stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

STABAT MATER - Koncert pamięci Ojca Świetego

w każdy wtorek (od 08.10 do 22.10.2024), g. 19:00

Wstęp wolny
lut'25 2

niedziela, g. 13:00

bilety 20-30 zł
KONCERT PAMIĘCI OJCA ŚWIĘTEGO JANA PAWŁA II pod Patronatem Honorowym Arcybiskupa Metropolity Gdańskiego Tadeusza Gocłowskiego oraz Prezydenta Miasta Gdańska Pawła Adamowicza

koncerty w Trójmieście


STABAT MATER

Karola Szymanowskiego

oraz utwory m.in. Krzysztofa Pendereckiego i światowe prawykonanie „Elogium” Pawła Łukaszewskiego

Wykonawcy:

Anna Mikołajczyk – sopran
Ewa Marciniec – alt
Leszek Skrla – bas
Polski Chór Kameralny
Polska Filharmonia „Sinfonia Baltica”
dyrygent – Jan Łukaszewski


ANNA MIKOŁAJCZYK. Wykonuje bardzo rozległy repertuar – od średniowiecznych pieśni świeckich, poprzez muzykę baroku i późniejszych epok, do współczesności włącznie.

Studia wokalno-aktorskie ukończyła w Warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w klasie prof. Małgorzaty Marczewskiej.

Dużo miejsca w jej działalności koncertowej zajmują dzieła oratoryjno-kantatowe i muzyka kameralna (m.in. Bacha, Beethovena, Haendla, Haydna, Mozarta, Strawińskiego, Szymanowskiego, Pärta). Szczególnie ceniona jest w świecie muzyki dawnej, ale zapraszana jest także przez samych kompozytorów do wykonań utworów współczesnych.

Anna Mikołajczyk współpracuje z wybitnymi muzykami, dyrygentami oraz z polskimi i zagranicznymi zespołami i orkiestrami specjalizującymi się w wykonywaniu muzyki barokowej. Oprócz nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji zarejestrowała wiele płyt CD, z których dwie nominowane były do nagrody FRYDERYK. Kolejne dwie otrzymały nominacje do tegorocznej nagrody FRYDERYK 2005 (ogłoszenie laureatów nastąpi w czasie składu programu). Obecnie Anna Mikołajczyk realizuje nagranie kompletu dzieł H. Schütza z włoskimi muzykami dla firmy fonograficznej Brilliant Classics.

W 2001 r. śpiewaczka otrzymała nagrodę im. Zofii Rayzacherowej Dla największej indywidualności artystycznej w dziedzinie muzyki dawnej na XI Festiwalu Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie.

EWA MARCINIEC. W 1992 r. ukończyła z wyróżnieniem wydziały Kompozycji i Teorii Muzyki oraz Wokalno – Aktorski (w klasie prof. Zofii Janukowicz – Pobłockiej) Akademii Muzycznej w Gdańsku. Wiedzę muzyczną i umiejętności wokalne doskonaliła m.in. w Musikhochschule w Stuttgarcie (studia podyplomowe) oraz na kursach mistrzowskich w Sienie, Karlsruhe, Krakowie i Gdańsku.

Krąg zainteresowań Ewy Marciniec obejmuje muzykę dawną (Bach, Händel), poprzez romantyczną (Mahler, Brahms) aż do współczesności (Penderecki, Sikora).

Artystka gości na estradach koncertowych i w teatrach operowych w kraju i za granicą. Brała udział w prestiżowych konkursach wokalnych, m.in. Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie (I nagroda i dwie nagrody specjalne – w tym od Krystyny Szostek – Radkowej „za najlepsze wykonanie pieśni artystycznych i za najpiękniejszy głos”), im. Ady Sari w Nowym Sączu (wyróżnienia), IVC`s-Hertogenbosch (finał), ARD München (finał). Śpiewała także na najsłynniejszych festiwalach muzycznych. Współpracuje z wybitnymi solistami i dyrygentami (m.in. Kazimierz Kord, Jan Krenz, Tadeusz Strugała, Antoni Wit).

„...ciemny i ciepły” głos altowy Ewy Marciniec usłyszeć można na nagraniach archiwalnych Polskiego Radia (utwory kompozytorów polskich), a także na płytach CD.

