Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów

Salome (46 opinii)

opera / operetka
kasy:
58 763-49-06
wystawia:
Opera Bałtycka w Gdańsku
czas trwania:
1 godz. 50 min. (bez przerw)
data premiery:
15 kwietnia 2011
6.7
55 ocen
Oceniasz 5/10
"Salome" zawieszona jest gdzieś pomiędzy koncertem muzycznym a operą z domieszką tańca. I właśnie taniec jest najsłabszym elementem - to sztuczny twór wszczepiony w nietypowy, tkany na imponującym, przejmującym sopranie Katarzyny Hołysz i bardzo dobrze dysponowanej orkiestrze Opery spektakl. Muzyków orkiestry POB można tym razem nie tylko posłuchać, ale też im się przyjrzeć, bo stanowią "żywą" scenografię spektaklu.
Richard Strauss
Salome
Libretto Hedwig Lachmann wg dramatu Oscara Wilde "Salome"

oryginalna wersja językowa / tłumaczenie wyświetlane nad sceną

Prapremiera Drezno, 9 grudnia 1905 roku.

Jedno z czołowych arcydzieł światowego dorobku operowego, wykonywane niezmiernie rzadko z powodu wielkich trudności obsadowych. Inscenizacja "Salome" Marka Weissa, trzecia, w jego bogatym dorobku reżyserskim, skupia się na głównej parze bohaterów i próbuje rozwikłać zagadkę ich uczucia unicestwionego przez akt łaski wiary, którą Jan był przepełniony całkowicie, a której również całkowicie pozbawiona była Salome. Podwójna obsada tej postaci staje się jednym z narzędzi zrozumienia jej tajemnicy. Służy ona również temu, żeby muzyka - ten najważniejszy nośnik emocji egzekwowanych mistrzowską batutą José Maria Florencio nie doznała w tej realizacji żadnego ograniczenia.

Mroczna opowieść biblijna o księżniczce Salome, tańczącej przed oszalałym z pożądania Herodem, w zamian za głowę Jana Chrzciciela, który odtrącił jej miłość w imię miłości do Jezusa. Księżniczka Salome zakochuje się w więzionym przez jej ojczyma, króla Heroda, proroku Janie. On jednak odrzuca miłość dziewczyny i potępia ją za rozwiązłość. Salome wykorzystuje słabość Heroda do niej. Podniecony jej tańcem, ojczym godzi się spełnić każdy jej kaprys. Księżniczka prosi o głowę proroka. Otrzymawszy ją na tacy, wpija się w martwe usta. Zbulwersowany tym widokiem, Herod każe zabić pasierbicę.

Kierownictwo muzyczne: José Maria Florencio
Inscenizacja i reżyseria: Marek Weiss
scenografia Hanna Szymczak
Choreografia: Izadora Weiss

Obsada:

Herod - Paweł Wunder
Herodiada - Anna Lubańska
Salome - Katarzyna Hołysz
Jochanaan - John Marcus Bindel
Narraboth - Paweł Skałuba
Paź - Tomasz Raczkiewicz
Pierwszy Żyd - Krzysztof Szmyt
Drugi Żyd - Marek Szymański, Krzysztof Rzeszutek
Trzeci Żyd - Vitalij Vydra
Czwarty Żyd - Aleksander Kunach
Piąty Żyd - Mieczysław Milun
Pierwszy Nazarejczyk - Piotr Nowacki / Daniel Borowski
Drugi Nazarejczyk - Łukasz Wroński
Pierwszy Żołnierz - Piotr Nowacki / Szymon Kobyliński
Drugi Żołnierz - Piotr Lempa
Kappadocjanin - Leszek Skrla / Taras Kuzmych (cover)
Niewolnik - Jaryna Kuzmych / Anna Michalak
oraz
Bałtycki Teatr Tańca i Orkiestra Opery Bałtyckiej
dyrygent - José Maria Florencio

Przeczytaj także