Miejsce:Aula 1.43, Wydział Filologiczny Uniwersytetu Gdańskiego,
Ul. Wita Stwosza 55 Gdańsk Oliwa
Sala 41, Budynek Akademickiego Centrum Kultury UG Alternator,
ul. Wita Stwosza 58
Wstęp wolny na wszystkie wydarzenia
W dniach 15-18 marca 2018 roku na Uniwersytecie Gdańskim odbędą się pokazy filmowe, warsztaty i wykłady przybliżające kulturę żydowską. Podczas przeglądu zaprezentujemy najlepsze filmy z ubiegłorocznej edycji
13. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Żydowskie Motywy oraz filmy krótkometrażowe
Jerusalem Film Workshop 2017 z
15. Warszawskiego Festiwalu Filmów o Tematyce Żydowskiej.W 2018 roku przypada 50. rocznica Wydarzeń Marcowych w Polsce, dlatego podczas tegorocznego Shalom Polin nie może zabraknąć tego tematu. Wątek ten wybrzmi w dzień otwarcia Przeglądu, który rozpoczniemy wykładem na temat wpływu wydarzeń Marca '68 na polską kinematografię. Tego dnia zapraszamy również na pokaz filmu dokumentalnego Michała Jaskulskiego i Lawrence Loewinger
Przy Planty 7/9 o Bogdanie Białku, który próbuje odbudować relacje polsko-żydowskie po II Wojnie Światowej. Dyskusję po filmie poprowadzi historyk i filmoznawca Piotr Kurpiewski.
O Państwie Izrael porozmawiamy z reporterem, publicystą i dziennikarzem
Pawłem Smoleńskim w kontekście cyklu jego reportaży
Oczy Zasypane Piaskiem,
Wieje szarkijja, a także
Izrael już nie frunie, za który to zbiór w roku 2006 otrzymał Nagrodę Beaty Pawlak. Z Pawłem Smoleńskim będziemy rozmawiać o "idei, która była najpierw" i ziemi, na która przyszło ją urzeczywistnić.
W tym roku nowością podczas Shalom Polin będzie blok podróżniczy. Młodzi podróżnicy, którzy w roku 2017 i 2018 zwiedzili Izrael opowiedzą nam o swoich wyprawach, ich wrażeniach z tej wycieczki, powiedzą co ciekawego kryje to państwo i dlaczego warto wykupić bilet lotniczy do Izraela.
Jak co roku, nie zabraknie warsztatów językowych, kulinarnych i tanecznych. Chętnych nauki języka w podstawy Jidysz wprowadzi Maria Ka Kawska. Katarzyna Mazurkiewicz pokaże jak upiec dobrą chałkę szabasową, a wszyscy uczestnicy warsztatów będą mogli sami ugnieść ciasto niezbędne do uplecenia warkocza na chałkę. Ostatniego dnia festiwalu Alicja Stark poprowadzi warsztaty tańca izraelskiego, który zbliża ludzi, wyzwala radość, rozwija poczucie rytmu praz harmonie ciała i ducha.
Shalom Polin ma służyć przybliżeniu nam kultury żydowskiej, zwalczać stereotypizacje, dlatego zapraszamy na Gdański Przegląd Filmów o Tematyce Żydowskiej nie tylko znawców tematu, ale każdego kto chciałby poszerzyć swoją wiedzę o historii i kulturze żydowskiej.
Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli Jego Magnificencja Rektor UG dr hab. Jerzy Piotr Gwizdała, profesor nadzwyczajny oraz Prezydent Miasta Gdańska Paweł Adamowicz
Partnerzy: Stowarzyszenie Żydowskie Motywy Międzynarodowy Festiwal Filmowy Żydowskie Motywy
,
Fundacja Kamera Dawida WJFF.pl , Warszawski Festiwal Filmów o Tematyce Żydowskiej
Organizatorzy : Dyskusyjny Klub Filmowy Miłość Blondynki UG, Akademickie Centrum Kultury Alternator UG we współpracy z Towarzystwem Polsko-Izraelskim Wspólne Dziedzictwo Moreshet Meshutefet, Wydziałowa Rada Doktorantów MWB UG i GUMed, Samorząd Studencki MWB UG i GUMed
Info :
www.shalompolin.ug.edu.pl
PROGRAM:
15 marca 2018 czwartek
Miejsce:
Aula 1.43, Wydział Filologiczny Uniwersytetu Gdańskiego,
Ul. Wita Stwosza 55 Gdańsk Oliwa
godz. 17:30-18:30
Wykład dr Piotr Kurpiewski UG - Marcowe Migdały. Wpływ wydarzeń Marca '68 na polską kinematografię
godz. 18:30 - 20:00
Blok filmowy I
Przy Planty 7/9 Reż. Michał Jaskulski, Lawrence Loewinger, Polska, USA, 2016, 86 min.
Dyskusja na temat filmu prowadzona przez historyka i filmoznawcę Piotra Kurpiewskiego
16 marca 2018 piątek
Miejsce:
Aula 1.43, Wydział Filologiczny Uniwersytetu Gdańskiego,
Ul. Wita Stwosza 55 Gdańsk Oliwa
godz. 15:00-16:30
Warsztaty językowe - Jidysz dla początkujących- prowadzenie Maria Ka Kawska
godz. 17:00- 18:00
Blok filmowy II :
Pokaz filmów krótkometrażowych: Wędrowcy - Jerusalem Film Workshop 2017
Izrael 2017, 53 min.
godz.18:15 - 19:15
Blok podróżniczy - prezentacje multimedialne:
Michaj Sodolski - Studia w Białym Mieście. Wrażenia uczestnika Polish-Israeli Youth Exchange
Tomasz Szewczyk - Shalom City
Paulina Bloch i Sonia Romanowska - Przez pustynię z plecakiem
godz.19:30 -20:45
Blok filmowy III
Hummus - reż. Oren Rosenfeld, Izrael, 2016, 72 min.
17 marca 2018 sobota
Miejsce:
Aula 1.43, Wydział Filologiczny Uniwersytetu Gdańskiego,
Ul. Wita Stwosza 55 Gdańsk Oliwa
godz.. 14:00-16:00
Warsztaty kulinarne - Jak upiec dobrą chałkę szabasową? - prowadzenie Katarzyna Mazurkiewicz
Godz. 16:30- 17:30
Blok filmowy IV
Ida i Irena - reż. Piotr Morawski, Polska, 2016, 28 min.
Echa ze strychu - reż. Debbie Goodstein, USA, Polska, 2015, 36 min.
Godz. 17:30 -19:00
Spotkanie autorskie z PAWŁEM SMOLEŃSKIM, reporterem, publicystą, dziennikarzem, autorem zbioru reportaży Izrael już nie frunie - prowadzenie Marta Maciejewska
Godz. 19:15- 20:15
Blok filmowy V
Na ringu życia reż. Uri Borreda, Izrael, 2016, 60 min.
18 marca 2018 niedziela
godz. 11:00-13:00
Warsztaty tańca izraelskiego - prowadzenie Alicja Stark *
* Miejsce:
Sala 41, Budynek Akademickiego Centrum Kultury UG Alternator,
ul. Wita Stwosza 58, Gdańsk Oliwa
Miejsce:
Aula 1.43, Wydział Filologiczny Uniwersytetu Gdańskiego,
Ul. Wita Stwosza 55, Gdańsk Oliwa
godz. 15:00-16:00
Blok filmowy VI
Nad brzegami Jarkonu - reż. Avi Belkin, Izrael, 2015, 60 min.
godz. 16:00-17:00
Wykład Sylwia Jankowy - Holokaust na fotografiach. Dokument czy mistyfikacja?
godz. 17:00-18:00
Blok filmowy VII
Wytrwałość reż. Małgorzata Imielska, Polska, 2015, 70 min.
godz. 18:00-19:30
Blok filmowy VIII
W cieniu drzew - reż. Valentina Arena, Włochy, 2016, 52 min.
