stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT
Kino Repertuar wszystkich kin w Trójmieście
gru 27-29

piątek - niedziela, g. 17-22

Gdańsk,
bilety 23 zł
Kup bilet
Zapraszamy na drugą edycję Przeglądu Kina Feministycznego w Kinie Kameralnym Cafe.
W tym roku ponownie startujemy w datę niezwykle ważną, a konkretnie 28 listopada, czyli w 105. rocznicę uzyskania przez Polki praw wyborczych. Według sondażu IPSOS w tym roku w wyborach parlamentarnych zagłosowała rekordowa liczba kobiet - dokładnie 73,7%, co daje o 1,7% więcej niż głosujących mężczyzn. Cieszymy się, że Kobiety korzystają tak chętnie z wywalczonych sobie praw.
Celebrujemy, że Kobiety nadal walczą o równość dla siebie, swoich córek, sióstr i matek. Jako Kino, chcemy szczególnie uwidocznić Kobiety w kulturze filmowej, ale przy okazji zaprosić do dyskusji o roli kobiet w dzisiejszym świecie, ich wpływie na współczesną kulturę, ich problemach i sukcesach, a przede wszystkim o tym, czym dzisiaj jest feminizm.
W ramach Przeglądu Kina Feministycznego zapraszamy na seanse, w których Kobiety są różne: dzikie i zupełnie poukładane, młodsze i starsze, śmiałe i skryte w sobie, wyzwolone i ciągle walczące. Poza pokazami filmowymi odbędą się również spotkania i panele dyskusyjne, a hasło "girl power" wybrzmi wyjątkowo głośno.

PROGRAM:
28 listopada
20:00 wernisaż prac Olgi Yatsechko
link do wydarzenia: https://fb.me/e/bLkBhoPAX
21:00 "How to have sex" - pokaz otwarcia
link do wydarzenia: https://fb.me/e/3VqRQ3Je2
Bilety: https://biletyna.pl/event/view/id/371164

29 listopada
17:30 "Maiden" i spotkanie z Joanną Pajkowską
link do wydarzenia: https://fb.me/e/1zxjcrHYf
Bilety: https://biletyna.pl/event/view/id/371157
21:00 "Powoli" - pokaz przedpremierowy
Bilety: https://biletyna.pl/event/view/id/371165

30 listopada
15:15 "Saint Omer"
Bilety: https://biletyna.pl/event/view/id/371787
18:00 "Orlando - moja polityczna biografia" spotkanie z Julianną Graczyk
link do wydarzenia: https://fb.me/e/3TFFcxMlb
Bilety: https://biletyna.pl/event/view/id/371162
21:00 "Holy spider"
Bilety: https://biletyna.pl/event/view/id/371166

1 grudnia
14:45 "Chłopi" + dyskusja "Perspektywa kobiety w klasycznej literaturze polskiej"
Bilety: https://biletyna.pl/event/view/id/376338
17:30 "Cztery córki" - pokaz przedpremierowy + dyskusja / spotkanie z Martą Frej i Karoliną Krause
link do wydarzenia: https://fb.me/e/4GpDVoTtN
Bilety: https://biletyna.pl/event/view/id/371792
20:45 "Blanquita"
Bilety: https://biletyna.pl/event/view/id/374031

2 grudnia
12:00 "Moja zbrodnia" + prelekcja
Bilety: https://biletyna.pl/event/view/id/371789
15:00 "Vika" + spotkanie z Wirginią Szmyt
link do wydarzenia: https://fb.me/e/1ozrk0SeL
Bilety: https://biletyna.pl/event/view/id/377075
15:30 Warsztat: "Mogę być widoczna i usłyszana" - czyli warsztat dla kobiet dotyczący pewności siebie podczas autoprezentacji.
link do wydarzenia: https://fb.me/e/7ufGUKm7g
Zapisy: https://forms.gle/r4tJNNG23mUsBKcb7
18:00 Stand-up: Ewa Fajfer - "Balon Tolerancji"
link do wydarzenia: https://fb.me/e/1oZchVlPY
Bilety: https://biletyna.pl/stand-up/Ewa-Fajfer-Balon-Tolerancji
20:00 "Jeanne Dielman, Bulwar Handlowy, 1080 Bruksela"
Bilety: https://biletyna.pl/event/view/id/371793