LESZEK SKRLA. Ukończył z wyróżnieniem Wydział Wokalno-aktorski Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, gdzie kształcił się pod kierunkiem Andrzeja Koseckiego oraz Piotra Kusiewicza.

Od sezonu 1988/1989 jest solistą Opery Bałtyckiej w Gdańsku - debiutował w roli Figara w „Cyruliku Sewilskim” G. Rossiniego.

Repertuar operowy artysty obejmuje partie z dzieł Rossiniego, Donizettiego, Pucciniego, Verdiego, Czajkowskiego, Bizeta, Mozarta. Występuje bardzo często jako solista koncertów oratoryjnych w kraju i za granicą (Niemcy, Belgia, Francja, Dania, Hiszpania, Holandia, Szwajcaria, Izrael), ma w repertuarze kilkadziesiąt partii oratoryjno-kantatowych, m.in. w dziełach Bacha, Mozarta, Strawińskiego, Rudzińskiego, Panufnika.

Współpracował z uznanymi dyrygentami i znakomitymi zespołami i orkiestrami (m.in. Sinfonia Varsovia, orkiestrą PRiTV w Krakowie, Cappellą Bydgostiensis, Orkiestrą Barokową ”Concerto Avenna”), uczestniczył w Festiwalach Muzycznych: Warszawska Jesień, Vratislavia Cantans, Musica Polonica Nova.

Prowadzi ożywioną działalność pedagogiczną. Prowadzi klasę śpiewu na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznych w Bydgoszczy i Gdańsku.

POLSKI CHÓR KAMERALNY. Polski Chór Kameralny, założony przez Ireneusza Łukaszewskiego w 1978 r., należy do wąskiego grona światowej elity w pełni profesjonalnych chórów kameralnych. Zespół stawia sobie za cel nadrzędny regularną pracę na instrumentalnym, "orkiestralnym" poziomie, co, oprócz wielu innych umiejętności, wymaga całkowitego opanowania aparatu wokalnego, umożliwiając realizację wszystkich technicznych i artystycznych wymogów partytury.

Zainteresowania zespołu koncentrują się głównie na muzyce a cappella (zwłaszcza współczesnej i romantycznej). W repertuarze chóru, obok licznych prawykonań, znajdują się m.in. programy oratoryjne, a nawet opery. Zespół współpracuje z najznakomitszymi polskimi i zagranicznymi orkiestrami filharmonicznymi i zespołami (m.in. Sinfonia Varsovia, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus, zespół muzyki dawnej Sans Souci (Berlin), orkiestra barokowa Batzdorfer Hofkapelle (Drezno) i Neue Düsseldorfer Hofmusik) oraz wybitnymi dyrygentami (m.in. Uwe Gronostay, Eric Ericson). Polski Chór Kameralny był wielokrotnie zapraszany na międzynarodowe festiwale muzyczne, a tournée koncertowe wiodą go po niemal całej Europie, a także do USA i Japonii.

Oprócz ponad 40 płyt CD, kaset magnetofonowych i video Polski Chór Kameralny utrwalił dziesiątki godzin muzyki dla Polskiego Radia i Telewizji oraz dla wielu zagranicznych rozgłośni radiowych i stacji telewizyjnych. W 2004 r. zespół brał udział w światowej premierze nagrania opery Zygfryda Wagnera "Der Heidenkönig" (płyta została wydana w 2005 r. przez Marco Polo / Naxos). W 2005 r. chór wystąpił z cyklem koncertów w ramach Roku Polsko-Niemieckiego a także wziął udział w wykonaniu „War Requiem” B. Brittena w Beethovenhalle w Bonn z okazji 60. rocznicy zakończenia Ii wojny światowej. Polski Chór Kameralny jest laureatem wielu nagród i wyróżnień, w tym otrzymanych w 2004 r. dwóch nagród "Fryderyk" za podwójną płytę CD z utworami H. M. Góreckiego, zarejestrowaną wspólnie z orkiestrą Sinfonia Varsovia [BeArTon].

