Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów

Rigoletto

opera / operetka
kasy:
58 763-49-06
czas trwania:
2 h 45 min (2 przerwy)
data premiery:
3 czerwca 2023
7.6
28 ocen
Oceniasz 5/10
"Rigoletto"
Giuseppe Verdi


Uwaga!
11 listopada spektakl z audiodeskrypcją, czyli czytanym na żywo przez lektora opisem tego, co dzieje się na scenie, przeznaczony jest dla osób z niepełnosprawnościami wzroku. Spektakl poprzedzony zostanie spacerem sensorycznym. Stanowi on wprowadzenie do spektaklu i pozwala poznać wystawiane dzieło i jego inscenizację doświadczając różnymi zmysłami poszczególnych jego elementów. Podczas spaceru działamy na różne zmysły - zapachu czy dotyku (można dotknąć kostiumu, elementów scenografii).


Tytułowy Rigoletto to książęcy błazen - postać, jak często bywa w dziełach Verdiego, wymykająca się jednoznacznej ocenie. Wokół niego skupiona jest akcja opery, pełna ludzkiego dramatu i skrajnych emocji.

Niezwykle dynamiczna historia jest ponadczasową opowieścią o międzyludzkich relacjach - o poświęceniu, miłości, tęsknocie, ale również o odrzuceniu i zemście. Niezwykle sugestywna i nasycona emocjami muzyka Verdiego sprawia, że gorzka refleksja o świecie i naturze ludzkiej staje się jeszcze wyraźniejsza.

Z opery pochodzi też jedna z najsłynniejszych arii operowych. La donna e mobile hitem stała się tuż po premierze i pozostała nim do dziś.

Realizatorzy gdańskiej inscenizacji zdecydowali się przenieść akcję opery w bliżej nieokreślony czas i miejsce, skupiając uwagę na mechanizmach, według których działają małe społeczności - nieuniknionej hierarchizacji, wykształcania się wzajemnych zależności. Przede wszystkim skupiają się jednak na problemie moralności i systemie wartości, który każda jednostka wnosi do powstającej społeczności, a która nie zawsze odpowiada tradycyjnym normom społecznym.

Rigoletto to tytuł, który dość regularnie powraca na operowe sceny całego świata. Również
w Operze Bałtyckiej do tej pory przygotowanych zostało kilka inscenizacji dzieła: 1962 - Jerzy Katlewicz (kierownictwo muzyczne), Ryszard Slezak (reżyseria); 1990 - Zbigniew Bruna (kierownictwo muzyczne), Kari Vilenius (reżyseria); 2007 - Jerzy Przybylski (kierownictwo muzyczne), Marek Weiss (reżyseria); 2017 (semi-stage) - Tomasz Tokarczyk (kierownictwo muzyczne), Tomasz Podsiadły (reżyseria).

Twórcy:
kierownictwo muzyczne: Yaroslav Shemet
reżyseria: Romuald Wicza-Pokojski
II reżyser: Tomasz Podsiadły
scenografia i kostiumy: Hanna Wójcikowska-Szymczak
choreografia i ruch sceniczny: Sayaka Haruna-Kondracka, Bartosz Kondracki
reżyseria świateł: Paulina Góral-Stykowska
przygotowanie Chóru: Agnieszka Długołęcka-Kuraś
współpraca muzyczna: Michał Krężlewski
asystentka scenografki i kostiumografki: Karolina Kociołkowska

Obsada:
Rigoletto - Leszek Skrla, Adam Zaremba
Książę Mantui - Szymon Rona, Łukasz Załęski
Gilda, córka Rigoletta - Joanna Kędzior, Hanna Okońska
Sparafucile - Szymon Kobyliński, Remigiusz Łukomski
Maddalena - Karolina Sikora, Iwona Wall
Giovanna - Magdalena Nanowska, Iwona Wall
Hrabia Monterone - Wojciech Dowgiałło, Mariusz Godlewski
Paź - Marzena Ostryńska, Elina Storozhuk
Borsa - Krzysztof Brzozowski, Artem Storozhuk
Hrabina Ceprano - Magdalena Nanowska, Zoia Rozhok
Marullo - Wojciech Dowgiałło, Leszek Kruk
Strażnik - Paweł Faust, Adam Siebiera
Hrabia Ceprano - Rafał Sambor

Recenzja Trojmiasto.pl