stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Bunt to potrzeba zmiany, dlatego też bezkompromisowość i kontestacja są głównymi środkami wyrazu artystów, biorących udziału w wydarzeniu Present Performance, którego pomysłodawcą jest Gdańska Galeria Miejska. Stosując radykalne rozwiązania performerzy naruszają stan równowagi, generując w ten sposób energię niezbędną do przeprowadzenia zmiany, a w konsekwencji innego spojrzenia na rzeczywistość.

21 listopada - 20 grudnia 2024, g. 17:00

Wstęp wolny
gru 1

niedziela, g. 18:30

Gdynia,
Wstęp wolny
Performance opiera się na bezpośrednim dialogu artysty z publicznością, dlatego też Gdańska Galeria Miejska wychodzi poza przestrzenie galeryjne, gdzie sztuka performance ma szanse na zaistnienie w nowym, nieoczekiwanym i bardziej szerokim kontekście. Performance zyskuje najwięcej kiedy podejmowane jest ryzyko, kiedy towarzyszy temu pewien rodzaj niewiedzy, kiedy wkraczamy w obszar eksperymentu i dopuszczamy do głosu intuicję.

Present Performance 2014
Przemek Branas 27.06, godzina 18:30
Leszek Przyjemski 27.06, godzina 19:15
Istvan Kantor 27.06, 23:00

Anna Kalwajtys 28.06, 18:30
Yaryna Shumska 28.06, 19:15
Gdańsk Brzeźno | Plaża, okolice molo


Artyści biorący udział w wydarzeniu:
Istvan Kantor

Istvan Kantor znany również jako Monty Cantsin, open-pop-star, twórca Neoizmu, "samozwańczy przywódca ludu z Lower East End" jest skupionym na działaniu artystą mediów/wywrotowcem/producentem działającym na wielu polach sztuki od performance, robotyki, mixmediów, instalacji, malarstwa, dźwięku, muzyki, video po nowe media. Urodzony w Budapeszcie Kantor studiował tam nauki medyczne. W wieku 26 lat wyjechał do Paryża, a następnie dalej do Montrealu. Mieszkał również w Portland, Nowym Jorku i Berlinie. Obecnie rezyduje w Toronto. Kantor lubi rozbijać i podpalać swoje obiekty. W celu zaprezentowania swojego stanowiska ucieka się metodologii konfliktu czy kryzysu, nierzadko umieszczając siebie w centrum niebezpiecznej bądź niepewnej sytuacji. Jego radykalnie zmieniające się ambicje twórcze oscylują zawsze wokół jego własnego środowiska życia oraz usytuowania społecznego. Twórczość artystyczna Kantora osadzona w nurcie performensu, bada obszary ciała oraz technologii: od krwi, poprzez gesty fizyczne, sampling cyfrowy, oddychanie czy konstrukcje pneumatyczne. Często włącza do swoich prac takie obiekty jak żelazka ze spryskiwaczem, wieszaki na ubrania, zegary, flagi i megafony. Oprócz twórczości indywidualnej jest liderem i wokalistą zespołu the Red ArmBand, a także członkiem - założycielem kilku grup performatywnych, m.in.: Puppet Government (Rząd Kukiełek), MachineSexActionGroup czy Kantor Family Circus (Cyrk Rodziny Kantor). Został uhonorowany wieloma prestiżowymi nagrodami, m.in.: Telefilm Canada Award w kategorii Najlepszy Kanadyjski Film i Video w 1998 w Toronto oraz Transmediale Award w 2001 r. w Berlinie

Kiedy wybuchła rewolucja 1956 roku miałem 7 lat, moja rodzina ukryła się w schronie przeciwlotniczym. Wyszedłem wtedy na ulicę i zatrzymałem rosyjski czołg dziecięcym pistolecikiem. Z pojazdu wyłonił się czołgista i kazał mi podejść. Uciekłem z powrotem do schronu. Oni bali się dzieci rzucających koktajlami Mołotowa. Nie udało im się mnie znaleźć, a moi współtowarzysze połamali ten pistolecik. Właśnie tamto wydarzenie uważam za swój pierwszy performance.

