SIC ITUR AD DEUM czyli "Tak idzie się do Boga" opera w 3 aktach o życiu i męczeńskiej śmierci Św. Wojciecha
Muzyka: BEATA WRÓBLEWSKA
Libretto: DARUSZ S. WÓJCIK
Dyrygent i kierownictwo muzyczne:
PIOTR STANISZEWSKI
Reżyseria i inscenizacja: MAREK RICHTER
Asystent reżysera: DARIUSZ S. WÓJCIK
Choreografia: JAROSŁAW RZEPIAK
Obsada:
Wojciech Sławnikowic: Dariusz S. Wójcik
Matka Wojciecha/ Teofano: Magdalena Witczak
Dytmar/ Grzegorz V: Piotr Macalak
Bolesław II Pobożny / Jan XV: Sasza Reznikow
Wielich / Nil: Jacek Szymański
Bolesław Chrobry: Grzegorz Piotr Kołodziej
Cudzołożnica: Barbara Lewicka
Wiwana: Alicja Rumianowska
Kronikarz/ Bogusza: Andrzej Śledź
Otton III cesarz niemiecki: Filip Łach, Otton III dziecko: Kajetan Macalak
Leon opat/ Sicco kapłan pruski: Aleksander Kopecki
oraz
Jan Kanapariusz, zakonnicy, halabardnik, posłaniec, książę pruski, wojowie, lud czeski, Gdańszczanie i Prusowie
(studenci II roku Studium Wokalno-Aktorskiego im. Danuty Baduszkowej w Gdyni)
Koncertmistrz orkiestry: Natalia Walewska
Korepetytor solistów/ Partia fortepianu w orkiestrze: Anna Mikolon
Wizualizacje: Łukasz Czerwiński
Projekt i wykonanie kostiumów: Maria Kaczyńska
W spektaklu wykorzystano fragmenty filmu "Drzwi Gnieźnieńskie" wg scenariusza Wojciecha Kalwata
prezentujące animację Drzwi Św. Wojciecha (projekt Fundacji Świętokrzyskiej Góry Historii)
Autorzy animacji: Piotr Janowczyk i Magdalena Gajewska.
PATRONAT HONOROWY:JE Ks. Abp Sławoj Leszek Głódź METROPOLITA GDAŃSKI
Złoty Sponsor Teatru Otwartego:
ENERGA S.A.
www.energa.pl
MECENAT:Fundacja PZU
www.fundacjapzu.pl
Fundacja Stefczyka
www.kasastefczyka.pl
ARGO S.A.
www.argo.pl
SPONSOR: PHU Kurpiowski
www.phukurpiewski.pl
PATRONAT MEDIALNY:TVP Historia
Trojmiasto.pl
POLMIC
Radio Gdańsk
PARTNERZY: Nadbałtyckie Centrum Kultury
Fundacja Świętokrzyska Góry Historii
Nord-Piano
Organizator główny:
Stowarzyszenie Przyjaciół Teatru Otwartego w Gdańsku
www.teatrotwarty.pl
Dramat muzyczny w 3 aktach pod tytułem "Sic itur ad Deum" osadzony jest w realiach historycznych X weku. Ukazuje postaci żyjące w tych czasach w Europie, które miały znaczący wpływ na kształtowanie się stosunków społecznych, politycznych i religijnych.
Poprzez wprowadzenie scen rodzajowych (życie miasta, handel niewolnikami, turnieje rycerskie, chrzest Gdańszczan i Prusów etc) przedstawia obyczajowość tamtych czasów. Postacie historyczne występujące w sztuce to: Papież Jan XV i Grzegorz V; dynastia Ottonów (Otton I, II i III) panująca w cesarstwie niemiecko-rzymskim; dynastia Przemyślidów (Bolesław II) panująca w Czechach; dynastia Piastów (Bolesław Chrobry) panująca w Polsce i św. Wojciech, którego historia życia przedstawiona jest w porządku chronologicznym: od narodzin, po wykupienie Jego ciała przez Bolesława Chrobrego.
Postać św. Wojciecha - głównego bohatera, człowieka szukającego swojego miejsca, wyrastającego ponad przeciętność i wyprzedzającego własną epokę, tworzy oś dramaturgiczną sztuki. Szukanie przez św. Wojciecha dróg do porozumienia między skłóconymi narodami zamieszkującymi ówczesną, środkowo-wschodnią Europę jest celowo uwypuklona ze względu na aktualność problemu, który dziś określa się mianem "Przymierza".
Merytoryczna wartość sztuki wyrażona w słowie (dialogi) ma charakter uniwersalny, czyli ponadczasowy (np. konflikt władzy świeckiej i kościelnej, potrzeba ewangelizacji
w zakresie poszerzenia duchowości człowieka oraz ekumenizm).
Dariusz S. Wójcik scenariusz sztuki oparł na dwóch źródłach historycznych, jakimi są "żywoty" Św. Wojciecha autorstwa Jana Kanapariusza i Brunona z Kwerfurtu oraz na faktach historycznych dotyczących realiów tamtej epoki, powiązań dynastycznych Piastów, Ottonów, czy wreszcie koligacji rodzinnych samego św. Wojciecha.
Libretto otrzymało bardzo pochlebne recenzje dwóch znanych i cenionych historyków gdańskich.
Prof. Jerzy Samp określił sztukę "Sic itur ad Deum" jako ...ogromnie ambitne, wartościowe przetworzenie "Żywotów" Św. Wojciecha autorstwa Jana Kanapariusz i Brunona z Kwerfurtu. Sztuka posiada walory rzetelne w sensie warsztatowym napisanego widowiska, niebagatelny ładunek wartości poznawczych...Sztuka jest głęboką refleksją nad gorliwoścą wiary, pokory, ceny poświęcenia się idei chrystianizacji, wreszcie nad sensem życia i śmierci...
Natomiast prof. Andrzej Januszajtis napisał ...Interesująca forma, dramatyczna treść i ponadczasowa aktualność - to wystarczające powody, by udzielić daleko idącej pomocy w wystawieniu tej sztuki... W warstwie brzmieniowej (muzyka) współczesność zderza się z chorałem gregoriańskim. Scenografia osadzona w realiach średniowiecza, poza warstwą poznawczą ma również uświadomić widzowi bogactwo środowiska naturalnego owych czasów.
Obsadę stanowi dziesięcioosobowy zespół solistów (aktorów, śpiewaków, tancerzy) odtwarzających kilkanaście postaci, statyści i odtwórcy ról epizodycznych (studenci II roku Studium Wokalno-Aktorskiego im. Danuty Baduszkowej w Gdyni) oraz Orkiestra Kameralna pod dyrekcją znakomitego polskiego dyrygenta młodego pokolenia Piotra Staniszewskiego.