Rezydencja / Premiera 2017: "Obieg człowieka w przyrodzie" Natalii Rytelewskiej-Chilczuk i "I goIŋdeepe/andence" Danieli Komędery, Dmytro Grynova.
OBIEG CZŁOWIEKA W PRZYRODZIE koncept, choreografia, wykonanie: Natalia Rytelewska-Chilczuk / współpraca artystyczna: Marc Vanrunxt / 15min
Węgiel jest jednym z podstawowych budulców organizmów, nasza gospodarka energetyczna bazuje na węglu a spalanie węgla jest główną przyczyną zanieczyszczenia powietrza. Czy żyjemy w świecie zdominowanym przez węgiel? Czy obieg węgla w przyrodzie to cykl życia człowieka? Czy możemy uciec od industrializacji i powrócić na łono przyrody?
Idea projektu narodziła się w czasie rocznego stypendnium w Niemczech, kiedy Natalia zjechała 1000 m pod powierzchnię ziemi do czynnej kopalni obserwowac pracę górników przy wydobyciu węgla kamiennego. Jej marzeniem jest realizacja performance'ów tanecznych na terenach byłych elektrowni i kopalni, podobnie jak ma miejsce w Zeche Zollverein w Essen.
I GOINDEEPE/ANDANCEkoncept, choreografia, wykonanie: Daniela Komędera, Dmytro Grynov / współpraca artystyczna: Marc Vanrunxt / kostiumy: Patrycja Piwocz / scenografia: Małgorzata Iwaniuk / 35min
Głosi prawdę tę, która była niedostępna"- mówiła Hanka Skarżanka o teatrze niezależnym. Czy zdarzenie w którym uczestniczysz sprawia, że jesteś wolny? Chcemy zaprosić do wspólnej dyskusji o sprawach ważnych, o emocjach. O doświadczeniach nas samych.
Projekt zasadza się na współpracy pomiędzy artystami dwóch krajów słowiańskich: Polski i Ukrainy. Jest próbą rzetelnego spojrzenia na obecną sytuację kulturową i polityczną, której artyści doświadczają w procesie niezależnego wyrażania swoich myśli i uczuć nie tylko na scenie, ale również w życiu.
-----
Natalia Rytelewska-Chilczuk - studentka Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, absolwentka Międzywydziałowych Studiów Ochrony Środowiska i Kulturoznawstwa. W swojej twórczości łączy środowisko z kulturą. Uczestniczka kursu internetowego Creative Site Specific Dance and Performance. Doświadczenie taneczne zdobywała m.in. w gdańskiej i warszawskiej OSB oraz na Międzynarodowych Konferencjach Tańca Współczesnego w Bytomiu na warsztatach z Jackiem Łumińskim, Slavą Krichmarievem, Victorią Fox i innymi.
Daniela Komędera - w trakcie studiów tańczyła w spektaklach Jacka Łumińskiego: dyplomowym Kocham tylko i wyłącznie całym sercem nie- rozłącznie Magdalenę i z Lubelskim Teatrem Tańca Święto wiosny, oraz była współtwórcą spektakli Heimsuchung/Nawiedzenie w Monachium, który zdobył Złotą Maskę - nagrodę Marszałka Województwa Śląskiego oraz Zrabowali mi składaka powstałego w trakcie rezydencji w Gdańskim klubie Żak, prezentowanym między innymi na Festival Dei Due Mondi w Spoleto. Tancerka w przedstawieniach Macieja Kuźmińskiego Room 40, który otrzymał nagrodę publiczności na Polskiej Platformie Tańca oraz Różnica i Powtórzenie, współpracuje także z Teatrem Amareya i Dada von Bzdülöw. Stypendystka Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Prezydenta Miasta Bielska-Białej.
Dmytro Grynov - tancerz teatrów w Polsce, Rosji i na Ukrainie, działa także jako niezależny wykonawca. W ostatnich kilku latach pracował z tancerzami i choreografami z Batsheva Dance Company, Gothenburg Operans Danskompani, Ultima Vez, Korzo, takimi jak: Erez Zohar Yaniv Abraham, Guy Shomroni, Jim de Block, Jasper van Luijk, Zebastian mente Maligna. Kształcił się również w holenderskiej pantomimie, teatrze fizycznym, countertechnique, aktorstwie, balecie oraz nowoczesnych stylach tańca. Uczył się pod okiem - byłych tancerzy Nederlands Dans Theater (Ivan Perez Joerri DUBB, Marina Mascarell, Sarah Murphy, Karolina Mancuso).
Marc Vanrunxt - tancerz i choreograf. Bada granice tańca i choreografii, biorąc pod uwagę możliwości ludzkiego ciała. Swój artystyczny słownik czerpie z tradycji punkowej i ekspresjonizmu abstrakcyjnego. Jest zapraszany jako pedagog i konsultant przez Royal Conservatory w Antwerpii, P.A.R.T.S., Roya Petersa, Ann Van Den Broek, Jana Martensa, KASK, Royal Academy for Fine Arts w Ghent i wielu innych.