Remus
na podstawie "Życia i przygód Remusa" Aleksandra Majkowskiego
tłumaczenie: Lech Bądkowski
Spektakl dla dzieci w wieku od lat: 10.
"Życie i przygody Remusa" Aleksandra Majkowskiego to pierwsza powieść w całości napisana w języku kaszubskim i jednocześnie główna epopeja literatury kaszubskiej, nie bez przesady porównywana z "Panem Tadeuszem" Adama Mickiewicza. Świat realny miesza się w niej ze światem kaszubskich legend i baśni. Bohaterem opowieści jest Remus, Kaszub, który przez swoją wadę wymowy i niejasne pochodzenie staje się outsiderem. Jako dziecko Remus zostaje poproszony o pomoc przez uwięzioną królewiankę; jako dorosły rusza w podróż po regionie, handlując książkami i tocząc walkę ze Smętkiem, kaszubskim diabłem. "Życie i przygody Remusa" to barwne dzieło na miarę "Don Kichota", gdzie w podróży po Kaszubach bohaterowi towarzyszy wierny przyjaciel, grajek Trąba.
Spektakl w Miniaturze to opowieść o straconej tożsamości, o miejscu zapomnianym. Żeby je na nowo odnaleźć, trzeba pokonać trzy zjawy: Strach, Trud i Niewarto.
Adaptację powieści przygotował Romuald Wicza-Pokojski, dyrektor Miniatury, reżyser i dramaturg. Nad scenografią pracują - pod kierunkiem reżysera i scenografki Katarzyny Zawistowskiej - dwie studentki Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku: Monika Ostrowska i Katarzyna Skoczylas. Jako kompozytor muzyki do spektaklu debiutuje Adrian Jerzy Amrugiewicz, realizator dźwięku i akustyk, autor ścieżek dźwiękowych do licznych spektakli przygotowywanych z dziećmi i młodzieżą w Miniaturze.
Ze względu na trwający obecnie w Miniaturze remont premiera spektaklu wyjątkowo odbędzie się w nowo otwartym Europejskim Centrum Solidarności. Jest to znakomite miejsce do prezentacji ważnego dla naszego regionu spektaklu o poszukiwaniu tożsamości.
Produkcja spektaklu została dofinansowana w ramach Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej "Klasyka Żywa". Konkurs, organizowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, jest jednym z najważniejszych wydarzeń realizowanych dla uczczenia przypadającego w 2015 roku jubileuszu 250-lecia teatru publicznego w Polsce. Celem Konkursu jest wzmocnienie obecności polskich tekstów klasycznych w repertuarach współczesnych teatrów, nagradzanie najciekawszych interpretacji dawnej literatury, a także wspieranie poszukiwań zapomnianych dzieł przeszłości, zasługujących na istotne miejsce w zbiorowej pamięci.
Adaptacja i dramaturgia: Romuald Wicza-Pokojski
Reżyseria: Remigiusz Brzyk
Opieka scenograficzna: Katarzyna Zawistowska
Asystentki reżysera ds. scenografii: Monika Ostrowska, Katarzyna Skoczylas
Muzyka: Adrian Jerzy Amrugiewicz
Obsada:
Jakub Ehrlich
Edyta Janusz-Ehrlich
Jacek Gierczak
Agnieszka Grzegorzewska
Wioleta Karpowicz
Jacek Majok
Hanna Miśkiewicz
Jadwiga Sankowska
Wojciech Stachura
Joanna Tomasik
Krystian Wieczyński
ze specjalnym udziałem Danuty Stenki
Produkcja spektaklu została dofinansowana w ramach Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej "Klasyka Żywa" realizowanego z okazji obchodów 250-lecia teatru publicznego w Polsce. Konkurs organizuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego | www.klasykazywa.pl.
Partner premiery: Europejskie Centrum Solidarności.