Opisywydarzeń i filmów:Paweł Smoleński - spotkanie autorskie
Paweł Smoleński (ur. 1959) - reporter, publicysta, od 1989 roku dziennikarz "Gazety Wyborczej", wcześniej współpracownik pism drugiego obiegu. Napisał m.in.: Pokolenie kryzysu, "Gazeta Wyborcza" - lustro demokracji, Salon patriotów, Pochówek dla rezuna, Irak. Piekło w raju, Izrael już nie frunie, Bedzies wisioł za cosik. Godki podhalańskie (wraz z Bartłomiejem Kurasiem), Balagan. Alfabet izraelski, Oczy zasypane piaskiem, Szcze ne wmerła i nie umrze - wywiad rzekę z Jurijem Andruchowyczem, Zielone migdały czyli po co światu Kurdowie, Wieje szarkijja. Beduini z pustyni Negew oraz Krzyżyk niespodziany. Czas Goralenvolk (wraz z Bartłomiejem Kurasiem) oraz oraz Syrop z piołunu. Wygnani w akcji "Wisła". Kilkanaście jego reportaży opublikowała paryska "Kultura". Laureat Nagrody Pojednania Polsko-Ukraińskiego w 2003 roku za książkę Pochówek dla rezuna, ukraińskiego orderu "za odwagę intelektualną", przyznawanego przez środowiska związane z lwowskim pismem "JJ" oraz Nagrody im. Kurta Schorka za teksty poświęcone Irakowi. W 2006 roku otrzymał Nagrodę im. Beaty Pawlak za zbiór reportaży Izrael już nie frunie. Mieszka w Warszawie.
Źródło opisu:
https://czarne.com.plWarsztaty języka jidysz - prowadzenie
Maria "Ka" KawskaWarsztaty języka jidysz to interaktywne spotkanie, podczas którego uczestnicy zapoznają się
z ogólną historią języka i jego podstawami w praktyce. Poznamy alfabet jidysz, nauczymy się zapisywać jego litery, przyswoimy proste zwroty, jak również podejmiemy próbę czytania nieskomplikowanych tekstów. Ponadto, posłuchamy języka w jego oryginalnej wymowie zachowanej w dziełach kultury jidysz, takich jak piosenki i filmy. Warsztaty w skondensowany i przystępny sposób wprowadzą uczestników w bogaty świat języka, który przez wieki obecny był na ulicach polskich miast i miasteczek, a dziś jest przedmiotem badań i twórczości oraz, w wielu kręgach, podstawą codziennej komunikacji.
Prowadząca:
Maria "Ka" Kawska - judaistka, wokalistka, pianistka, kompozytorka i autorka tekstów nawiązująca w twórczości muzycznej i pracy badawczej do kultury żydowskiej. Magister judaistyki (2010) i psychologii (2011) Uniwersytetu Jagiellońskiego. Współpracowała m.in. z Muzeum POLIN, Fundacją Bente - Kahan oraz Nową Synagogą w Gdańsku, gdzie prowadzi wykłady w ramach Uniwersytetu Otwartego
Bejt - Meir oraz warsztaty piosenki jidysz. W swojej pracy badawczej koncentruje się na kulturze i sztuce Jidyszlandu, kwestii obecności kobiet w międzywojennej kulturze żydowskiej oraz psychologicznych, artystycznych i historycznych implikacjach Holokaustu. Jej praca magisterska
pt.
Kobiety "złotej ery" kinematografii żydowskiej w Polsce. Bohaterki i aktorki otrzymała wyróżnienie w V konkursie im. Majera Bałabana na najlepsze prace magisterskie i doktorskie o tematyce żydowskiej, organizowanym przez Żydowski Instytut Historyczny. Pod pseudonimem "Maria Ka" i we współpracy z innymi artystami tworzy muzyczne i teatralne formy nawiązujące do kultury żydowskiej, m.in. koncert
Muzyka do zaginionego filmu jidysz oraz
Szpilki - teatralizowany koncert wokół biografii i twórczości Zuzanny Ginczanki. W 2016 r. zagrała w fabularyzowanym dokumencie
Who will write our history? ekranizującym dzieje archiwum Ringelbluma.