POLSKA FILHARMONIA „SINFONIA BALTICA” W SŁUPSKU

Działająca od prawie 30 lat pod nazwą Państwowa Orkiestra Kameralna i Teatr Impresaryjny w Słupsku instytucja została przekształcona 28 czerwca 2005 roku w Polską Filharmonię „Sinfonia Baltica” w Słupsku.

Z orkiestrą, która koncertowała w wielu krajach Europy, występowali najwięksi soliści i dyrygenci. Od kilku lat współpracuje ona z kompozytorem Krzesimirem Dębskim, prawykonując wiele jego utworów. Poza typowymi programami symfonicznymi orkiestra wykonuje bardzo różnorodny repertuar, często będący na pograniczu różnych stylistyk i gatunków. „Sinfonia Baltica” nagrała do tej pory dwadzieścia dwie płyty dla najbardziej prestiżowych wytwórni. Jedna z nich (płyta z koncertami saksofonowymi w wykonaniu Grega Banaszaka) przyniosła orkiestrze w roku 1998 nominację do nagrody Grammy.

Ubiegły sezon artystyczny był wyjątkowo pracowity dla słupskiego zespołu (wśród najważniejszych wydarzeń wymienić należy m.in. polskie prawykonanie Koncertu na dwie harfy Piotra Mossa, koncert Four String Summie, trasę koncertową oraz nagranie płyty z francuskim akordeonistą Richardem Galliano, tournèe z Państwowym Baletem z Sankt Petersburga, letni Festiwal w Saint Truiden w Belgii).

Sezon 2005/2006 został zainicjowany koncertem Muzyka łączy narody, czyli Kroke i goście symfonicznie (ze znakomitym klezmerskim zespołem - Kroke z Krakowa), oraz trzema koncertami z Requiem dla mojego przyjaciela wykonanymi na zaproszenie kompozytora Zbigniewa Preisnera (w Amsterdamie i Hadze, m.in. w słynnej sali Concergebouw).

Od 1992 roku dyrektorem instytucji jest utalentowany dyrygent, aranżer i kompozytor Bohdan Jarmołowicz.

JAN ŁUKASZEWSKI. Jan Łukaszewski uznawany jest za jednego z najznakomitszych w Europie specjalistów w dziedzinie muzyki chóralnej. Dyrygent, dyrektor naczelny i artystyczny Polskiego Chóru Kameralnego, współpracuje również jako dyrygent gościnny m.in. z Chórem Polskiego Radia w Krakowie oraz wieloma zespołami w kraju i za granicą.

Opinia osoby, potrafiącej w krótkim czasie uczynić możliwymi rzeczy niemożliwe i przygotować muzyczne interpretacje nawet najbardziej skomplikowanych utworów powoduje, że chętnie powierza się mu dyrygowanie światowymi prawykonaniami wielu kompozycji. Jan Łukaszewski jest jednym z nielicznych w Polsce propagatorów i wykonawców muzyki chóralnej takich kompozytorów jak Schönberg, Messiaen, Xenakis, Globokar, Takemitsu, R. Strauss, Pepping, Tippett, Ives czy Barber.

Pracując z Polskim Chórem Kameralnym, który przejął w 1983 r. po kilkuletnim pełnieniu w nim funkcji asystenta dyrygenta, Jan Łukaszewski odkrył charakterystyczne niepowtarzalne brzmienie chóru. Jego „otwarcie na instrumentalność”, elastyczność i wspaniałe wyczucie muzycznego kolorytu nie przestaje zadziwiać krytyków na całym świecie.

Obecnie Jan Łukaszewski prowadzi interpretacyjne kursy mistrzowskie i seminaria dla dyrygentów chóralnych w kraju i za granicą oraz zasiada w jury światowych, renomowanych konkursów kompozytorskich i chóralnych.

Jan Łukaszewski jest laureatem wielu prestiżowych nagród.

***

Bilety w cenie 25 zł. (15 zł. ulgowy) do nabycia w siedzibie chóru (Oliwa, ul. Opata Rybińskiego 24, pon-pt 9-17)

Lub w Kościele Św. Mikołaja na godzinę przed koncertem

Rezerwacja biletów: tel. (58) 552-41-73, e-mail: info@polskichorkameralny.pl