-----
Remigiusz Brzyk - reżyseria
Reżyser, scenograf, pedagog. Absolwent Wydziału Lalkarskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej we Wrocławiu (1995) i Wydziału Reżyserii Dramatu Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie (1998), gdzie studiował na roku prowadzonym przez Krystiana Lupę. W 1996 roku asystował Lupie przy inscenizacji "Rodzeństwa" Thomasa Bernharda (Stary Teatr w Krakowie). Jako reżyser zadebiutował w 1998 roku przedstawieniem "Foma" według Fiodora Dostojewskiego w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi. Od tego czasu zrealizował kilkadziesiąt spektakli na najważniejszych scenach w Polsce. Otrzymał wiele wyróżnień i nagród, m.in. "Złotą Maskę" w Łodzi dla najlepszego reżysera sezonu (1999); Laur Konrada oraz Nagrodę Publiczności za reżyserię przedstawienia "Czarownice z Salem" Arthura Millera na 4. Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Reżyserskiej Interpretacje w Katowicach (2001); łódzką "Złotą Maskę" za reżyserię przedstawień "Historia o Miłosiernej, czyli testament psa" Ariano Suassuny (2004) i "Brygada szlifierza Karhana" Vaska Kani (2009); nagrodę główną za reżyserię spektaklu "Korzeniec" na XII Ogólnopolskim Festiwalu Dramaturgii Współczesnej "Rzeczywistość przedstawiona" w Zabrzu (2012) oraz wyróżnienie za koncepcję wizualną spektaklu "Był sobie Polak, Polak, Polak i diabeł" na XLIX Przegląd Małych Form Teatralnych KONTRAPUNKT w Szczecinie (2014). Jest wykładowcą wrocławskiej filii Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie na Wydziale Aktorskim i Lalkarskim (kierunek reżyseria teatru lalek). Przedstawienie "Remus" będzie pierwszą realizacją Remigiusza Brzyka w teatrze lalkowym.
Romuald Wicza-Pokojski - adaptacja i dramaturgia
Reżyser, dramaturg, od listopada 2011 roku dyrektor naczelny i artystyczny Teatru Miniatura. Absolwent Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie na Wydziale Wiedzy o Teatrze. W 1991 roku założył autorski Teatr Wiczy, z którym zrealizował ponad 20 spektakli, zarówno scenicznych, jak i plenerowych. W latach 1994-1997 pracował w Instytucie Teatru Narodowego i Teatrze Narodowym, gdzie współtworzył pierwszą impresaryjną scenę teatralną w Polsce - Teatr Mały. W latach 2006-2009 prowadził zajęcia na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Zaangażowany w działalność kulturalną i teatralną: pomysłodawca i dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Bulwar Sztuki (2003-2006), kierownik społecznego domu kultury Centrum Wolnego Czasu Wicza (2004-2009). Realizator projektów artystyczno-społecznych adresowanych do osób bezdomnych, środowisk defaworyzowanych społecznie, emigrantów. W latach 2008-2011 dyrektor programowy Biura Gdańsk 2016, współautor strategii kulturalnej "Wolność kultury. Kultura Wolności".Jako reżyser i dramaturg współpracował z teatrami: Baj Pomorski w Toruniu, Olsztyński Teatr Lalek, Teatr Wybrzeże w Gdańsku. Jego spektakle były prezentowane m.in. w Armenii, Czechach, Chorwacji, Danii, Grecji, Hiszpanii, Iranie, Irlandii, Niemczech, na Litwie, Słowacji, w Szwecji, USA, Wielkiej Brytanii, we Włoszech, na Białorusi, w Japonii. Laureat wielu nagród indywidualnych i zbiorowych, m.in.za innowacyjność w sztuce lalkarskiej za spektakl "Dietrich. Broken nails" podczas World Festival of Puppet Arts w Pradze w 2009 roku. W 2007 roku otrzymał medal "Zasłużony dla Kultury Polskiej". W Miniaturze zrealizował spektakle "Baltic. Pies na krze" i "Brzydkie kaczątko".
Katarzyna Zawistowska - opieka scenograficzna
Studiowała architekturę wnętrz i scenografię na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Dyplom w 2003 r. W 2005 ukończyła podyplomowe studia 'architektura+dialog'. W latach 2001-2003 staż w Pracowni Scenografii, gdzie obecnie pracuje na stanowisku asystenta. Realizuje projekty scenograficzne we współpracy z teatrami i instytucjami kulturalnymi w Polsce i za granicą. Prezentowała swoje projekty podczas Quadriennale Scenografii w Pradze w 2007 r. W 2008 rezydencja artystyczna na zaproszenie Hooyong Performing Arts Centre w Korei Południowej. Brała udział w konferencjach naukowych International Federation for Theatre Research w Pradze (2007) i Seulu (2008). Konsultant artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Działań Teatralnych i Plastycznych Zdarzenia w Tczewie.