Warsztaty kulinarne - prowadzenie
Katarzyna Mazurkiewicz
Chała jest nieodzownym elementem szabatu, jak świece i wino/sok winogronowy. Gdy w czwartek wieczorem piekę chały na spotkanie kongregacji cały dom pachnie, a w sercu gości radość i spokój. Jeśli macie Państwo ochotę poznać tajniki pieczenia chały, zapraszam na warsztaty.
Zapraszam na naszą stronę na Facebook'u, https://www.facebook.com/BeitTrojmiasto/?ref=bookmarks, gdzie znajdziecie informacje na temat postępowej synagogi Beit Haim Dov, a także terminy naszych spotkań szabatowych, na które serdecznie zapraszamy.
Kontakt telefoniczny: 514 183 954. e-mail: beit.3miasto@wp.pl
Warsztaty tańca izraelskiego - prowadzenie
Alicja Stark
Warsztaty tańca izraelskiego - taniec izraelski zbliża ludzi, wyzwala radość, rozwija poczucie rytmu oraz harmonie ciała i ducha. Tańczyć może każdy niezależnie od umiejętności i wieku.
Prowadzenie: Alicja Stark - instruktorka tańca izraelskiego, uczyła się tańca w Polsce i Izraelu, prowadziła warsztaty m.in. podczas festiwalu kultury żydowskiej w Sopocie, Centrum Arrupe w Gdyni. Obecnie prowadzi zajęcia w synagodze Beit Trójmiasto w Gdańsku, ul. Grunwaldzka 496 i w Domu Sąsiedzkim "Zakopianka" ul. Kartuska 40. Tel. 667244902, email:
alicjas4@poczta.onet.plWykładyWykład
Sylwia Jankowy - Holokaust na fotografiach. Dokument czy mistyfikacja?Wykład będzie dotyczył tematu fotografii wykonywanych przez żydowską ludność w łódzkim getcie i nazistowskich obozach koncentracyjnych w Polsce. W jaki sposób dokumentowano zagładę? Jak wyglądało robienie zdjęć propagandowych? W jaki sposób więźniowie Auschwitz zdobyli aparat, dzięki któremu udało im się udokumentować sytuacje obozową? O tym czy fotografie mogą być archiwalnym dokumentem historycznym opowie Sylwia Jankowy.
Sylwia JankowyAbsolwentka Uniwersytetu Łódzkiego, gdzie uzyskała stopień magistra filologii polskiej i magistra kulturoznawstwa. Obecnie jest doktorantką Stacjonarnych Studiów Doktoranckich na Uniwersytecie Wrocławskim, gdzie związana jest z Instytutem Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej. Od lat interesuje się tematyką żydowską. Poświęciła wiele prac zagadnieniu Holocaustu i współczesnej jego recepcji. W swoich działaniach stara się walczyć ze stereo typizacją tematyki żydowskiej i przełamywać schematy myślowe.
Wykład
dr Piotr Kurpiewski UG
- Marcowe Migdały. Wpływ wydarzeń Marca '68 na polską kinematografięWydarzenia Marca '68 miały niebagatelny wpływ na polską kinematografię. W wyniku marcowej nagonki antysemickiej do wyjazdu z Polski zostali zmuszeni wybitni twórcy filmowi o żydowskich korzeniach - m.in. reżyser Aleksander Ford czy operator Jerzy Lipman. Marzec '68 odcisnął również swe piętno na sprawach organizacyjnych ówczesnego przemysłu filmowego - zmieniono strukturę istniejących Zespołów Filmowych w celu zwiększenia kontroli nad polską kinematografią. W swoim wykładzie Piotr Kurpiewski skupi się na dwóch zasygnalizowanych wyżej problemach.
