stat

Sakkady i Spółka. Art after psycho-sociology.

ART AFTER PSYCHO-SOCIOLOGY:- SAKKADY i SPÓŁKA (świat)
Tytuł wystawy jest grą słów: Sakkady i spółka (łac. societas). Pierwsze odnosi się do psychologii widzenia, drugie jest formą określenia ram współpracy, np.; gospodarczej - grupy ludzi - a w swym najszerszym rozumieniu oznacza cały cywilizowany i niecywilizowany świat. Wystawa Sakkady i spółka to wiwisekcja zachowań, która niczym moment obserwacyjny procesu widzenia stawiać ma pytanie o znaczenie proponowanych na wystawie konstruktów artystycznych. Ich kontekstem jest istnienie pojęć świata cywilizowanego i niecywilizowanego razem tworzących coś w rodzaju spółki (świata). Ten dualizm wzajemnie uzasadniających się pojęć, wybrzmiewać może w różnych okolicznościach, w różnych społecznych rolach i w nieoczekiwanych konfiguracjach (trochę jak zwielokrotniona świadomość). Sakkady (ruchy sakkadowe), to mimowolne ruchy oka, które wykonywane są podczas obserwowania obiektów. Gdyby tego nie było mielibyśmy coś w rodzaju widzenia tunelowego. Wydaje się że mózg rejestruje wszystkie szczegóły ale tak nie jest. To oznacza, że mamy całkiem potężną iluzję przestrzeni pełni naszego doświadczenia. Według Daniela Denneta: To trik mózgu jest jak sztuczka magików, którzy odwracają uwagę aby przed oczami zrobić coś innego. Jest to możliwe ponieważ świadomość percepcyjna ludzi nie jest tak bogata jak im się wydaje. Również moment obserwacyjny (świadomego doświadczenia) ma niewyraźne granice. [Gulio Tonnoni]. Obserwacje dokonywane niejako od wewnątrz - z poziomu jednostki i za pomocą zmysłu wzroku - ulegają fiksacji czyli stabilizacji na informacjach, które wydają się być ważne. Może to być również reakcja oka na pojawienie się obiektów na peryferiach obszaru widzenia. Natomiast wyobraźnia świata dotyczy kształtowania się w umysłowości obrazu rzeczywistości w jego najszerszym rozumieniu, poprzez sieć powiązań o charakterze społecznym i która ma wymiar kulturowy. Można powiedzieć, że ten wypadkowy obraz świata to spółka rzeczywistych i domyślnych danych na temat tego, co uznajemy aktualnie za ważne. Te mające znaczenie ważne dane mogą być lokowane zarówno w centrach jak i na peryferiach znanego jednostce świata. Tego rodzaju określenia warunkowane są stopniem i miejscem zaangażowania jednostek i społeczeństw w różnego rodzaju aktywności o charakterze kulturowym (spółki, instytucje, działania nieformalne, wywrotowe itp). Postawa propozycjonalna to termin stosowany w psychologii umysłu. Określa on stan mentalny podmiotu względem pewnej propozycji a myśl uznaje za wytwór umysłu, który wysłany do mózgu generuje emocje, a w konsekwencji także konkretne zachowania. Jak i dlaczego wyłaniają się pewne zachowania w tym te, które określamy mianem działalności artystycznej? Według badaczy problem świadomości (a zatem i zachowań) nacechowany jest dualizmem własności. Wiele z zachowań można wytłumaczyć jako niewielkie (niskie) emergencje do nich zaliczyć można proste zasady walki o przeżycie, homeostazę organizmu, zmiany pogody. Ale istnieje też problem wielkich emergencji takich jak świadomość (problem ciało/umysł). która zasadniczo wyznacza jakiś nowy poziom operacyjny, zupełnie nowe właściwości natury.
Koncepcja, Marek Rogulski /ICS/ TNS
ART AFTER PSYCHO-SOCIOLOGY (2024) Cykl wydarzeń - wystaw problemowych sztuki współczesnej, performansy, koncerty Art after psycho-sociology jest nawiązaniem do publikacji Josepha Kosuth'a pt; Art after philosophy z roku 1966, która była manifestem sztuki konceptualnej na świecie - w której postulował aby uczynić jawną - ukrytą naturę kultury, tego, co się z nami dzieje internalizując jej wyraźność (i ponownie czyniąc ją ukrytą ") w celu dokonywania zrozumienia, które jest w ciągłej interakcji i które jest umiejscowione społeczno-historycznie. Aktualne proponowane rozważanie podejmowane jest w kontekście Interakcyjnej teorii sztuki zaproponowanej w roku 2022 w działalności instytutu Cybernetyki Sztuki - w ramach której podkreślone są związki pomiędzy sposobami opisu (rzeczywistości i świata sztuki) a sposobami w jaki dana jednostka wchodzi w interakcję z danym środowiskiem (zarówno w wymiarze lokalno-przestrzennym jak i intelektualnym).
W roku 2024 planowane są dwa kolejne Wydarzenia cyklu : CZĘŚĆ III i CZĘŚĆ IV projektu badawczo-artystycznego ART AFTER PSYCHO-SOCIOLOGY. w formie 3-dmiowych eventów w Instytucie Cybernetyki Sztuki. (poprzednie dwie części odbyły się w roku 2023)