Monika Ostrowska - asystentka reżysera ds. scenografii
Studiowała architekturę wnętrz najpierw na Politechnice Białostockiej (uzyskując tytuł inżyniera architekta wnętrz w 2012), by potem kontynuować naukę na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Tytuł magistra sztuk zdobyła pracą dyplomową z aneksem ze scenografii w czerwcu 2014 roku. Jej początkowa ścieżka zawodowa związana była z architekturą wnętrz, odbyła praktyki w biurach architektonicznych Archi+ w Białymstoku, Arch-deco w Gdyni i ProArte w Sopocie. Brała też udział w warsztatach projektowych dotyczących zagospodarowania wirydarza i wejścia do Muzeum Narodowego w Gdańsku. W 2013 roku odbyła staż we włoskiej firmie Mobilificio Saita w ramach programu Erasmus. W latach 2011-2014 realizowała projekty prywatnych wnętrz mieszkalnych i komercyjnych. Kontynuuje również swoje prace scenograficzne - w 2013 roku prezentowała projekt scenograficzny na Festiwalu Scenografia 6D. Sześć wymiarów scenografii, w 2014 roku zaprojektowała scenografię do etiudy filmowej Adriana Apanela.
Katarzyna Skoczylas - asystentka reżysera ds. scenografii
Absolwentka kierunku architektura wnętrz w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Aneks do dyplomu ze scenografii. W ramach programu Erasmus odbyła praktyki we Włoszech.
Adrian Jerzy Amrugiewicz - muzyka | debiut
Realizator dźwięku, artysta dźwiękowy, producent muzyczny. Współpracował między innymi ze Stowarzyszeniem Kulturalno-Edukacyjnym MOST, wrocławskim Radiem Traffic, Agencją Gra, Ragtime, Agencją Artron, realizował także nagrania lektorskie dla Nitro Lydstudio w Oslo. Realizator dźwięku w Miejskim Teatrze Miniatura w Gdańsku. Muzyka do spektaklu "Remus" jest jego debiutem kompozytorskim w teatrze profesjonalnym.
na podstawie "Życia i przygód Remusa" Aleksandra Majkowskiego
tłumaczenie: Lech Bądkowski
Spektakl dla dzieci w wieku od lat: 10.
"Życie i przygody Remusa" Aleksandra Majkowskiego to pierwsza powieść w całości napisana w języku kaszubskim i jednocześnie główna epopeja literatury kaszubskiej, nie bez przesady porównywana z "Panem Tadeuszem" Adama Mickiewicza. Świat realny miesza się w niej ze światem kaszubskich legend i baśni. Bohaterem opowieści jest Remus, Kaszub, który przez swoją wadę wymowy i niejasne pochodzenie staje się outsiderem. Jako dziecko Remus zostaje poproszony o pomoc przez uwięzioną królewiankę; jako dorosły rusza w podróż po regionie, handlując książkami i tocząc walkę ze Smętkiem, kaszubskim diabłem. "Życie i przygody Remusa" to barwne dzieło na miarę "Don Kichota", gdzie w podróży po Kaszubach bohaterowi towarzyszy wierny przyjaciel, grajek Trąba.
Spektakl w Miniaturze to opowieść o straconej tożsamości, o miejscu zapomnianym. Żeby je na nowo odnaleźć, trzeba pokonać trzy zjawy: Strach, Trud i Niewarto.
Adaptację powieści przygotował Romuald Wicza-Pokojski, dyrektor Miniatury, reżyser i dramaturg. Nad scenografią pracują - pod kierunkiem reżysera i scenografki Katarzyny Zawistowskiej - dwie studentki Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku: Monika Ostrowska i Katarzyna Skoczylas. Jako kompozytor muzyki do spektaklu debiutuje Adrian Jerzy Amrugiewicz, realizator dźwięku i akustyk, autor ścieżek dźwiękowych do licznych spektakli przygotowywanych z dziećmi i młodzieżą w Miniaturze.
Ze względu na trwający obecnie w Miniaturze remont premiera spektaklu wyjątkowo odbędzie się w nowo otwartym Europejskim Centrum Solidarności. Jest to znakomite miejsce do prezentacji ważnego dla naszego regionu spektaklu o poszukiwaniu tożsamości.