dr Piotr KurpiewskiWykładowca w Katedrze Wiedzy o Filmie i Kulturze Audiowizualnej na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego, a także nauczyciel historii w gdyńskim Gimnazjum nr 11. Od 2007 r. naukowo zajmuje się historią polskiej kinematografii ze szczególnym uwzględnieniem czasów PRL. W 2013 r. obronił rozprawę doktorską pt. Film historyczny w Polsce Ludowej. Autor kilkunastu tekstów naukowych i popularnonaukowych z zakresu historii filmu, zafascynowany twórczością Krzysztofa Kieślowskiego i Wojciecha Smarzowskiego, a także podróżami po świecie, w których towarzyszy mu żona Ula. W 2017 roku Wydawnictwo UG opublikowało jego pierwszą książkę - Historię na ekranie Polski Ludowej, monografię powojennego polskiego kina historycznego.
Blok podróżniczy - prezentacje multimedialne:
Michaj Sodolski - Studia w Białym Mieście. Wrażenia uczestnika Polish-Israeli Youth ExchangeTomasz Szewczyk - Shalom CityPaulina Bloch i Sonia Romanowska - Przez pustynię z plecakiemOpisy filmów:Blok filmowy IPrzy Planty 7/9 - reż. Michał Jaskulski
Film dokumentalny, Polska, 2016, 86 min.
Główna Nagroda "Złoty Warszawski Feniks" i Nagroda Publiczności -
Międzynarodowy Festiwal Filmowy "Żydowskie Motywy" 2017, a także Nagroda Publiczności 15. Warszawskiego Festiwalu Filmów o Tematyce Żydowskiej
4 lipca 1946 roku, rok po drugiej wojnie światowej, milicja, żołnierze i zwykli Kielczanie zabijają ponad 40 ocalałych z Holocaustu Żydów, mieszkających w komitecie żydowskim w centrum miasta. Ranią około 80 osób w całych Kielcach. Pogrom kielecki staje się symbolem polskiego powojennego antysemityzmu w świecie żydowskim. W Polsce jest tematem zakazanym przez władze ludowe. Z upadkiem komunizmu, Bogdan Białek, polski katolik, z wykształcenia psycholog, otwiera puszkę Pandory: zaczyna publicznie mówić o tym, co wydarzyło się w 1946 roku. Przebija się przez teorie spiskowe dotyczące pogromu, wyparcie pogromu ze świadomości kielczan i utrwalane przez lata wzajemne stereotypy Polaków i Żydów. Zbliżenie między kielczanami a Żydami zaczyna się rodzić, lecz ma też swoją cenę. Reżyserzy filmu - polski katolik i amerykański Żyd - przez blisko dziesięć lat realizacji filmu uczyli się wspólnego spojrzenia na historię pogromu. W 70. rocznicę tragedii przedstawiają widzom historię o tym, jak wiele może się zmienić między ludźmi, gdy nawet najtrudniejsza prawda przekazywana jest z miłością.
Blok filmowy IIWędrowcy - Jerusalem Film Workshop 2017 - blok filmowy, Izrael 2017, 53 min.
Pokaz zrealizowany we współpracy z
Fundacją Kamera Dawida WJFF.pl , Warszawski Festiwal Filmów o Tematyce Żydowskiej
Pięć krótkich dokumentów o Jerozolimie, które powstały w ramach sześciotygodniowych warsztatów w Izraleu we współpracy z Jerusalem Film Festival. Jerusalem Film Workshop to wyjątkowy i fascynujący program dający twórczym, młodym filmowcom z całego świata okazję doskonalenia umiejętności, a przy okazji także poznania Izraela. W ciągu 6 tygodni uczestnicy - wytypowani przez organizatorów ponad 20 największych festiwali filmów o tematyce żydowskiej - stworzyli krótkie filmy dokumentalne prezentujące ich własne, świeże spojrzenie na Jerozolimę.