ART AFTER PSYCHO-SOCIOLOGY (2024) A series of events - problem exhibitions of contemporary art, performances, concerts Art after psycho-sociology is a reference to the publication by Joseph Kosuth entitled; Art after philosophy from 1966, which was a manifesto of conceptual art in the world - in which he postulated to make visible the hidden nature of culture, of what is happening to us - internalizing its "explicitness" (and making it "hidden" again) in order to making understanding that is in constant interaction and that is socio-historically situated. The current proposed consideration is undertaken in the context of the Interactive Theory of Art proposed in 2022 in the activities of the Cybernetics of Art Institute - in which the connections between the methods of description (of reality and the world of art) are emphasized. ) and the ways in which a given individual interacts with a given environment (both in the local-spatial and intellectual dimension).
Two further events of the series are planned in 2024: PART III and PART IV of the research and artistic project ART AFTER PSYCHO-SOCIOLOGY. in the form of 3-day events at the Institute of Cybernetics of Art. (the previous two parts took place in 2023)
Part III - Event I: ART AFTER PSYCHO-SOCIOLOGY:- SACCADES and COMPANY (world)
The title of the exhibition is a play on words: Saccades and company (Latin: societas).
The first one refers to the psychology of seeing, the second one is a form of defining the framework for cooperation, e.g.; economic - a group of people - and in its broadest meaning means the entire "civilized and uncivilized world". The exhibition "Saccades and company" is a vivisection of behavior, which, like an "observational moment" of the process of seeing, asks the question about the meaning of the artistic constructs proposed at the exhibition. Their context is the existence of the concepts of the "civilized and uncivilized" world - together creating something like a "company" (world). This dualism of mutually justifying concepts may resound in various circumstances, in various social roles and in unexpected configurations (a bit like multiplied consciousness). Saccades (saccade movements) are involuntary eye movements that are made when observing objects. If it weren't for this, we would have a kind of tunnel vision. It seems that the brain registers all the details, but it doesn't. It means we have a pretty powerful space illusion of the fullness of our experience. According to Daniel Dennet: "It's a trick of the brain - it's like a trick of magicians who distract your attention to make something else happen in front of your eyes. This is possible because people's perceptual awareness is not as rich as they think. Also the moment of observation (of conscious experience) has blurred boundaries. [Gulio Tonnoni]. Observations made "from the inside" - from the level of the individual and using the sense of sight - become fixated, or stabilized, on information that seems to be important. It may also be the eye's reaction to the appearance of objects on the periphery of the visual area. However, the imagination of the world concerns the formation of an image of reality in its broadest sense in the mind, through a network of social connections that has a cultural dimension. We can say that this resultant image of the world is a "combination" of real and default data about what we currently consider "important". This significant "important data" can be located both in the centers and on the peripheries of the world known to the individual. These types of terms are conditioned by the degree and place of involvement of individuals and societies in various types of cultural activities (companies, institutions, informal, subversive activities, etc.). Propositional attitude is a term used in the psychology of mind. It determines the mental state of the subject in relation to a certain "proposal" and considers "thought" to be a product of the mind which, when sent to the brain, generates emotions and, consequently, specific behaviors. How and why do certain behaviors emerge - including those we call artistic activity? According to researchers, the problem of consciousness (and therefore behavior) is characterized by "property dualism." Many of the behaviors can be explained as small (low) emergences - these include simple rules of the fight for survival, body homeostasis, and weather changes. But there is also the problem of "great emergences" such as consciousness (the mind/body problem). which essentially defines some new operational level, completely new properties of nature.
Concept, Marek Rogulski /ICS/ TNS