Produkcja spektaklu została dofinansowana w ramach Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej "Klasyka Żywa". Konkurs, organizowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, jest jednym z najważniejszych wydarzeń realizowanych dla uczczenia przypadającego w 2015 roku jubileuszu 250-lecia teatru publicznego w Polsce. Celem Konkursu jest wzmocnienie obecności polskich tekstów klasycznych w repertuarach współczesnych teatrów, nagradzanie najciekawszych interpretacji dawnej literatury, a także wspieranie poszukiwań zapomnianych dzieł przeszłości, zasługujących na istotne miejsce w zbiorowej pamięci.
Adaptacja i dramaturgia: Romuald Wicza-Pokojski
Reżyseria: Remigiusz Brzyk
Opieka scenograficzna: Katarzyna Zawistowska
Asystentki reżysera ds. scenografii: Monika Ostrowska, Katarzyna Skoczylas
Muzyka: Adrian Jerzy Amrugiewicz
Obsada:
Jakub Ehrlich
Edyta Janusz-Ehrlich
Jacek Gierczak
Agnieszka Grzegorzewska
Wioleta Karpowicz
Jacek Majok
Hanna Miśkiewicz
Jadwiga Sankowska
Wojciech Stachura
Joanna Tomasik
Krystian Wieczyński
ze specjalnym udziałem Danuty Stenki
Produkcja spektaklu została dofinansowana w ramach Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej "Klasyka Żywa" realizowanego z okazji obchodów 250-lecia teatru publicznego w Polsce. Konkurs organizuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego | www.klasykazywa.pl.
Partner premiery: Europejskie Centrum Solidarności.
-----
Remigiusz Brzyk - reżyseria
Reżyser, scenograf, pedagog. Absolwent Wydziału Lalkarskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej we Wrocławiu (1995) i Wydziału Reżyserii Dramatu Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie (1998), gdzie studiował na roku prowadzonym przez Krystiana Lupę. W 1996 roku asystował Lupie przy inscenizacji "Rodzeństwa" Thomasa Bernharda (Stary Teatr w Krakowie). Jako reżyser zadebiutował w 1998 roku przedstawieniem "Foma" według Fiodora Dostojewskiego w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi. Od tego czasu zrealizował kilkadziesiąt spektakli na najważniejszych scenach w Polsce. Otrzymał wiele wyróżnień i nagród, m.in. "Złotą Maskę" w Łodzi dla najlepszego reżysera sezonu (1999); Laur Konrada oraz Nagrodę Publiczności za reżyserię przedstawienia "Czarownice z Salem" Arthura Millera na 4. Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Reżyserskiej Interpretacje w Katowicach (2001); łódzką "Złotą Maskę" za reżyserię przedstawień "Historia o Miłosiernej, czyli testament psa" Ariano Suassuny (2004) i "Brygada szlifierza Karhana" Vaska Kani (2009); nagrodę główną za reżyserię spektaklu "Korzeniec" na XII Ogólnopolskim Festiwalu Dramaturgii Współczesnej "Rzeczywistość przedstawiona" w Zabrzu (2012) oraz wyróżnienie za koncepcję wizualną spektaklu "Był sobie Polak, Polak, Polak i diabeł" na XLIX Przegląd Małych Form Teatralnych KONTRAPUNKT w Szczecinie (2014). Jest wykładowcą wrocławskiej filii Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie na Wydziale Aktorskim i Lalkarskim (kierunek reżyseria teatru lalek). Przedstawienie "Remus" będzie pierwszą realizacją Remigiusza Brzyka w teatrze lalkowym.