Anna Kalwajtys
Artystka performance, mieszka w Gdańsku.
Absolwentka Wydziału Rzeźby na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku oraz Wydziału Intermediów na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Obecnie studentka Międzywydziałowych Środowiskowych Studiów Doktoranckich na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.

Rozumiem performance jako działanie swoją obecnością takim/taką jaką jestem w danym momencie i danym kontekście. Działanie swoją psycho-fizyczną kondycją. Działanie ciałem jego predyspozycjami czy też ograniczeniami, limitami, działanie kontekstem społecznym oraz kulturowym i generowanie treści za pomocą tych narzędzi.

Yaryna Shumska
Absolwentka i doktorantka Akademii Sztuk Pięknych we Lwowie. Uczestniczka wielu wystaw malarstwa oraz festiwali performance.

Zajmuję się malarstwem, instalacją, sztuką performance oraz tańcem. W pracach performance często zwracam się ku tematowi człowieka, który znajduje się w stanie niepewności. Jestem zainteresowana badaniem przestrzeni, odkrywaniem podwójnej rzeczywistości, wieloznaczności przedmiotów, miejsc i sytuacji. W performance jest dla mnie ważny proces skupienia się na działaniach prostych i powtarzających się. Przez taką działalność próbuję komunikować się z miejscem, w którym jestem i z ludźmi, którzy są wokół.

Przemek Bransa
Ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Pracowni Sztuki Performance pod kierunkiem prof. Artura Tajbera na Wydziale Intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Obecnie jest studentem Doktoranckich Interdyscyplinarnych Studiów Artystycznych Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu.

W performance interesuje mnie instalakcyjność, czyli połączenie sztuki instalacji i akcji. Ważny jest proces powstawania obiektów, zdarzeń i sytuacji przestrzennych. Artefakty powstające w trakcie działania niosą w sobie podwójną energię. Po pierwsze tę związaną z efemerycznością, po drugie z fizycznym, zmaterializowanym aspektem sztuki akcji. Ostatnie moje działania performatywne przybierają charakter interwencji.

Leszek Przyjemski
Urodził się w Bydgoszczy w 1942 r. Studiował w latach 1962 - 1968 na UMK w Toruniu oraz PWSSP w Gdańsku. Dyplom artystyczny ukończył w 1968 r. w pracowni prof. K. Studnickiej. W 1970 roku wraz z Anastazym Wiśniewskim powołał do życia Nieistniejącą Przytakującą Galerię "TAK". Wykorzystując język propagandy artyści wydawali druki, pieczątki, organizowali akcje silnie zakorzenione w ówczesnych realiach Polski okresu PRL-u. Działalność Galerii wkrótce Przyjemski rozszerzył o Museum of Hysterics - jednoosobową instytucję pozainstytucjonalną istniejącej wszędzie tam, gdzie znajdował się jej założyciel. Postawa twórcza artysty oscyluje pomiędzy kontestacją społeczno-polityczną, a sztuką konceptualną. Jest to specyficzny rodzaj aktywizmu pełnego spontaniczności, zabawy, ale również groteski i ironii. W latach 70-tyc na plaży w Brzeźnie, z jego inicjatywy odbyła się efemeryczna akcja zatytułowana Zlot Galerii Nieistniejących. Od początku lat '70 do początku lat '80 cenzura likwiduje i zaciera ślady jego działalności w Sopocie, Gdańsku, Warszawie, Elblągu.

Informacje o wydarzeniach towarzyszących (26.06): https://www.ggm.gda.pl/pl,2,0,0,1099,0,wydarzenia_w_ramach_Present_Performance,0,index.html

Przeczytaj także