W dniach 16 i 17 grudnia zapraszamy na przegląd filmów związanych z tematyką wody. Wydarzenie towarzyszy wystawie ŚLAD - TRACE irlandzkiej artystki Ruth Le Gear. Wystawa "Ślad" prezentuje wynik poszukiwań przeprowadzonych przez irlandzką artystkę Ruth Le Gear jesienią 2014 roku podczas pobytu rezydencyjnego w CSW Łaźnia. Artystkę fascynuje pamięć wody. W swojej pracy łączy sztukę, badania naukowe oraz niekonwencjonalne metody jak homeopatia.
W dniach 16 i 17 grudnia wystawa ŚLAD - TRACE będzie otwarta dla zwiedzających w godzinach 12:00-20:00.
PROGRAM PRZEGLĄDU:16.12.2015 | G. 18:00 |
"Spotkania na krańcach świata" | reż. Werner Herzog
16.12.2015 | G. 19:50 |
"Nawet deszcz" | reż. Icíar Bollaín
17.12.2015 | G. 18:00 |
"Perłowy guzik" | POKAZ PRZEDPREMIEROWY | reż. Patricio Guzmán
17.12.2015 | G. 19:45 |
"Wielki błękit" | reż. Luc Besson
OPISY FILMÓW:
NAWET DESZCZ2010 | 103' | Francja, Hiszpania, Meksyk | reż. Icíar Bollaín
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie - Berlinale - Nagroda Publiczności w sekcji Panorama
Sebastian - reżyser idealista - i Costa, jego producent, realizują w Boliwii film o przybyciu Kolumba do Ameryki. Pragną ukazać wielkiego odkrywcę w sposób daleki od wyidealizowanej wersji szkolnych podręczników - na ekranie żądni złota Kolumb i jego świta brutalnie rozprawiają się z Indianami. Realizacja filmu idzie wyśmienicie do momentu gdy w okolicy wybucha tzw. "wojna o wodę", wywołana prywatyzacją wodociągów. Szybko okazuje się, że pomimo upływu 500 lat, konkwista trwa nadal. Kiedyś wyzyskiwani przez konkwistadorów, dziś boliwijscy Indianie stają się ofiarami chciwych polityków i międzynarodowych korporacji. Rozpoczyna się podwójna walka rdzennych mieszkańców Boliwii z najeźdźcami z Zachodu - w filmie i w rzeczywistości. Costa i Sebastian staną przed trudną decyzją, czy są gotowi zrobić film za wszelką cenę, nawet kosztem indiańskich współpracowników i własnych ideałów.
PERŁOWY GUZIK2015 | 82' | Francja, Hiszpania, Chile | reż. Patricio Guzmán
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie - Berlinale - Nagroda Jury Ekumenicznego
Morze jest źródłem życia, ale może być również niemym świadkiem okrutnych zbrodni i tragedii. Woda to nie tylko H2O. Woda ma pamięć, która potrafi zakonserwować wspomnienia. Ocean nosi w sobie historię całej ludzkości. To w nim skupiają się wszystkie głosy pochodzące z Ziemi i z kosmosu. To tu znaleźć można rząd zagubionych dusz, bez nagrobka, pozostawionych samym sobie do końca. Woda ma jednak swój własny głos i szczególnego rodzaju rolę do spełnienia - odbiera impulsy z gwiazd, aby dalej przekazać je żywym stworzeniom. Woda to także najdłuższa granica Chile. 2670 mil chilijskiego wybrzeża to największy archipelag świata i jednocześnie krajobraz o niemal nadprzyrodzonym pięknie. Są tu wulkany, góry i lodowce, ale również głosy ludzi rdzennej Patagonii, pierwszych angielskich żeglarzy oraz politycznych ofiar reżimu Augusto Pinocheta. Patricio Guzmán stara się uchwycić ten wielopłaszczyznowy kontekst w swoim niezwykle poetyckim filmie będącym częścią dyptyku, w którym, tak jak w "Nostalgii za światłem", podejmuje on temat pamięci i nierozliczonej przeszłości historycznej własnego kraju.
SPOTKANIA NA KRAŃCACH ŚWIATA2007 | 99' | USA | reż. Werner Herzog
Amerykańska Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej - Nominacja do Oscara za najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny
Antarktyda w filmie Herzoga znajduje nowy wymiar i znaczenie. Południowe krańce naszego świata są magnesem dla plejady gwiazd nauki, którym znudziła się postindustrialna cywilizacja codzienności. Naukowcy pracują tu dla ludzkości, która wkrótce ma opuścić Ziemię. Reżyser stawia pytania o to, kim są, jakie są ich marzenia. Jego bohaterowie są dość ekscentryczni. Elektryczne gitary na dachu stacji naukowej oddalonej o dziesiątki kilometrów od głównego miasteczka, to tylko jeden z wielu przykładów ich indywidualizmu.
WIELKI BŁĘKIT1988 | 132' | Francja, USA, Włochy | reż. Luc Besson
Francuska Akademia Sztuki i Techniki Filmowej - Cezar za najlepszą muzykę filmową
Jeden z najbardziej znanych filmów Luca Bessona - oparta na biografii Jacquesa Mayola, poruszająca opowieść o przyjaźni i rywalizacji dwóch nurków. "Wielki błękit" miał swoją uroczystą premierę na festiwalu w Cannes, zdobył dwie nagrody César oraz nagrodę dla najlepszego francuskiego filmu sezonu - laur National Academy of Cinema.
Jacques i Enzo przyjaźnią się od dzieciństwa. W latach 60. obaj mieszkają na rajskiej greckiej wyspie, gdzie walczą ze sobą o to, który z nich wydobędzie zatopioną na morskim dnie monetę. Dwie dekady później ich rywalizacja przybiera poważniejszą formę: obaj są mistrzami swobodnego nurkowania, mogą zejść na głębokość ponad 100 metrów pod wodę na wstrzymanym oddechu. Mimo ostrzeżeń doktora Laurence'a, Jacques i Enzo schodzą coraz głębiej pod wodę, ryzykując tym samym życie. Tytułowy "Wielki błękit" ma większą siłę niż rozsądek czy miłość - Jacques nie daje się odwieść od niebezpiecznych wypraw zakochanej w nim Johanie. Film Luca Bessona to nie tylko trzymająca w napięciu opowieść o starciu dwóch nurków, ale też przepiękna podróż w głąb europejskich mórz - mistrzowskie zdjęcia podwodne Carlo Variniego do dziś robią niesamowite wrażenie.