stat
Impreza już się odbyła

W poniedziałek, 7 maja o godzinie 18.30 w Dworku Sierakowskich w Sopocie odbędzie się siedemnasta odsłona projektu Teatr przy Stole/Stół przy Wybrzeżu.

lis 24

niedziela, g. 15:00

Gdańsk,
bilety 30 zł
ulgowy 27 zł
Kup bilet
lis 25

poniedziałek, g. 19:00

Gdańsk,
bilety 30 zł
Kup bilet
Na spotkaniu zostanie odczytana sztuka dramatopisarki pochodzącej z RPA Rezy de Wet, pt. PRZEJŚCIE w przekładzie Małgorzaty Semil. W czytaniu wezmą udział aktorzy Teatru Wybrzeże: Justyna Bartoszewicz, Monika Chomicka-Szymaniak, Sylwia Góra-Weber i Krzysztof Matuszewski. Opiekę artystyczną będzie sprawował Michał Kurkowski, natomiast wygłoszeniem słowa wstępnego oraz poprowadzeniem dyskusji po czytaniu zajmie się słuchaczka Filologicznych Studiów Doktoranckich Uniwersytetu Gdańskiego - Alicja Szemberska.

Sztuka PRZEJŚCIE przenosi nas do dużego domu nad brzegiem rzeki gdzieś w Południowej Afryce. Wśród burz i silnych wiatrów dajemy się wciągnąć w tajemnicze życie dwóch sióstr. Jedna z nich - silna i zaradna, uzależnia od swojej woli drugą - garbatą i nieszczęśliwą. Zajmują się wyławianiem topielców z pobliskiej rzeki. Zwłok ludzi, którzy nie pomni na ostrzeżenia próbowali przekroczyć wartki nurt. Siostry muszą mierzyć się z duchami topielców i swoimi własnymi koszmarami. Reza de Vet przenosi nas do świata przesyconego afrykańskim folklorem. Wymiar duchowy należy do strefy nadnaturalnej i zdaje się nieodłączną częścią codziennego życia bohaterów dramatu.

Reza de Vet urodziła się w 1952 roku w miasteczku Senekal w Wolnym Państwie, w Republice Południowej Afryki, zmarła w 2012 roku. Była najbardziej nagradzanym dramaturgiem z RPA. Pisała nie tylko w swoim rodzimym języku afrykańskim, ale też po angielsku. Uzyskała tytuł magistra literatury angielskiej i wykładała na wydziale dramatu na Uniwersytecie Rhodes w Grahamstown. Była niezwykle płodną dramatopisarską - zaledwie w 15 lat napisała aż 12 sztuk. Odznaczała się wysoką świadomością społeczną, w swoich dziełach dotykała problematyki apartheidu i rasizmu. Pozostała również wierna tradycjom zakorzenionym w jej narodzie. W jej tekstach odnajdziemy mity plemienne, afrykański folklor, ale też biblijne odniesienia, a to wszystko przedstawione w konwencji psychologicznego thrillera. Zdobyła dziewięć nagród za swoje scenariusze (pięć nagród Vita, trzy nagrody Fleur du Cap i nagrodę Dalro) oraz prestiżowe nagrody literackie (Nagroda CNA, Nagroda Rapport i dwukrotnie Nagroda Herzoga), a realizacje jej sztuk wygrały ponad 40 nagród teatralnych.