Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów

Przerwany sen - spektakl gościnny

kasy:
58 351-01-01
czas trwania:
90 min.
data premiery:
1 września 2022
w ramach wydarzenia:
InlanDimensions International Arts Festival 2022
Oceniasz 5/10
InlanDimensions / Przerwany sen
Zuni Icosahedron
W języku kantońskim, z polskimi i angielskimi napisami.
-
Podstawą spektaklu Danny'ego Yunga jest starochiński dramat Pawilon Peonii Tanga Xianzu (1550-1616), tworzącego w czasach dynastii Ming, określanego mianem "chińskiego Szekspira". Młoda dziewczyna Du Liniang, córka Du Bao, gubernatora Nan'an śni o młodym uczonym, którego spotyka w Pawilonie Peoni. Po powrocie do domu zaczyna chorować i umiera. Przed śmiercią jednak zostawia swój autoportret i wiersz pokojówce, nakazując ukryć je pod wierzbą nad jeziorem Taihu. Trzy lata później uczony Liu Mengmei śni o Du Liniang. W jego śnie zakochują się oni w sobie do szaleństwa. To właśnie siła tej miłości pomaga Liu Mengmei w ożywieniu Du Liniang. Po konfrontacji z ojcem Du Liniang, para bierze ślub i żyje długo i szczęśliwie. W dramacie Xianzu ważną rolę odgrywa wątek balansowania na granicy życia i śmierci, ze szczególnym uwzględnieniem zwycięstwa miłości nad śmiercią. Danny Yung bierze na warsztat scenę 10 "Pawilonu Peonii", tytułowy Przerwany sen, którą łączy z konwencjąopery pekińskiej z elementami performatywnymi i instalacją wideo.

Od 2018 roku do dziś Danny Yung opracowuje Przerwany sen w różnych przestrzeniach. Można to porównać do tworzenia instalacji artystycznych, dostosowanych do konkretnego miejsca (tzw. sztuka site-specific). Każda wersja spektaklu tworzona jest przez różnych artystów, uwzględniając konkretne miejsce, kontekst kulturowy i społeczny. Yung uważa, że sztuka nie daje jednego pola interpretacyjnego, a poprzez dekonstrukcję chińskich ideogramów wskazuje, że nie jest w pełni możliwe przełożenie danego kontekstu kulturowego na obcy grunt i język.
-
Danny Yung jest pionierem sztuki eksperymentalnej i jednym z najbardziej wpływowych artystów w Hongkongu. Członek-założyciel i dyrektor artystyczny Zuni Icosahedron. W ciągu ostatnich 50 lat intensywnie pracował w różnych dziedzinach sztuki, takich jak teatr, film, film animowany, wideo oraz w sztukach wizualnych. Wziął udział w ponad 100 produkcjach teatralnych jako reżyser, scenarzysta, producent i/lub scenograf, między innymi w Tokio, Yokohamie, Toga, Singapurze, Jakarcie, Taipei, Szanghaju, Nanjing, Shenzhen, Brukseli, Berlinie, Monachium, Hanower,, Londynie, Lizbonie, Rotterdamie, Dubaju, Nowym Jorku. Jego spektakle prezentowane były na całym świecie. W 2018 roku na zamówienie Hongkońskiego Festiwalu Sztuki zrealizował Łzy z jałowego wzgórza (Tears of the Barren Hill), utwór teatralny poruszający tematykę innowacyjności tradycyjnego chińskiego teatru oraz wymiany kulturalnej, za który otrzymał wyróżnienie Międzynarodowego Instytutu Teatralnego (ITI) - Music Theatre NOW Award. W 2010 roku na Expo w Szanghaju Yung, we współpracy ze znanym japońskim reżyserem teatralnym Satō Makoto, przedstawił Opowieść o ibisie czubatym (The Tale of the Crested Ibis). To projekt wymiany kulturalnej, który po raz pierwszy połączył elementy tradycyjnych teatrów nō i kunqu z robotyką. Kwiecista instalacja TTXS Yunga w National Mall w Waszyngtonie była największym dziełem sztuki instalacyjnej, jakie kiedykolwiek zbudowano i zamówiono w ramach Smithsonian Folklife Festival. Ideę wymiany między współczesnymi i tradycyjnymi sztukami widowiskowymi w Azji rozwija coroczny, kuratorowany przez Yunga od 2012 Festiwal Toki. Artysta bacznie przygląda się polityce artystycznej i kulturalnej oraz śledzi rozwój edukacji w Hongkongu oraz w regionie Azji i Pacyfiku. Obecnie pełni funkcję przewodniczącego Międzymiastowej Konferencji Wymiany Kulturalnej między Hongkongiem, Tajpej, Shenzhen a Szanghajem oraz członka Rady Wzornictwa Hongkongu. Jako pierwszy został wyróżniony tytułem mistrza-artysty w dramacie przez dziekana Hongkońskiej Akademii Sztuk Performatywnych w 2013 roku, a także nominowany na członka zarządu HKICC Szkoły Kreatywności Lee Shau Kee i członka Rady Konsultacyjnej Wydziału Studiów Kulturowych Uniwersytetu Lingnan w Hongkongu oraz Szkoły Aktorskiej Hongkońskiej Akademii Sztuk Performatywnych. W 2009 roku Yung został odznaczony Krzyżem Zasługi Orderu Zasługi Republiki Federalnej Niemiec za wkład w wymianę kulturalną między Niemcami a Hongkongiem.W 2014 roku Yung otrzymał Fukuoka Prize w dziedzinie Sztuka i Kultura, a w 2022 r. został uhonorowany nagrodą za całokształt twórczości przyznaną przez przez Hong Kong Arts Development Council.

Zuni Icosahedron to założony w 1982 międzynarodowy eksperymentalny zespół artystyczny z siedzibą w Hongkongu, będący jednocześnie charytatywną organizacją kulturalną typu non-profit. Jest jednym z dziewięciu głównych profesjonalnych zespołów sztuk scenicznych w Hongkongu wspieranych bezpośrednio przez rząd, a od 2009 roku jest partnerem Centrum Kultury w Hongkongu. Kierowany przez dyrektorów artystycznych Danny'ego Yunga i Mathiasa Woo Zuni ma na swym koncie ponad 200 oryginalnych spektakli teatralnych i multimedialnych, które prezentował w ponad 80 miastach na całym świecie. Członkowie zespołu są również aktywny w dziedzinach edukacji i krytyki artystycznej, badań nad polityką kulturalną, uczestniczą w międzynarodowych konferencjach i wymianach kulturalnych. Przez ostatnie dwie dekady Zuni podejmował się misji rozwoju i ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego w sztukach performatywnych. www.zuni.org.hk

Realizatorzy:
Dyrektor artystyczny, reżyser i scenograf: Danny Yung
Asystent dyrektora artystycznego: Cedric Chan
Zastępca dyrektora: Liu Xiaoyi (Singapur)
Występują: Martin Choy, ChukYin Man, Ellen Kong, Helen Kwok, Dan Tse, Xiao Xiang Ping (gościnnie)
Oryginalna muzyka: Steve Hui (akaNerve)
Wideo: Benny Woo, Thomas NG Cho Yin
Kostiumy: Twinny Cheng, Lo Sing-chin
Światła: Adonic Lo
Dźwięk: Soloan Chung
Koordynator produkcji: Cheng Kwok Ching Ricky
Asystent sceniczny: Hui Ngo Kwan Grace
Producent: Wong Yue Wai