Informacja o biletach

SAKKADY I SPÓŁKA. ART AFTER PSYCHO-SOCIOLOGY.
WYSTAWA SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ / EXHIBITION OF ART
OTWARCIE WYSTAWY / OPENING: 6.07.2024,
SOBOTA / SATURDAY, GODZ. 19:00—21:00
INSTYTUT CYBERNETYKI SZTUKI I GALERIA SPIŻ 7 W GDAŃSKU OSOWIE
UL. KOMANDORSKA 26, BUDYNEK A, PLAC
KONCERT MUZYKI IMPROWIZOWANEJ ORAZ PERFORMANS / STEERAGE W TRAKCIE WERNISAŻU
WYSTAWA JEST TRZECIĄ CZĘŚCIĄ PROJEKTU ARTYSTYCZNO-BADAWCZEGO PT: ART AFTER PSYCHO-SOCIOLOGY, FUNDACJI TNS
CZAS TRWANIA WYSTAWY / OPENING HOURS: 7–8.07.2024,
NIEDZIELA—PONIEDZIAŁEK / SUNDAY—MONDAY, GODZ. 17:00–20:00,
WSTĘP WOLNY / FREE ENTRY
Artists:
KRZYSZTOF M. BEDNARSKI + ALINA SZAPOCZNIKOW, KATARZYNA BOREJSZA + MARCIN KARCZEWSKI, ROMAN BROMBOSZCZ, OSKAR CHMIOŁA, WANDA CZEŁKOWSKA + RICHARD DEMARCO + DOROTA GRUBBA, JAGODA DUKIEWICZ + ALEX LIBERTAD + ANDRZEJ WASILEWSKI, EWELINA GRABOWSKA + SKŁAD, PIOTR GRĘDZIŃSKI, JOANNA E. KABALA, PAWEŁ KORBUS, D. BALTAZAR KOWALSKI, GRAŻYNA KRĘCZKOWSKA, FILIP MAZUR + JAN KOKSOWSKI + WOJTEK ŚLEFARSKI, MICHAŁ MAZUR, ROKSANA MROCZKO, PLANTA [KRZYSZTOF MAZUR + MAŁGORZATA MAZUR], IZABELA ROBAKOWSKA, MAREK ROGULSKI, ZUZANNA SADOWA, JOANNA SZUMACHER, GILES SUTHRELAND + LYS HANSEN + ASGER JORN, THE VOLGA DRIVE (ALEKSANDR GNUTOV, SASHA KULIK), MironTee, IWONA TEODORCZUK + PAWEŁ MOŻDŻYŃSKI, MAREK ZYGMUNT
Organizacja / Organisation: Fundacja Tysiąc Najjaśniejszych Słońc / TNS
Kurator, koncepcja / Curator, conception: dr Marek Rogulski
Współpraca kuratorska / Curator, cooperation: dr Roman Bromboszcz, dr Dorota Grubba Thiede
Koordynacja / Coordinator: dr Dorota Grubba Thiede
Współpraca, partnerzy / Cooperation: ASP Gdańsk, CSW Łaźnia, Akademia Humanistyczno- Ekonomiczna w Łodzi / AHE Łódź
Wystawę dofinansowano ze środków Miasta Gdańska / The exhibition was co-financed from the budget of the City of Gdańsk
cze 29

sobota, g. 19:00

bilety 35 zł
Kup bilet
lip 6

sobota, g. 18:00

Gdańsk,
Wstęp wolny