Reni Jusis urodziła się w 1974 roku, w Koninie. Mieszkała tam jednak bardzo krótko i wkrótce znalazła się w Mielnie nad Bałtykiem. Trzyletnia Reni zobaczyła w telewizji konkurs chopinowski i prosiła rodziców, żeby kupili jej fortepian i błagała, by zapisali ją do Gawędy. Pod koniec liceum zagrała w musicalu "Fatamorgana" w Koszalinie u również debiutującego wówczas muzyka Adama Sztaby. To tam wypatrzył ją producent i raper Yaro.
pop - koncerty w Trójmieście
Jako wokalistka Reni debiutowała na jego płycie "Yazzda", zawierającej hity "Rowery dwa" oraz "Dziś jest pełnia". Śpiewała tam liczne chórki i wokalizy, występowała w wideoclipach, wspierała go w wystąpieniach w mediach, towarzyszyła na koncertach. Na tej płycie znalazła się także piosenka Reni "Refrenata" i już wtedy wiadomo było, że to dopiero pierwszy krok w poczynaniach młodej wokalistki.
czytaj dalej
Reni Jusis jest jedną z niewielu artystek, które w swej karierze artystycznej nie ogranicza się do jednego stylu i wizerunku, ale cały czas poszukuje i podąża za najciekawszymi i najnowszymi kierunkami w muzyce. Ma na swoim koncie współpracę z największymi legendami muzycznej sceny, miedzy innymi z Michałem Urbaniakiem, Marcinem Pospieszalskim i Urszulą Dudziak.
Debiutem solowym piosenkarki był wielki przebój "Zakręcona", pochodzący z tak samo zatytułowanego albumu, wydanego w 1998 roku. Funkowa, "amerykańska" i hip-hopowa estetyka wydawnictwa, było to coś nowego na rynku śpiewających pań w Polsce. Płyta "Zakręcona" oparta była na najlepszych wzorcach, z najmodniejszymi brzmieniami, oryginalnymi samplami i masą świetnych pomysłów urozmaicających linię melodyczną. Okrzykniętą została debiutem roku, a tekst "Zakręconej" nuciła cała Polska. W tym samym roku Reni obroniła dyplom na wydziale Dyrygentury Chóralnej Akademii Muzycznej w Poznaniu.
W lutym 1999 roku Reni otrzymała aż 5 nominacji do Nagrody Fryderyka '98, z czego otrzymała 3 statuetki za: Piosenkę roku "Zakręcona", Fonograficzny debiut roku i Album roku rap & hip-hop.
Następny solowy album "Era Renifera" skomponowała, zaśpiewała i wyprodukowała sama artystka. Jednak jedyny przebój z płyty był przeróbką przeboju grupy 10CC "Deadlock Holiday", tutaj nagrany jako "Dreadlock Holiday".
W 2001 roku, po dwuletniej przerwie, Reni zaprezentowała kolejny materiał, tym razem w wersji bardziej tanecznej i elektronicznej, wydała płytę "Elektrenika". Kompozycje utrzymane już były w stylistyce muzyki klubowej, two step, a wszystko z domieszką funky i acid jazzu. Pochodzące z niej single "Nic o mnie nie wiecie" oraz "Nigdy ciebie nie zapomnę (jakby przez sen)" okazały się dużymi przebojami.
Z początkiem października 2002 roku Reni ponownie zaszyła się w studiu, gdzie rozpoczęła prace nad nowym, czwartym już albumem, "Trans Misja". Oznacza to nie tylko transmitowanie w przestrzeń myśli, dźwięków, obrazów, ale przede wszystkim głębokie przeświadczenie Reni o pełnieniu "misji wprowadzania ludzi w trans".