3 grudnia
12:00 "Moje wspaniałe życie" + spotkanie z Agatą Buzek
link do wydarzenia: https://fb.me/e/1JMw9wxTa
Bilety: https://biletyna.pl/event/view/id/376095
17:00 "Siostrzeństwo świętej sauny" i spotkanie dyskusyjnie z Anną Miądowicz-Ułamek
link do wydarzenia: https://fb.me/e/343VD100M
Bilety: https://biletyna.pl/event/view/id/376094
20:30 "Dla Leslie" - pokaz zamknięcia
link do wydarzenia: https://fb.me/e/4NiGscEmm
Bilety: https://biletyna.pl/event/view/id/376311


O filmach:
"HOW TO HAVE SEX"
reżyseria: Molly Manning Walker, 98 minut, Wielka Brytania
Tak to robią dziewczyny! Energetyczny koktajl filmu imprezowego i poruszającego coming of age oraz intrygujący portret pokolenia Z. Świetnie zagrany i dynamicznie zrealizowany, opowiada o dojrzewaniu generacji, dla której seksualna swoboda oznacza jednocześnie wolność i ogromną presję. Czy w świecie, w którym sex & fun to mantra napędzająca sprzedaż, istnieje szansa na zbudowanie bliskości?
How to Have Sex w reżyserii 29-letniej Molly Manning Walker to obok Aftersun i Poprzedniego życia jeden z najlepszych kobiecych reżyserskich debiutów ostatnich lat. To opowieść o trzech dziewczynach, które w oczekiwaniu na wyniki szkolnych egzaminów jadą na greckie wakacje życia: bawią się do upadłego i zamierzają sprawić, by jedna z nich pozbyła się wreszcie dziewictwa. Wydawać by się mogło, że takich historii kino widziało już wiele: dzikie wakacje, dzika zabawa, dzikie pragnienia. Jednak ten słoneczny film o szalonym summer break niepostrzeżenie staje się opowieścią o pierwszych rozczarowaniach i inicjacji w mroczne strony dojrzewania. Manning Walker doskonale wykorzystuje female gaze i tworzy pełen empatii wiarygodny portret dziewczyńskości. W końcu girls just wanna have fun!

"MAIDEN"
reżyseria: Alex Holmes, 97 minut, Wielka Brytania
W 1989 roku grupa upartych, odważnych, niezależnych dziewczyn stworzyła pierwszą w historii kobiecą załogę startującą w super prestiżowych i ekstremalnie niebezpiecznych regatach Whitbread Round the World Race. Zgromadziła je na jachcie "Maiden" Tracy Edwards: buntowniczka i uciekinierka z domu. "Dziewczyny na morzu to same problemy". "Dziewczyny na statkach nadają się wyłącznie do kuchni" - słyszała od początku swojej wielkiej przygody z żeglowaniem. Walczyła więc nie tylko z groźnym żywiołem, ale także z lekceważeniem i pogardą.

"POWOLI"
reżyseria: Marija Kavtaradze, 108 minut, Litwa, Hiszpania, Szwecja
Nagrodzony za reżyserię na Sundance film Mariji Kavtaradze to zmysłowa i prowokacyjna love story, jakiej jeszcze na ekranach nie było. Dawno nie było też na nich duetu, między którym tak iskrzy. Elena (Greta Grinevičiūtė) jest tancerką, a Dovydas (Kęstutis Cicėnas) tłumaczem języka migowego. Oboje pracują ciałem, szukając najlepszego sposobu, by wyrazić tańcem i ruchem dłoni najsubtelniejsze sensy i najgłębsze emocje. Wydają się dla siebie stworzeni, ale Powoli zamiast happy endu wybiera status: To skomplikowane. Bo Elena uwielbia seks, a Dovydas mógłby się bez niego obejść. Pełni najlepszych chęci sprawdzają więc, czy da się kochać, nie pożądając. Film Kavtaradze śmiało podejmuje temat nowych modeli relacji, to kino namiętne i pełne pasji, które jest popisem zarówno świetnej reżyserii, jak i aktorskiej chemii. Zaręczamy, że jeszcze nikt tak seksownie nie wieszał w kinie prania!

