Nadbałtyckie Centrum Kultury zaprasza na wernisaż wystawy pt. "Ranne ptaki są nieufne", który będzie miał formę spotkania autorskiego.
Prowadzenie: Michał Łuczak
Kurator: Michał Łuczak
Miejsce: Ratusz Staromiejski, ul. Korzenna 33/35
Wystawę oglądać będzie można od 28 kwietnia do 5 czerwca 2022."Ranne ptaki są nieufne" to fotograficzny zapis ponad trzyletniej dokumentalnej podróży przez Polskę duetu Dyba&Lach, podróży pełnej spotkań, rozmów, obserwacji, w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie, co kształtuje tożsamość narodową w XXI wieku. Autorzy wychodzą od perspektywy własnej i konfrontując ją z napotkaną rzeczywistością, starają się zrozumieć społeczeństwo, z którego wyrośli. To także próba zajrzenia głębiej i zmierzenia się z polskim fantazmatem - mitami, kontekstami i odniesieniami obecnymi w literaturze, sztuce i kulturze polskiej od końca XVIII wieku.
O godzinie 18:00 zapraszamy na wernisaż w formie spotkania autorskiego. Spotkanie odbędzie się zaraz po otwarciu wystawy, na Sali Mieszczańskiej oraz on line na Facebooku NCK. W kontekście wystawy, ale także wydarzeń na granicy polsko-ukraińskiej, porozmawiamy o roli mediów i dokumentalistów w dzisiejszym społeczeństwie, a także znaczeniu obrazu i długoterminowych projektów dokumentalnych.
Adam Lach - dokumentalista, twórca wizualny. Publikuje w The New York Times, Le Monde, The Guardian, GEO, Newsweek. Laureat wielu nagród konkursów fotografii, w tym POYi, IPA, Grand Press Photo. Autor książek fotograficznych: Stigma (2015), nagrodzonej w konkursie IPA, Neverland (2017), wybranej do autorskiej kolekcji photobooków Martina Parra prezentowanych w Tate Gallery oraz Rewizje (2020) nominowanej przez Aperture Foundation i Paris Photo do fotograficznej książki roku. Jego fotografia Wolność została ogłoszona Ikoną 30-lecia w międzynarodowym konkursie Press Club Polska. Jego prace były prezentowane m.in. w Paryżu na festiwalu La Quatriéme Image, na Biennale w Pradze, Uniwersytecie Harvarda w Cambridge.
Dyba Lach - dokumentalistka, producentka, autorka. Absolwentka PWSFTViT w Łodzi na wydziale Organizacji Sztuki Filmowej oraz Fotografii Prasowej w Instytucie Dziennikarstwa UW. Współautorka książki fotograficznej Stigma, nagrodzonej w konkursie International Photography Awards i wybranej publikacją roku 2014 w konkursie im. Beaty Pawlak przez Fundację Batorego. Laureatka DEBUTS 2015 drugiej edycji międzynarodowego konkursu młodych fotografów. Reżyseruje i koordynuje wydarzenia artystyczne, spektakle, koncerty, projekty kulturalne, krótkie formy dokumentalne.
Michał Łuczak - (ur. 1983 r.) fotograf, kurator. Pracuje głównie z fotografią i video. Absolwent Instytutu Twórczej Fotografii na Uniwersytecie Śląskim w czeskiej Opawie oraz iberystyki na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Od 2010 roku jest częścią kolektywu Sputnik Photos. Współprowadzi roczny warsztat fotografii dokumentalnej Program Mentorski Sputnik Photos oraz wykłada na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. W ostatnich latach skupia się na skomplikowanej i interesownej relacji człowieka ze środowiskiem naturalnym i swym najbliższym otoczeniem. Jego najnowsze prace koncentrują się na lokalnych problemach, które mogą być również postrzegane uniwersalnie: konsekwencje przemysłu węglowego czy gospodarcze traktowanie lasów. Jest autorem książek fotograficznych: Brutal (2012), Koło miejsca/Elementarz (wraz z Krzysztofem Siwczykiem, 2016), 11.41 (wraz z Filipem Springerem, 2016).
Tekst kuratorski:Okres między 2017 a 2020 rokiem Dyba i Adam Lach spędzili w Polskach wszystkich liter. Model ich pracy przypominał ten z najlepszych czasów reportażu, kiedy redakcje wysyłały reporterów w różne regiony Polski, by po prostu zobaczyli, jak tam jest. Czas na przygotowanie materiału nigdy nie był nieograniczony, ale starczało go, by przyjrzeć się określonemu miejscu, a nawet znudzić nim.
Kraj był wtedy pozamykany, ale ludzie otwarci. Dziś świat z każdym rokiem przyspiesza, wydaje się mniejszy, granice są w większości póki co otwarte. Do ostatnich tygodni w Polsce wszystko wydawało się ustalone strony, poglądy, podziały, mity i symbole. Gotowe diagnozy dostępne na wyciągnięcie ręki i łatwo przyswajalne, wystarczyło którąś wybrać.
Dyba i Adam mieli wątpliwości z nich powstały teksty i fotografie, zamknięte w książce Rewizje. Wystawa Ranne ptaki są nieufne w przeciwieństwie do książki jest pozbawiona tekstu, by szerzej otworzyć obrazy na interpretację. Fotografia przylega do czasów, w jakich powstała, szczególnie ta dokumentalna czy reporterska, ale moment, w którym się ją ogląda, jest jednym z kontekstów, który sami wnosimy do przestrzeni. Obiektywnie patrząc, od ostatnich zdjęć zrobionych przez Adama Lacha nie minęło dużo czasu, ale Polska i świat są w innym momencie. Jak w takim razie patrzymy na Polskę Lachów z perspektywy czasu i ostatnich wydarzeń?