stat
Impreza już się odbyła

Rok Mieczysława Karłowicza

paź 26

sobota, g. 22:00

Gdańsk,
Wstęp wolny
Sala Koncertowa na Ołowiance

Koncert Symfoniczny - 'Rok Mieczysława Karłowicza'

Orkiestra Symfoniczna PFB
Tomasz Bugaj - dyrygent
Maria Machowska - skrzypce

Wojciech Kilar - Kościelec 1909
Mieczysław Karłowicz - Koncert skrzypcowy A-dur op.8
Mieczysław Karłowicz - Stanisław i Anna Oświecimowie op.12

Występują:
Maria Machowska
Posiada imponujący, jak na swój młody wiek, dorobek artystyczny.
Koncertuje z najtrudniejszym skrzypcowym repertuarem we wszystkich krajach europejskich, a także w USA, Kanadzie, Japonii, Chinach i Izraelu. Zagraniczne podróże koncertowe rozpoczęła w 1996 roku: wystąpiła wówczas w wieku 8 lat dla papieża Jana Pawła II w Auli Klementyńskiej Watykanu. Później miały miejsce koncerty w tak słynnych salach jak Carnegie Hall w Nowym Jorku, Disney Hall w Los Angeles, Wielka Sala Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie, Grosse Saal w Mozarteum w Salzburgu, Konserwatoria w Bernie, Lozannie, Genewie, Bazylei i Locarno, Wiedniu i Madrycie. W Polsce grała już z orkiestrami większości filharmonii, w tym także z Orkiestrą Filharmonii Narodowej.

Współpracowała z wieloma wybitnymi dyrygentami: Enrique Batizem, Tadeuszem Strugałą, Wojciechem Rajskim, Tadeuszem Wojciechowskim, Sauliusem Sondeckisem, Eduardem Schmiederem, Wolfgangiem Marschnerem, Nikolaiem Diadiurą, Ryszardem Zimakiem, Łukaszem Borowiczem, Jerzym Koskiem, Jerzym Swobodą, Piotrem Wijatkowskim, Włodzimierzem Szymańskim, Michałem Dworzyńskim, Janem Miłoszem Zarzyckim, Czesławem Grabowskim, Miguelem Gomezem Martinezem, Romanem Rewakowiczem.
Występowała z najsłynniejszymi muzykami, m.in. Idą Haendel i Konstantym A. Kulką. W duecie z Vadimem Brodskim z okazji Międzynarodowego Dnia Muzyki (2003) w koncercie na żywo transmitowanym w TVP zagrała Navarrę P. Sarasatego w wielkiej sali Filharmonii Narodowej.
Od lipca 2008 roku Maria jest członkiem orkiestry Sinfonia Varsovia a od września 2008 roku jej koncertmistrzem.

Dokonała nagrań dla telewizji polskiej, japońskiej, niemieckiej i szwajcarskiej. W 2003 roku w Calgary (w Kanadzie) „Pieśń Roksany” K. Szymanowskiego w wykonaniu Marii została wyróżniona i w nagrodę nagrana na pamiątkową płytę CD The Conservatory of Mount Royal College. Nagrania skrzypaczki znalazły się także na płytach z Kursów Mistrzowskich w Łańcucie, z koncertów na żywo w konserwatoriach Szwajcarii, na płycie autorskiej Barbary Kaszuby a także na płytach będących kroniką Międzynarodowego Konkursu im. H. Wieniawskiego.
Obiektywnym potwierdzeniem talentu i umiejętności są liczne pierwsze nagrody na ogólnopolskich konkursach skrzypcowych a także poważne sukcesy na konkursach międzynarodowych:
V nagroda na XIII Międzynarodowym Konkursie im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, październik 2006.

Nagroda specjalna na Międzynarodowym Konkursie im. Leopolda Mozarta w Augsburgu, maj 2006.
I nagroda na Międzynarodowym Konkursie im. N. Paganiniego we Wrocławiu, 2004.
III nagroda, najlepsza Polka i najmłodsza uczestniczka w grupie do 25 roku życia, na Międzynarodowym Konkursie im. K. Lipińskiego i H. Wieniawskiego w Lublinie, 2003.
W 2007 roku Maria została wyróżniona programem stypendialnym „Młoda Polska”.
Obecnie Maria jest studentką IV roku Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. K. A. Kulki.


Tomasz Bugaj
Jest kierownikiem Katedry Dyrygentury w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Do roku 2005 piastował funkcję Dyrektora Artystycznego i Głównego Dyrygenta Filharmonii Krakowskiej. Jest jednym z czołowych przedstawicieli powojennej generacji dyrygentów polskich.