"ORLANDO - MOJA POLITYCZNA BIOGRAFIA"
reżyseria: Paul B. Preciado, 98 minut, Francja
"Orlando - moja polityczna biografia" to swobodnie odwołująca się do Wirginii Woolf podróż przez meandry współczesnej kultury, poezji, sztuki i praktyk artywistycznych. To apoteoza emancypacji, widzialności i kulturowej rebelii. Film Preciado jest obowiązkową pozycją dla wszystkich osób potrzebujących wsparcia w rozumieniu własnej i cudzej seksualności oraz tych, które z tego powodu stają się politycznymi ofiarami patriarchalnej i konserwatywnej władzy. Dla wielu z nas to również film przywracający godność i opowiadający o wolności i radości.

"HOLY SPIDER"
reżyseria: Ali Abbasi, 116 minut, Dania, Niemcy, Szwecja, Francja, Jordania, Włochy
Oparty na faktach thriller w duchu filmów Davida Finchera, a jednocześnie bezkompromisowy obraz współczesnego Iranu. "Holy Spider" w reżyserii Aliego Abbasiego, twórcy nominowanej do Oscara "Granicy", obnaża przemoc, jaką posługuje się opresyjny, patriarchalny system. Doskonale przy tym tłumaczy, jak zrodził się gniew protestujących dziś Iranek i Irańczyków.
Choć akcja filmu rozgrywa się w Iranie, ten mroczny thriller świadomie nawiązuje do wybitnych amerykańskich klasyków gatunku, takich jak "Taksówkarz" Scorsesego i "Zodiak" Finchera. Posępny i gęsty jak parna, miejska noc film Abbasiego miał swoją premierę w konkursie festiwalu w Cannes, skąd z nagrodą dla najlepszej aktorki wyjechała Zar Amir Ebrahimi.
"Holy Spider" to mistrzowski true crime o kobiecie, która z narażeniem życia docieka prawdy, rzucając wyzwanie patriarchalnej zmowie. Ebrahimi zagrała dziennikarkę tropiącą seryjnego zabójcę pracownic seksualnych w świętym irańskim mieście Meszhed (zbrodnie w Meszhedzie wydarzyły się naprawdę zginęło szesnaście kobiet). Religijni przywódcy, policja i media nie kryją cichego podziwu dla fanatyka, który "czyści" ulice z zepsucia i grzechu. Bohaterka ma więc przeciwko sobie nie tylko mordercę, ale także drapieżników w mundurach i na stanowiskach, dla których życie kobiet w tym jej własne nie ma żadnej wartości. Świat "Holy Spider" jest jak zastawiona na nie lepka pajęczyna.

"JEANNE DIELMAN, BULWAR HANDLOWY, 1080 BRUKSELA"
reżyseria: Chantal Akerman, 201 minut, Belgia, Francja
Tytułowa Jeanne Dielman to uwięziona w kieracie domowej rutyny samotna matka, okazyjnie dorabiająca prostytucją, chowająca zdobyte w ten sposób pieniądze w wazie na zupę. Przedmioty codziennego użytku, podobnie jak banalne czynności, odgrywają tu kluczową rolę: to właśnie w tym filmie pojawiają się legendarne długie sceny obierania ziemniaków czy robienia sznycla. Akerman w duchu feminizmu drugiej fali zwróciła uwagę na niewidzialne dla kina gesty i pracę kobiet. Mam reputację trudnej, a to dlatego, że interesuje mnie codzienność i ją chcę pokazywać. Tymczasem ludzie chodzą do kina głównie po to, by od codzienności uciec mówiła w 1982 roku. Kładła tym nacisk na to, byśmy zamiast spędzać na filmach czas, intensywnie odczuwali jego upływ. I to czas jest kolejnym ważnym bohaterem tego filmu. Ale ten manifest awangardowego kina i sztandarowe dzieło feminizmu ma też swój ukryty temat: jest nim życie po traumie Holocaustu. Grana przez Delphine Seyrig postać wzorowana jest na jednej z ciotek Chantal Akerman.

