Autor:
Kornel Makuszyński
Adaptacja i reżyseria:
Krystyna Jakóbczyk
Scenografia:
Ireneusz Salwa
Muzyka:
Jerzy Stachurski
Asystent reżysera:
Andrzej T. Żak
Inspicjent:
Waldemar Sawicki
Słowo od reżysera:
Kornel Makuszyński sięgnął przed laty po pióro, by opowiedzieć swoim młodym czytelnikom niezwykłą historię o wielkiej miłości syna do przybranego ojca, o synowskim poświęceniu i dojrzewaniu chłopca.
Główny bohater, Janek chcąc uratować od ślepoty opiekującego się nim Mistrza Witalisa podpisuje pakt z tajemniczym Wielkim Magiem. W zamian za diamentowe oczy, dzięki którym starzec odzyska wzrok, chłopiec musi wyrzec się ojca i podjąć długą, pełną rozmaitych niebezpieczeństw wędrówkę do Gwiezdnego Królestwa. W drodze tej towarzyszy mu wierny przyjaciel Piszczałka, były praktykant diabelski. Razem pokonują wiele przeszkód: mierzą się z mocami piekielnymi, sektą szaleńców, czyli Ludzi-Kretów, z bezdusznym światem robotów przeciwstawiając im najważniejsze atrybuty człowieczeństwa: DUSZĘ i SERCE. Przez cały czas czuwa nad nimi i śpieszy im z pomocą jakiś przyjazny duch, wcielający się w postać Pisarza, Króla Robotów, czy wreszcie Kapitana-Gubernatora, który pod maską pozornej srogości ukrywa wrażliwą i dobrą z gruntu naturę.
Ukazana w opowieści Makuszyńskiego mozolna wędrówka Janka przez fantastyczne, pełne zła krainy odczytana została w spektaklu teatralnym jako droga wiodąca do pełni człowieczeństwa. Zarówno w książce, jak i w przedstawieniu kończy się ona niespodziewaną nagrodą: chłopiec zostaje królem najpotężniejszego królestwa, gdzie ludzie serca mają gorące a myśl fałszem nie zmącona.
Gdzie jest owo królestwo? Gdzieś w świecie baśni - mówi Kornel Makuszyński. W jakimś miejscu i czasie w kosmosie - sugerują twórcy przedstawienia.
Kornel Makuszyński
Adaptacja i reżyseria:
Krystyna Jakóbczyk
Scenografia:
Ireneusz Salwa
Muzyka:
Jerzy Stachurski
Asystent reżysera:
Andrzej T. Żak
Inspicjent:
Waldemar Sawicki
Słowo od reżysera:
Kornel Makuszyński sięgnął przed laty po pióro, by opowiedzieć swoim młodym czytelnikom niezwykłą historię o wielkiej miłości syna do przybranego ojca, o synowskim poświęceniu i dojrzewaniu chłopca.
Główny bohater, Janek chcąc uratować od ślepoty opiekującego się nim Mistrza Witalisa podpisuje pakt z tajemniczym Wielkim Magiem. W zamian za diamentowe oczy, dzięki którym starzec odzyska wzrok, chłopiec musi wyrzec się ojca i podjąć długą, pełną rozmaitych niebezpieczeństw wędrówkę do Gwiezdnego Królestwa. W drodze tej towarzyszy mu wierny przyjaciel Piszczałka, były praktykant diabelski. Razem pokonują wiele przeszkód: mierzą się z mocami piekielnymi, sektą szaleńców, czyli Ludzi-Kretów, z bezdusznym światem robotów przeciwstawiając im najważniejsze atrybuty człowieczeństwa: DUSZĘ i SERCE. Przez cały czas czuwa nad nimi i śpieszy im z pomocą jakiś przyjazny duch, wcielający się w postać Pisarza, Króla Robotów, czy wreszcie Kapitana-Gubernatora, który pod maską pozornej srogości ukrywa wrażliwą i dobrą z gruntu naturę.
Ukazana w opowieści Makuszyńskiego mozolna wędrówka Janka przez fantastyczne, pełne zła krainy odczytana została w spektaklu teatralnym jako droga wiodąca do pełni człowieczeństwa. Zarówno w książce, jak i w przedstawieniu kończy się ona niespodziewaną nagrodą: chłopiec zostaje królem najpotężniejszego królestwa, gdzie ludzie serca mają gorące a myśl fałszem nie zmącona.
Gdzie jest owo królestwo? Gdzieś w świecie baśni - mówi Kornel Makuszyński. W jakimś miejscu i czasie w kosmosie - sugerują twórcy przedstawienia.
Treść tworzona na podstawie materiałów prasowych organizatora.