"Trans Misję" można określić jako elektroniczny i wyjątkowo taneczny pop. Artystka sięgnęła po nowe syntetyczne brzmienia zestawiając je z dźwiękami przesterowanych gitar i mocnymi beatami house oraz elektro. Nad całością unosi się przestrzennie zmiksowany wokal czyniąc "Trans Misję" płytą zmysłową i tajemniczą. Jak zwykle wszystkie teksty, kompozycje i aranżacje były dziełem Reni. Album promował megahit "Kiedyś Cię znajdę", a popularność zyskały też single "Ostatni raz (nim zniknę)" oraz "It's Not Enough".
Tym razem równolegle wydana została płyta winylowa z remiksami czołowych polskich DJ-ów: Enviego, Original Groove Hustlaz i warszawskich duetów: Phunkmasters i Modfunk.
Płyta "Trans Misja" została uhonorowana Fryderykiem 2003 w kategorii "Najlepszy Album Muzyka Klubowa", nagrodą rozgłośni RMF FM "Dragon 2003" za "Najlepszy Album" i nominacją do Paszportów Polityki.
Jesienią 2003 r. odbyła się klubowa trasa koncertowa "Top Secret Tour". Reni wprowadziła wiele zmian: nowy "transowy" skład zespołu, nowe instrumenty elektroniczne wykorzystywane na scenie również przez Reni, specjalnie stworzone, inspirowane utworami z nowego albumu projekcje video i efekty specjalne. Wszystko po to, by spełnić misję wprowadzania słuchaczy w absolutny trans.
Po wydaniu "Trans Misji", o Reni Jusis znowu zrobiło się cicho. Wokalistka powróciła we wrześniu 2005 roku na festiwalu w Sopocie, gdzie zaprezentowała swój nowy singel "Kilka prostych prawd". Wystąpiła także jako jurorka na festiwalu teledysków "Yach Film". Piosenka "Kilka prostych prawd" zapowiadała piątą, radykalnie taneczną płytę "Magnes", która ukazała się w czerwcu 2006 roku. Album przyniósł jeszcze dwa wielkie przeboje, tytułowy "Magnes" oraz balladowy "Niemy krzyk".
Dopiero w rok po premierze płyty i już po wypromowaniu wszystkich singli, Reni wyruszyła na wielkie klubowe tournee "Magnes Tour". Z tej okazji nagrała również premierowy utwór "Motyle".
Po blisko dwuletniej przerwie Reni Jusis zapowiedziała wydanie płyty z muzyką akustyczną, zatytułowaną "Iluzjon cz. I". Nowy projekt stanowił nie tylko stylistyczny zwrot w karierze wokalistki, ale także w sposobie koncertowania, ponieważ tym razem artystka zamiast trasy klubowej zaplanowała trasę po starych kinach, w nawiązaniu do tytułu płyty. Jusis tłumaczyła nagły zwrot stylistyczny powrotem do swoich pierwszych fascynacji muzycznych: "Największe wrażenie ze wszystkich zrobił na mnie występ "Soyki & Yaniny". To po tym właśnie koncercie zaczęłam marzyć o własnej karierze muzycznej i stworzeniu zespołu składającego się z wybitnych instrumentalistów. Dopiero dzisiaj, po dziesięciu latach od mojego debiutu jestem gotowa podjąć to wyzwanie" - wyznała wokalistka. Album trafił na rynek w kwietniu 2009 roku, a promował go singiel A mogło być tak pięknie. Album uświetniły aż trzy duety: ze Stanisławem Sojką, z Gabrielą Kulką oraz z Tomkiem Makowieckim.
Podczas prac nad nowym materiałem 8 sierpnia 2008 roku w Konstancinie wokalistka wyszła za mąż za wokalistę i kompozytora Tomka Makowieckiego.
Podczas 46. Krajowego Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu, podczas niedzielnego występu Superduety Reni wystąpiła wraz ze Skaldami. Wcześniej jednak wykonała akustyczną wersję piosenki "Kiedyś Cię znajdę". W lutym 2010 roku wydawnictwo Iluzjon cz. I uzyskało nominację do nagrody polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyka w kategorii: album roku piosenka poetycka.