"MOJA ZBRODNIA"
reżyseria: François Ozon, 102 minut, Francja
Najnowszy film Ozona to brawurowa, ironiczna komedia osadzona w złotej erze kina. Reżyser opowiada historię dwóch przyjaciółek żyjących w biedzie, ale z ogromnymi aspiracjami do sławy i bogactwa. Stawiająca pierwsze kroki w branży aktorskiej Madeleine jest oskarżona o zamordowanie potężnego producenta, który próbował ją wykorzystać seksualnie w zamian za małą rólkę. Pauline jest prawniczką i skutecznie broni Madeleine w sądzie, przyjmując niecodzienną strategię. W opowieści francuskiego reżysera wybrzmiewa mocno wątek #metoo, ale też temat silnego wpływu mediów na kształtowanie opinii publicznej.

"CZTERY CÓRKI"
reżyseria: Kaouther Ben Hania, 107 minut, Francja, Tunezja, Niemcy
Kaouther Ben Hania porusza problem przemocy i traum, przekazywanych z pokolenia na pokolenie. To bardzo zaskakujący film, również od strony formalnej. Reżyserka zdecydowała się na niecodzienny eksperyment - zacierając granicę między dokumentem a fikcją, wprowadziła na plan dwie aktorki. Zastępują one dwie nieobecne córki tunezyjskiej matki, Olfy, które dołączyły do ISIS. Kaouther Ben Hania filmując twarze i emocje z bliska, w zaufaniu i współudziale kobiet stworzyła intymny portret rodziny.

"SAINT OMER"
reżyseria: Alice Diop, 122 minut, Francja
Francuski kandydat do Oscara i zdobywca Wielkiej Nagrody Jury na festiwalu w Wenecji. Wstrząsający, prowokacyjny dramat sądowy, w którym na ławie oskarżonych zasiada młoda imigrantka posądzona o zamordowanie swojej 15-miesięcznej córeczki. Sprawa wydaje się być przesądzona: dziewczyna przyznaje się do winy. Jednak jej szokująca spowiedź przed przysięgłymi nie tylko komplikuje proces, ale i uniemożliwia łatwe ferowanie wyroków. Alice Diop scenariusz tej historii oparła na faktach, ale jej film staje się manifestem skierowanym przeciwko oskarżaniu matek i kobiet, szczególnie tych obcych, o innym kolorze skóry. Saint Omer niepostrzeżenie konfrontuje nas z naszymi własnymi uprzedzeniami, sprawia, że odkrywamy w sobie ławników, adwokatów, sędziów. Ale ta opowieść sięga jeszcze głębiej: ku kolektywnym wyrwom w sercach i pamięci; ku córkom dziedziczącym traumy matek. Bo wykluczenie i pogarda też bywają narzędziem zbrodni.

"BLANQUITA"
reżyseria: Fernando Guzzoni, 94 min, Chile, Meksyk, Polska, Francja, Luksemburg
Blanca, osiemnastoletnia, zadziorna mieszkanka domu zastępczego przypadkowo znajduje się w centrum wydarzeń związanych z wysoko postawionymi politykami. Dziewczyna pod wpływem ekstremalnych emocji wydaje im walkę według własnych reguł. W mrocznej grze o sprawiedliwość staje się sensacją medialną i ikoną wielu kobiet. Jednak im więcej pytań, tym mniej jasna staje się jej rola w całej aferze.

