciu odcinków - Co zobaczyliśmy we śnie, Pełnia, Jaskinia/Odkształcenie Czasu, Wiedziałem, że czekaliście i W górę/Jądro - które można prezentować oddzielnie lub w dowolnej kolejności. Każdy epizod odsłania inną część choreograficznej tajemnicy.
---
Paweł Sakowicz - choreograf i tancerz. Absolwent politologii na Uniwersytecie Warszawskim oraz choreografii i performansu w London Contemporary Dance School. Autor prac Bernhard, TOTAL oraz Jumpcore. Pracuje z choreografami i artystami wizualnymi w Polsce i za granicą, a także jako choreograf przy spektaklach teatralnych. Wyróżniony na 22. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawie Polskiej Sztuki Współczesnej. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, nominowany do Paszportów Polityki 2016 w kategorii Teatr.
Ania Nowak - działa na polu szeroko rozumianej choreografii. Tworzy solowe i kolektywne prace eksplorujące napięcia języka oraz niedopowiedzenia i przeobrażenia ciała. Nowak prowadzi research dotyczący miłości jako strategii generowania wiedzy (https://technologiesoflove.tumblr.com), w ramach którego bada ekonomie afektywne, niestabilne struktury troski oraz podejmuje próbę redefiniowania zmysłowości. Jej prace prezentowane były m.in. w Sophiensaele i Akademie der Künste w Berlinie, Nowym Teatrze, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Art Stations Foundation w Poznaniu i Arts Santa Mònica w Barcelonie. Ukończyła studia choreograficzne w HZT Berlin. Mieszka i pracuje w Berlinie.
Zuzanna Ratajczyk - ur. 1989 w Warszawie, mieszka i pracuje w Berlinie. Jej prace prezentowane były m.in. w KEM, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Teatrze Studio w Warszawie; Yvonne Lambert, Import Projects, DOCK 11, Broken Dimanche Press w Berlinie; Jacuzzi, Arti et Amicitiae, Veem House for Performance w Amsterdamie; National Dance Center w Bukareszcie oraz na internetowej wystawie zorganizowanej w Atenach (https://anightinalexander.gr/). Od 2015 roku współtworzy Plural Melts, cykl wydarzeń i performansów w Yvonne Lambert w Berlinie.
Juan Pablo Cámara - urodził się w Argentynie, gdzie rozpoczął swoją edukację w zakresie tańca i teatru, i pracował jako aktor i performer. W 2013 roku przeprowadził się do Amsterdamu, żeby studiować choreografię w SNDO (School for New Dance Development), którą ukończył w ubiegłym roku. Jego prace prezentowane były podczas festiwali i wystaw w Buenos Aires, Amsterdamie, Berlinie i Wiedniu. Jako performer współpracuje z choreografami Jeftą Van Dintherem i Michele Rizzo.
Małpeczki, czyli superbohaterki kultury i sztuki to duet, który od 2015 tworzą Maria Toboła - artystka wizualna, rzeźbiarka i performerka oraz Maria Magdalena Kozłowska - voice performerka, piosenkarka i reżyserka. Małpeczki to przede wszystkim internetowy variety show wypełniony skeczami, piosenkami i gościnnymi występami innych artystów. Usytuowane na granicy wideo artu, teatru i performansu eseje tematyzują konkretne zagadnienia - śmierć, respekt, proces twórczy, pieniądze. Superbohaterki bazują na powtórzeniu - obie Marie, które łączy fizyczne podobieństwo, wygłaszają tekst jednocześnie, ze staromodną manierą PRL-owskich kociaków. Kolejne wcielenia Małpeczek przedstawiają je jako tricksterki, prowadzące program telewizyjny, detektywki, guru, chuliganki. Ich przygody były prezentowane przez MSN w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej U-Jazdowski, Zonę Sztuki Aktualnej w Szczecinie i fundację Bęc Zmiana. Autorki Manifestu Nowego Oniryzmu.
Marta Ziółek - choreografka i performerka. Studiowała na Międzywydziałowych Studiach Humanistycznych na Uniwersytecie Warszawskim i w School for New Dance Development w Amsterdamie. W swojej pracy operuje językiem popkultury i nowych technologii, interesuje się zagadnieniem tożsamości i nowymi rytuałami, bada granice między sztukami wizualnymi, sztuką performatywną i choreografią.
Przemek Kamiński - performer i choreograf mieszkający w Berlinie. Pracuje zarówno w kontekście sztuk performatywnych, jak i wizualnych. Jego ostatnie prace prezentowane były m.in. w Muzeum Sztuki w Łodzi, Kunsthalle Zurich, Nowym Teatrze w Warszawie, Art Stations Foundation w Poznaniu, Sophiensaele w Berlinie, Instytucie Polskim w Berlinie oraz podczas Malta Festival w Poznaniu. Jest absolwentem HZT Inter-University Center for Dance Berlin.
---
Present Performance 5
Future Perfect
Termin: 30.06. - 1.07.2018
Miejsce: Gdańsk-Brzeźno, Lido Dom Przy Plaży i Park Brzeźnieński im. J. J. Haffnera
Artyści: Przemek Kamiński, Małpeczki (Maria Magdalena Kozłowska i Maria Toboła), Ania Nowak, Zuzanna Ratajczyk i Juan Pablo Cámara, Paweł Sakowicz, Marta Ziółek, gość honorowy - Leszek Przyjemski i inni
Kurator: Mateusz Szymanówka
Koordynatorka: Gabriela Warzycka-Tutak
Identyfikacja wizualna: Marcel Kaczmarek---
organizator: Gdańska Galeria Miejska
Partnerzy: Lido dom przy plaży, Inicjatywa Brzeźno
Patroni medialni: Magazyn Szum, Gazeta Wyborcza, inyour pocket, TVP Kultura, Trojmiasto.pl