Habesza / Habesha, reż. Naphtali Rosenberg, zdjęcia: Bailey Softness, montaż: Michelle Blue, produkcja: Olivier Lafond-Wise
HaMavdil, reż. Erik Hirschhorn, zdjęcia: Yarden Zahav, montaż: Tal Aharonov, produkcja: Yoni Collins
Jak prowadzi się windę / How to ride an elevator, reż.: Hannah Skolnick, zdjęcia: Jonathan Meiri-Brauer, montaż: Arielle Granoff, produkcja: Salvatore Natale
Jeśli cię kiedyś zapomnę, Jerozolimo / Jerusalem if I forget you, reż.: Rachel Boyoung Kim, zdjęcia: Cecilia Brunelli, montaż: Ashma Pokharel, produkcja: David Urban
Obcy / Outsider, reż. Anna Kiraly, zdjęcia: Magda Mazur, montaż: Marie Maitrot, produkcja: Gal Dor Język: hebrajski, angielski. Napisy: polskie, angielskie
https://wjff.pl/pl/film/wedrowcy/
Blok filmowy IIIPokaz filmowy w ramach retrospektywy 13. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Żydowskie MotywyHummus - reż. Oren Rosenfeld, Izrael, 2016, 72 min.
Film dokumentalny
Humus - pyszne, pożywne super-jedzenie podbijające Amerykę - ma moc zbliżania muzułmanów, chrześcijan oraz Żydów... na Bliskim Wschodzie, w Ameryce oraz na całym świecie. Humus - to arabskie słowo oznaczające cieciorkę (główny składnik humusu) - wszyscy się do niego przyznają ale nie posiada nikt. W Humusie poznajemy trzy główne postaci - ciężko pracującą muzułmankę, zawsze uśmiechniętego Żydai młodego chrześcijańskiego Araba w ciągłym poszukiwaniu znaczenia. Pomimo historycznych i kulturowych różnic, wszystkich ich łączy... namiętna miłość do humusu! Film przedstawia także Oliviera - francuskiego benedyktyna, który poszukuje prawdziwego i najsmaczniejszego humusu, Aluf Abira - hip-hopowca posiadającego czarny pas 6-ego dan, który ma dość zabawną wizję geopolitycznej mocy cieciorki. Humus przedstawia także "Największą porcję humusu" - ostro walczącej o Światowy Rekord Guinessa, który obecnie utrzymuje libański kucharz humusu za porcję o wadze 10,451 kg! Jednak poza konkurowaniem , ponad argumentami za tym, który humus jest najlepszy i nawet ponad religijnymi i politycznymi różnicami, Humus pokazuje wzruszające osobiste historie kolorowych mężczyzn i kobiet,którzy żyją swoim życiem kochają swój humus.
Reżyseria:
Oren Rosenfeld [
Oren Rosenfeld] - urodził się w 1976 roku. Jest doświadczonym i odznaczonym dokumentalistą, producentem/ reżyserem. Od 1999 roku pracował jako fotoreporter przedstawiając główne wydarzenia z Izraela i regionu. Jego praca była instrumentanym fotograficznym dokumentowaniem Drugiej Intifady. W 2010 założył Holy Land Productions, która zdobyła liczne nagrody I stała się jedną z głównych firm produkcyjnych w regionie. Rosenfeld robił dokumenty dla BBC, VICE News, National Geographic oraz innych dużych kanałów światowych. Humus jest jego pierwszym pełnometrażowym dokumentem. Obecnie pracuje nad nowym filmem: "Święci weganie".