"MOJE WSPANIAŁE ŻYCIE"
reżyseria: Łukasz Grzegorzek, 100 min, Polska
Może i wspaniałe, ale czy na pewno moje? Z takim pytaniem mierzy się Joanna - troskliwa córka, wyluzowana matka, lubiana nauczycielka, żona, z którą można konie kraść Kobieta w każdej z tych ról wypada doskonale. I w żadnej z nich od dawna nie czuje się sobą. Dlatego "Jo" prowadzi podwójne życie, ma tajemnicę, którą nie dzieli się z nikim. Bo gdyby ktoś się dowiedział, byłby to koniec wszystkiego, co w jej świecie wydaje się takie "wspaniałe". Ciepły, a zarazem dowcipny i brawurowy film Grzegorzka jest historią kobiety, która nie chce być już grzeczną dziewczynką. Czy jednak wystarczy jej odwagi, by się zbuntować, zatrząść posadami małżeństwa, stracić reputację i sięgnąć po to, na czym naprawdę jej zależy?

"VIKA!"
reżyseria : Agnieszka Zwiefka, 74 minuty, Polska, Niemcy, Włochy 2023
84-letnia Vika jest gwiazdą warszawskich klubów i miejskim kolorowym ptakiem. Charyzmatyczna DJ-ka otacza się młodymi ludźmi, powtarzając, że wiek jest jedynie stanem umysłu. Lecz gdy zdrowie zaczyna szwankować, Vika musi zmierzyć się z przemijaniem. Czy odnajdzie cel w dawaniu radości innym seniorom - równie samotnym, jak ona? Musical dokumentalny "Vika!" jest słodko-gorzkim portretem kobiety, która celebruje życie do samego końca.

"SIOSTRZEŃSTWO ŚWIĘTEJ SAUNY"
reżyseria :Anna Hints , 89 minut, Estonia, Francja, Islandia 2023
W bujnym, zielonym lesie w południowej Estonii grupa kobiet zbiera się w tradycyjnej saunie, żeby wspólnie dzielić najgłębsze sekrety, przemyślenia i czerpać z siły swojej wspólnoty. Otoczone dymem i żarem obnażają nie tylko ciała, ale i emocje. Wypędzają z siebie lęki i wstyd, żeby odzyskać siłę i energię do życia. Film portretuje ten intymny rytuał, który odbywa się w ciasnej i ciemnej przestrzeni nasyconej oddechem i parą. Gorąc i pot są tu namacalne równie mocno, jak cielesność. Obserwujemy ciała i twarze skąpane w mroku w procesie wspólnotowego oczyszczania. Dowiadujemy się, czego doświadczyły w swoim życiu. Namacalne i uniwersalne opowieści pokazują uniwersalizm, wspólnotowość oraz podkreślają rolę kolektywnego myślenia w radzeniu sobie z problemami. "Siostrzeństwo świętej sauny" przepełnia autentyczne piękno, które nie płynie z posiadania idealnego ciała, ale humoru, mądrości i samoświadomości. Film kręcony przez 8 lat jest również portretem estońskiej dymnej sauny wpisanej na Reprezentatywną Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego Ludzkości UNESCO. Oryginalna ścieżka dźwiękowa jest wynikiem twórczej współpracy islandzkiego kompozytora Eðvarð Egilssona i eksperymentalnego folkowego trio EETER.

"DLA LESLIE:
reżyseria: Michael Morris, 119 min, USA
Wygrana na loterii może zmienić życie, ale równie dobrze może jeszcze je utrudnić. Leslie, samotna matka z Zachodniego Teksasu wygrywa na loterii 190 000 dolarów. Zamiast spełnić swoje życiowe marzenie i otworzyć własny lokal trwoni pieniądze na alkohol i narkotyki. Po sześciu latach wraca do rodzinnego miasta bez grosza przy duszy. Leslie szuka sposobu na zbudowanie swojej rzeczywistości na nowo i próbuje zbudować relacje z porzuconym przez siebie synem.

Do zobaczenia podczas przeglądu!

Organizatorki:
Kino Kameralne Cafe
Fundacja Awareness
diversityPL
Stowarzyszenie Kin Studyjnych

Patrnerki / Partnerzy:
Gutek Film
Nowe Horyzonty
Fundacja Widzialne
Blundstone Polska
Marta Frej
Saunowy Staw