W ramach festiwalu designu YELLOW WEEK z okazji otwarcia gdańskiej Galerii Wnętrz City Meble, Stowarzyszenie Kulturalne Hamulec Bezpieczeństwa oraz Kino PRO zapraszają na Przegląd Filmów o Designie. Przegląd odbędzie się w dniach 27-29 marca w Strefie Inspiracji City Meble, a w programie znalazły się filmy o designie, trendach i architekturze.
Program przegladu:
Poniedziałek 27.01godz. 17.30
Eames: architekt i malarka, reż. Bill Jersey, Jason Cohn, USA, 83 min
godz. 19.00
Poużywajmy sobie. Historia polskiego wzornictwa, reż. Małgorzata Olimpia Świderska, Polska, 58 min + spotkanie z reżyserką filmu
Wtorek 28.01godz. 17.30
Projekt ANT FARM - przestrzeń, ziemia i czas, reż. Elizabeth Federici, Laura Harrison, USA, 77 min
godz. 19.00
Urbanized, reż. Gary Hustwit, Wielka Brytania, 85 min
Środa 29.0115.00 Pokaz filmów krótkometrażowych z najlepiej zaprojektowanych restauracji na świecie wraz z komentarzem na żywo Moniki Potorskiej z Potorska Studio
19.00
The Human Scale, reż. Andreas M. Dalsgaard, Dania, 83 min
OPISY FILMÓW:Eames: architekt i malarkareż. Bill Jersey, Jason Cohn, USA, 83 minhttps://www.youtube.com/watch?v=q1d_8BlxeTwFilm opowiada o małżeństwie Charlesa i Ray Eamesów - jednych z najważniejszych i najsłynniejszych projektantów mebli XX wieku. Dokument przedstawi nie tylko ich życie prywatne, ale i najważniejsze osiągnięcia na tle rozwoju modernizmu oraz początków ery komputerowej. Charles i Ray Eamesowie to ikona amerykańskiego designu. Ona malarka, on architekt, przez ponad cztery dekady byli jednymi z najważniejszych projektantów w Stanach Zjednoczonych. W pierwszym filmie dedykowanym Eamesom zaprezentowane są nie tylko ich najważniejsze osiągnięcia, ale też liczne zainteresowania. Autorzy najbardziej znani ze swoich charakterystycznych mebli ze sklejki i tworzyw sztucznych, byli wszechstronnymi artystami. Interesowała ich fotografia, filmy, architektura wnętrz, grafika, a nawet projektowanie zabawek.
Twórcy filmu dokumentalnego "Eames: architekt i malarka" opowiadają historię założycieli słynnego "Eames Office", które przez 40 lat było miejscem, gdzie przecinały się doświadczenia architektów, designerów, malarzy, rzeźbiarzy, technologów. Ich firma dzięki koncentracji na interdyscyplinarności i tkwiącym w niej potencjale przełamywała bariery myślenia o projektowaniu i stała się w tamtych czasach jednym z najbardziej kreatywnych miejsc Ameryki.
Poużywajmy sobie. Historia polskiego wzornictwa
reż. Małgorzata Olimpia Świderska, 58'Film dokumentalny w reżyserii Małgorzaty Olimpii Świderskiej daje unikalną możliwość poznania przedmiotów różnego formatu, które stały się symbolami swoich czasów. Zostały stworzone przez polskich projektantów od początku XX w. po czasy współczesne. Poznajemy nazwiska, które w innych okolicznościach geopolitycznych miałyby szansę zaistnieć na równi z "wielkimi światowego designu". Bohaterami filmu są rozpoznawalne przez wszystkich meble, znane z domowych zbiorów przedmioty z ceramiki, porcelany i szkła, charakterystyczne tkaniny, małe bibeloty, ale też samochody i lokomotywy. Pamięć o przedmiotach użytkowych dnia codziennego sprzed kilkudziesięciu lat jest równie ważna jak osiągnięcia artystyczne związane ze sztuką czystą. Wiedza na temat wzornictwa to kapitał, z którym każdy człowiek powinien wchodzić w dorosłe życie. Narracja filmu skonstruowana jest z wywiadów z ekspertami z dziedziny wzornictwa przemysłowego, historykami sztuki i projektantami. Znaleźli się wśród nich: Beata Bochińska, Anna Demska, Anna Frąckiewicz, Czesława Frejlich, Krystyna Łuczak- Surówka, Anna Maga, Józef Mrozek, Michał Stefanowski, Wojciech Wybieralski.