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Blok filmowy IVPokaz filmowy w ramach retrospektywy 13. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Żydowskie MotywyIda i Irena - reż. Piotr Morawski, Polska, 2016, 28 min
Film dokumentalny
Ida Englard była wnuczką cadyka z Piotrkowa i marzyła o studiowaniu filozofii. Przeżyła Zagładę (jako Irena Kisielewska) dzięki zakonnicy, siostrze Irenie Szpak, która ochrzciła ją, nauczyła modlitw i ukrywała jej żydowskie pochodzenie. Po wojnie Ida-Irena została doktorem socjologii, jeździła po świecie, zajmowała się metodyką nauczania dzieci wykluczonych. Szukała swojego miejsca, a przede wszystkim próbowała ustalić, kim jest i w co wierzy. Miała w pamięci dziadka, studiowanie Tory, śpiewy na Sukkot i ostatnią wolę ojca. Nie mniej żywe były w niej jednak modlitwy chrześcijańskie, obraz Czarnej Madonny, kolędy, których uczyła się przez cały adwent i ogromna wdzięczność dla siostry Ireny. Po latach wraca do zakonu, w którym się ukrywała.
Echa ze strychu - reż. Debbie Goodstein, USA, Polska, 2015,
36 min.
Film dokumentalny
"Echa ze strychu" to kontynuacja dokumentu p.t. "Głosy ze strychu" nakręconego w 1989 przez Debbie Goodstein. W pierwszym filmie autorka pokazała swoją podróż do Polski i na strych, na którym jej matka i 15 innych członków rodziny było ukrytych przez dwa lata podczas Holokaustu. "Głosy" prezentują Sally - ciotkę Debbie - jak mierzy się z trudnymi wspomnieniami i cieniami rzuconymi przez te trudne, strychowe lata. "Echa" rozpoczynają się 23 lata później gdy ciotka Sally ogłasza rodzinie, że po wielu latach lobbowania w Yad Vashem: World Holocaust Center, Jerusalem, ostatecznie Stanisław Grocholski, polski rolnik, który udzielił im schronienia (na swoim strychu) zostanie pośmiertnie odznaczony tytułem Sprawiedliwy wśród Narodów Świata. Przejęci tym zwycięstwem, strychowi ocaleni oraz ich potomkowie - łącznie 27 osób, podróżuje do Polski aby wziąć udział w tej ceremonii. Jednakże podczas uroczystości zadzieje się coś wyjątkowo złego, otwierając głęboką rysę między nimi a rodziną Grocholskich. Przyjezdni (rodzina Debbie) bardzo pragną to naprawić. Prywatne spotkanie z Zosią, najstarszą córką Stanisława, odkrywa nieznane historie ryzyka z zagrożeniem życia, które jej rodzice podejmowali aby zrobić to w co wierzyli, że było słuszne. Wraz z nowo poznanymi wątkami opowiedzianymi przez Zosię, "Echa" stają się naturalnie uzupełniającą częścią do "Głosów..". Dzięki nim pada jasne światło na często przeoczone ofiary, ból i siłę zwykłych ludzi nadzwyczajnego serca.
Blok filmowy VPokaz filmowy w ramach retrospektywy 13. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Żydowskie MotywyNa ringu życia - reż.Uri Borreda, Izrael, 2016, 60 min.
Film dokumentalny
Jest to historia 16-letniego chłopca, Noaha Kliegera, który został bokserem, by przetrwać Holokaust. Jako nastolatek przemycał żydowskie dzieci z Belgii do Szwajcarii. Został złapany przez Niemców i wywieziony do Auschwitz, gdzie boksował by przeżyć. Wrócił do Belgii i zgłosił się na ochotnika do organizacji "Hagana", która zajmowała się nielegalną wówczas imigracją Żydów do Izraela. Sam wyemigrował do Izraela jako członek załogi statku Exodus 1947. 74 lata później Noah Klieger przemierza tę samą drogę, co w latach 1940-1947.
Reżyseria: Uri Borreda - w latach 2000-2017 niezależny reżyser; producent filmów dokumentalnych, w latach 1986-2000 główny producent Negev Communications. Członek Gildii Reżyserów Izraelskich i Izraelskiej Akademii Filmu i Telewizji (Israeli Academy of Film and Television).
Blok filmowy VIPokaz filmowy w ramach retrospektywy 13. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Żydowskie MotywyNad brzegami Jarkonu - reż. Avi Belkin, Izrael, 2015, 60 min.
