stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Re.act.feminism #2: WAR - Woman Art Revolution: Kobiecość, ciało, fetysz. Artystka-kreatura

Wydarzenie w ramach

Zapraszamy na wykład Katarzyny Lewandowskiej, towarzyszący wystawie "re.act.feminism #2" - pod tytułem "WAR - Women Art Revolution: Kobiecość, ciało, fetysz. Artystka-kreatura".

12 kwietnia (czwartek)
Godz. 18.00 / Instytut Sztuki Wyspa
Wstęp wolny

One przybywają z daleka: spoza czasu, z pustkowia, gdzie wiodą swój żywot czarownic, spod spodu, spod "kultury", z dzieciństwa, tak bolesnego, że trzeba je zapomnieć, pogrzebać w niepamięci. Małe dziewczynki uwięzione w "źle wychowanych" ciałach. Pełne rezerwy, niedostępne nawet same dla siebie, zimne jak głaz. Nieczułe. Ale cóż się pod tym kłębi!

Kobieta Artystka stała się Kreaturą, Wybrykiem Natury, Osobliwością, Wyjątkiem a nawet Dziwadłem. Bo zaprzeczyła naturze (naturze kobiety). Nieposłuszeństwo wobec wszechwidzącego Ojca, Innego, Fallusa, Języka, Harmonii, Umysłu, Wzroku, Stałości, Logosu pozwalało jej zachować tożsamość i kobiece 'Ja', pływać nago w świecie instynktów, rozwijać żeńską moc twórczą i mądrość. Istotą sztuki przedstawianych Artystek jest totalna wolność, rozpasana wyobraźnia, nieokiełznane pragnienie, cielesna miłość. Bezwstydnie opowiadają o pożądaniu, zmysłowym postrzeganiu świata, "pragnącym ciele". Dla tych artystek tworzenie jest naturalną potrzebą, wewnętrzną koniecznością. Zagarniają otaczającą Je przestrzeń aby następnie przetworzoną oddać pod postacią perwersyjnych kobiecych fantazmatów - banalnych, szalonych, ekstatycznych, niebezpiecznych i stabuizowanych.

Katarzyna Lewandowska (ur. 1973 w Łodzi) - historyczka sztuki, feministka, buddystka. Wykładowczyni na historii sztuki UMK w Toruniu, współpracuje również z CSW, Galerią Wozownia w Toruniu oraz Instytutem Badań Dalekiego i Bliskiego Wschodu UJ w Krakowie. W swoich zainteresowaniach koncentruje się na cielesności w sztuce współczesnej, wykorzystując przy tym dyskurs przynależny filozofii feministycznej (Lucy Irigaray, Helene Cixous) jako specyficzny język, który włącza do analizy sztuki inne zmysły niż wzrok. Mieszka w Toruniu.