Projekt ANT FARM - przestrzeń, ziemia i czas,
reż. Elizabeth Federici, Laura Harrison, USA, 77'https://vimeo.com/36868107Tytułowy "Ant Farm" to kolektyw awangardowych architektów, grafików i artystów, utworzony przez Chipa Lorda i Douga Michelsa w 1968 roku w San Francisco. Ich sztukę porównano do podziemnej architektury tworzonej przez mrówki - stąd oryginalna nazwa grupy. W skład ruchu wchodzili radykalnie myślący architekci, pionierzy sztuki video i krytycy kultury, którzy kwestionowali granice architektury, traktując ją w sposób twórczy i nieszablonowy. Najsłynniejszym dziełem ruchu "Ant Farm" było Ranczo Cadillaków (Cadillac Ranch), które stało się ikoną amerykańskiej popkultury. Grupa przestała istnieć w 1978 roku po tym, jak spłonęło jej studio w San Francisco.
Urbanized,
reż. Gary Hustwit, Wielka Brytania, 85'https://www.youtube.com/watch?v=qHWwxBEfikwNa początku XIX wieku w miastach mieszkało nie więcej niż 30 milionów ludzi, co stanowiło 2,5% ludności świata. Przez następne 100 lat liczba ta wzrosła do 2 miliardów. Według raportu Banku Światowego, ludność miejska stanowi już ponad połowę populacji świata, a zgodnie z prognozami w roku 2030 udział ten przekroczy 60%. Jeżeli proces migracji ludności wiejskiej do miast nie spotka się z odpowiednią polityką rozwojową, zainteresowaniem władz i obywateli, urbanizacja może przybrać postać slumsów. Po "Helvetice" i "Objectified" - filmach poświęconych sztuce projektowania znaków drukarskich i przedmiotów - Gary Hustwit postanowił zmierzyć się z nieco szerszym tematem. W ostatniej części trylogii dizajnu bierze na warsztat projektowanie miast i dowodzi, że w dobie postępującej urbanizacji staje się ono jednym z największych wyzwań współczesnego świata. Wracając do cennych doświadczeń z historii architektury i urbanistyki (pojedynek Jacobsa i Mosesa o Nowy Jork), poprzez współczesne ruchy obywatelskie (protest Stuttgart 21) i wypowiedzi ekspertów, aż po spektakularne porażki zarządzania przestrzenią zabudowaną (Brazylia jako nieudane wcielenie idei modernizmu), pokazuje kto i w jaki sposób naprawdę kształtuje miasto.
Human Scale,
reż. Andreas M. Dalsgaard, Dania, 2012, 83'https://www.youtube.com/watch?v=r3q9ifNfd1YWspółczesne metropolie cechuje jedno, gigantyczne samochodowe estakady przecinają miasta, domy-wieże, w których istoty ludzkie żyją w betonowych boksach. 50% ludzi mieszka dziś w metropoliach, a do 2050 roku ta liczba zwiększy się do 80%. Czy rzeczywistość dzisiejszych miejskich aglomeracji w jakikolwiek sposób odpowiada na potrzeby ich mieszkańców?
Duński architekt Jan Gehl i jego zespół zmagają się z epokowym wyzwaniem: chcą przywrócić miasta mieszkańcom i odebrać je samochodom. Planują taki kierunek zmian w miejskiej urbanistyce, aby ludzki wymiar miasta był w niej zdecydowanie najważniejszy. Celem jest poprawa jakości życia w miastach, ich zrównoważony rozwój oraz udogodnienia - przede wszystkim dla przechodniów i rowerzystów. Główne hasło Gehla jest bardzo proste: odzyskać strefę publiczną miasta dla jego mieszkańców. Gehl koncentruje się na relacji między środowiskiem stworzonym przez człowieka, a jakością życia w miastach. Jego wizja i projekty spotykają się z entuzjastycznym przyjęciem oraz poparciem zarówno architektów, jak i władz miast na całym świecie: od Kopenhagi po Pekin, od Szanghaju po Nowy Jork, od Los Angeles po Melbourne i od Christchurch po Dakar. Reżyser pokazuje nie tylko innowacyjne projekty Gehla, również sposób, w jaki wdrażane są w miastach.