"Nad brzegami Jarkonu" odkrywa nieznaną historię Jarkonu, rzeki o najgorszej sławie w Izraelu. Badając zależności między polityką społeczną a naturą Nad brzegami Jarkonu snuje izraelską opowieść przedstawiając ją w całkowicie nowy i ważny sposób. Śledzimy historię rzeki od początku Palestyny, kiedy Żydzi i Arabowie dzielili się jej zasobami. Obserwujemy pogorszenie się jej jakości, uzyskanie miana najbardziej zanieczyszczonej i niebezpiecznej rzeki. Śledzimy aktualne wysiłki mające na celu jej regenerację i odnowę. Przy pomocy materiałów archiwalnych oraz przeprowadzonych wywiadów reżyser odkrywa dla nas głębokie powiązania pomiędzy ludźmi i ich ziemią, pomiędzy naturą i człowiekiem.
Reżyser: Avi Belkin - ur. 1 listopada 1977 r. w północnym Tel Awiwie, jedną przecznicę od rzeki Jarkon.Ukończył wydział filmowy na Hamidrasha Art Faculty w Beit Berl College w 2007 r. Obecnie mieszka i pracuje w Los Angeles, gdzie zajmuje się kręceniem nowego filmu dokumentalnego o małym niespokojnym miasteczku w Missouri.
Nagrody:
- Nad brzegami Jarkonu / Winding - Najlepszy izraelski film dokumentalny na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Hajfie (Haifa International Film Festival), Izrael 2014
- Matka / Paddleball - Pierwsza nagroda na Doc Challenge Doc Aviv (2012)
Blok filmowy VIIPokaz filmowy w ramach retrospektywy 13. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Żydowskie MotywyWytrwałość reż. Małgorzata Imielska, Polska, 2015, 70 min.
Film dokumentalny
Ben Barenholtz jest wybitnym producentem, który asystował przy narodzinach niezależnego kina w Nowym Jorku i zasłynął współpracą miedzy innymi z Davidem Lynchem i braćmi Coen. Ben jest również dzieckiem Holocaustu. Po latach wraca razem z bratem na Wołyń, gdzie odżywają bolesne wspomnienia historii rodziny z czasów drugiej wojny światowej. "Nie chcę być kolejną opowieścią ocalałego z Holocaustu" - słowa Bena to nie próba odcięcia się od przeszłości, lecz wyraz przemożnej potrzeby przetrwania.
Małgorzata ImielskaReżyserka, scenarzystka. Absolwentka reżyserii filmowej i telewizyjnej na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jej filmy dokumentalne dotyczą głównie II wojny światowej i Holocaustu. Tworzy także spektakle teatru telewizji. Najważniejsze nagrody, m.in. w Houston, Krakowie oraz Kantonie, otrzymała za dokument Powiedz mi dlaczego (2006). Obecnie realizuje pełnometrażowy film dokumentalny Miłość i puste słowa.
Blok filmowy VIIIPokaz filmowy w ramach retrospektywy 13. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Żydowskie MotywyW cieniu drzew - reż. Valentina Arena, Włochy, 2016, 52 min.
Film dokumentalny
Enzo udaje się w podróż by odnaleźć Sprawiedliwych wśród Narodów Świata we włoskim regionie Emilia Romagna. Ich historie są odtwarzane przez prywatne dokumenty, fragmenty wspomnień z dzieciństwa i opowieści słyszane tysiące razy. Przedstawione w filmie relacje rekonstruują żywy i ciepły obraz wydarzeń z czasu wojny, pełen szczegółów z codziennego, prostego życia, często lekceważonych przez historyczne opisy.
Reżyseria: Valentina Arena jest niezależną reżyserką i twórczynią video. Ukończyła studia filmowe w Alma Mater Studiorum w Bolonii i od 2007 r. kręci filmy krótkometrażowe, dokumentalne, prowadzi warsztaty video i organizuje imprezy kulturalne we współpracy ze stowarzyszeniami z Modeny i Bolonii. Jej prace były nagradzane we Włoszech i na świecie.