Romuald Wicza-Pokojski - adaptacja i dramaturgia
Reżyser, dramaturg, od listopada 2011 roku dyrektor naczelny i artystyczny Teatru Miniatura. Absolwent Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie na Wydziale Wiedzy o Teatrze. W 1991 roku założył autorski Teatr Wiczy, z którym zrealizował ponad 20 spektakli, zarówno scenicznych, jak i plenerowych. W latach 1994-1997 pracował w Instytucie Teatru Narodowego i Teatrze Narodowym, gdzie współtworzył pierwszą impresaryjną scenę teatralną w Polsce - Teatr Mały. W latach 2006-2009 prowadził zajęcia na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Zaangażowany w działalność kulturalną i teatralną: pomysłodawca i dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Bulwar Sztuki (2003-2006), kierownik społecznego domu kultury Centrum Wolnego Czasu Wicza (2004-2009). Realizator projektów artystyczno-społecznych adresowanych do osób bezdomnych, środowisk defaworyzowanych społecznie, emigrantów. W latach 2008-2011 dyrektor programowy Biura Gdańsk 2016, współautor strategii kulturalnej "Wolność kultury. Kultura Wolności".Jako reżyser i dramaturg współpracował z teatrami: Baj Pomorski w Toruniu, Olsztyński Teatr Lalek, Teatr Wybrzeże w Gdańsku. Jego spektakle były prezentowane m.in. w Armenii, Czechach, Chorwacji, Danii, Grecji, Hiszpanii, Iranie, Irlandii, Niemczech, na Litwie, Słowacji, w Szwecji, USA, Wielkiej Brytanii, we Włoszech, na Białorusi, w Japonii. Laureat wielu nagród indywidualnych i zbiorowych, m.in.za innowacyjność w sztuce lalkarskiej za spektakl "Dietrich. Broken nails" podczas World Festival of Puppet Arts w Pradze w 2009 roku. W 2007 roku otrzymał medal "Zasłużony dla Kultury Polskiej". W Miniaturze zrealizował spektakle "Baltic. Pies na krze" i "Brzydkie kaczątko".
Katarzyna Zawistowska - opieka scenograficzna
Studiowała architekturę wnętrz i scenografię na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Dyplom w 2003 r. W 2005 ukończyła podyplomowe studia 'architektura+dialog'. W latach 2001-2003 staż w Pracowni Scenografii, gdzie obecnie pracuje na stanowisku asystenta. Realizuje projekty scenograficzne we współpracy z teatrami i instytucjami kulturalnymi w Polsce i za granicą. Prezentowała swoje projekty podczas Quadriennale Scenografii w Pradze w 2007 r. W 2008 rezydencja artystyczna na zaproszenie Hooyong Performing Arts Centre w Korei Południowej. Brała udział w konferencjach naukowych International Federation for Theatre Research w Pradze (2007) i Seulu (2008). Konsultant artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Działań Teatralnych i Plastycznych Zdarzenia w Tczewie.
Monika Ostrowska - asystentka reżysera ds. scenografii
Studiowała architekturę wnętrz najpierw na Politechnice Białostockiej (uzyskując tytuł inżyniera architekta wnętrz w 2012), by potem kontynuować naukę na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Tytuł magistra sztuk zdobyła pracą dyplomową z aneksem ze scenografii w czerwcu 2014 roku. Jej początkowa ścieżka zawodowa związana była z architekturą wnętrz, odbyła praktyki w biurach architektonicznych Archi+ w Białymstoku, Arch-deco w Gdyni i ProArte w Sopocie. Brała też udział w warsztatach projektowych dotyczących zagospodarowania wirydarza i wejścia do Muzeum Narodowego w Gdańsku. W 2013 roku odbyła staż we włoskiej firmie Mobilificio Saita w ramach programu Erasmus. W latach 2011-2014 realizowała projekty prywatnych wnętrz mieszkalnych i komercyjnych. Kontynuuje również swoje prace scenograficzne - w 2013 roku prezentowała projekt scenograficzny na Festiwalu Scenografia 6D. Sześć wymiarów scenografii, w 2014 roku zaprojektowała scenografię do etiudy filmowej Adriana Apanela.
Katarzyna Skoczylas - asystentka reżysera ds. scenografii
Absolwentka kierunku architektura wnętrz w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Aneks do dyplomu ze scenografii. W ramach programu Erasmus odbyła praktyki we Włoszech.
Adrian Jerzy Amrugiewicz - muzyka | debiut
Realizator dźwięku, artysta dźwiękowy, producent muzyczny. Współpracował między innymi ze Stowarzyszeniem Kulturalno-Edukacyjnym MOST, wrocławskim Radiem Traffic, Agencją Gra, Ragtime, Agencją Artron, realizował także nagrania lektorskie dla Nitro Lydstudio w Oslo. Realizator dźwięku w Miejskim Teatrze Miniatura w Gdańsku. Muzyka do spektaklu "Remus" jest jego debiutem kompozytorskim w teatrze profesjonalnym.