Urodził się 11 grudnia 1950 r. Studiował dyrygenturę (1969-1974) u Profesora Stanisława Wisłockiego w warszawskiej Akademii Muzycznej oraz muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim (1969-1972). Bezpośrednio po ukończeniu studiów podjął współpracę z Warszawską Operą Kameralną, gdzie awansował po kolei ze stanowiska asystenta dyrygenta (m. in. Kazimierza Korda, Jerzego Maksymiuka, Jurgena Jurgensa) na dyrygenta i wreszcie na dyrektora tejże opery. Z Warszawską Operą Kameralną odbył liczne tournée po Europie i Stanach Zjednoczonych, dyrygując opery Haydna, Pergolesiego, Cimarosy, Paisiella, Telemanna, Haendla, Rossiniego i Donizettiego, specjalizując się wszak - przede wszystkim - w Mozarcie.

Przełomem w karierze Tomasza Bugaja była pierwsza nagroda w Międzynarodowym Konkursie w Bristolu, Wielka Brytania, w 1978 r. (międzynarodowa nagroda w dziedzinie dyrygentury ufundowana przez Imperial Tobacco). Dzięki temu sukcesowi Tomasz Bugaj przez kilka następnych sezonów występował z Bournemouth Symphony Orchestra i Bournemouth Sinfonietta oraz nawiązał kontakty z wieloma wiodącymi zespołami brytyjskimi, m. in. z orkiestrami: London Philharmonic, Royal Scottish National, Royal Liverpool Philharmonic, BBC Philharmonic, BBC Scottish Symphony, BBC Welsh, Scottish Chamber i Ulster.

W Polsce Tomasz Bugaj był dyrektorem artystycznym Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy (1980-1984), Filharmonii im. Artura Rubinsteina w Łodzi (1987-1990) oraz regularnym gościem wiodących orkiestr polskich: Filharmonii Narodowej w Warszawie, Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, Sinfonii Varsovii i Polskiej Orkiestry Kameralnej. Równie aktywny był na polu operowym, gdzie współpracował z takimi teatrami operowymi, jak: Teatr Wielki w Warszawie, Opera Łódzka, Poznańska i Gdańska, teatry operowe w Aachen, Leeds (Opera North), Bilbao i Pamplonie. W Niemczech Tomasz Bugaj dyrygował orkiestrami w następujących miastach: Aachen, Berlin, Bochum, Duisburg, Essen, Hagen, Flennsburg, Herford (Nordwestdeutche Philharmonic), Gelsenkirchen, Mannheim, Monachium (Münchener Rundfunk Orchester), Stuttgart, Saarbrücken, Weimar i Wiesbaden.

Tomasz Bugaj kilkakrotnie dyrygował orkiestrą Mozarteum w Salzburgu oraz orkiestrami w Bergen (Norwegia), Turku (Finlandia), RTL Luxemburg, Orquesta Nacional de Espana (Madryd), Orquesta Simfonica de Gran Canaria, Orquesta Simfonica de Bilbao, National Chamber Orchestra w Waszyngtonie, Orchestra of the RTE w Dublinie, Orchesta Sinfonica de Chile, Orchestra Sinfonica Siciliana w Palermo, Filharmonią Słowacką, Orkiestrą Bratysławską, Rosyjską Narodową Orkiestrą Symfoniczną w Moskwie i wieloma, wieloma innymi. Wśród wielu sal koncertowych, w których występował Tomasz Bugaj wymienić można m. in.: Filharmonię Berlińską i Berliński Schauspielhaus, Grieghallen w Bergen, Alte Oper we Frankfurcie, Herkulessaal w Monachium, Liederhalle w Stuttgarcie, Royal Festival Hall i Barbican Hall w Londynie, Teatro la Fenice w Wenecji, Grosses Fewstspielhaus w Salzburgu i Wielką Salę Konserwatorium Moskiewskiego.

Tomasz Bugaj brał udział w wielu festiwalach międzynarodowych, takich jak: Festival de Asturias, Bath International Festival of Music and Arts, Berliner Festwochen, Festspillene i Bergen, Carinthian Summer, Cheltenham International Festival of Music, Istambul International Festival, Wratislavia Cantans, Italian Festivals w Lucca, Mediolanie, Ravello i Taorminie. Tomasz Bugaj zapraszany był do udziału w wielu konkursach wokalnych: w Pamplonie, Bilbao i Warszawie, gdzie dyrygował podczas końcowych przesłuchań i koncertów laureatów oraz uczestniczył w pracach jury.

Tomas Bugaj nagrywał dla takich wytwórni, jak: Orpheo, Polskie Nagrania, Yedang (Korea Południowa), Musiques Suisses. Nagrywał też dla Polskiego Radia, TVP, Westdeutscher Rundfunk, Bayerischer Rundfunk i BBC.