Przegląd filmów Jerzego Skolimowskiego
Kolejne filmowe święto organizowane przez Krytykę Polityczną, które na celu ma uczcić postać i twórczość jednego z najważniejszych i najbardziej interesujących polskich reżyserów - Jerzego Skolimowskiego.
Zapraszamy do Świetlicy KP w Trójmieście przy ul. Nowe Ogrody 35 w Gdańsku na pokazy pierwszych filmów artysty w dniach:
24 stycznia, niedziela, godz. 17.00 - Rysopis (1964) i Walkower (1965)
26 stycznia, wtorek, godz. 19.00 - Bariera (1966)
28 stycznia, czwartek, godz. 19.00 - Ręce do góry (1967).
Każdy kadr jest wysmakowany, każdy ruch kamery, każdy moment aktorstwa jest tak dobry, że z przyjemnością na to patrzę. Jakby mi ktoś serwował jakiś znakomity deser.
Jerzy Skolimowski o swoich filmach
Jerzy Skolimowski to twórca o międzynarodowej renomie potwierdzonej nagrodami na najważniejszych europejskich festiwalach. Jego twórczość należy do nurtu Nowej Fali w kinie europejskim. Przegląd Skolimowski Fest ma pokazać, że Nowa Fala filmowa - jeden z najbardziej doniosłych nurtów w historii światowego kina - nie była fenomenem wyłącznie francuskiej czy czeskiej kultury, lecz ma również wybitnych reprezentantów wśród polskich twórców filmowych.
Reżyser kręci właśnie w Warszawie film The Essence of Killing. Główne role grają w nim Vincent Gallo i Emmanuelle Seigner. Gallo wciela się w postać antybohatera, podobnego do postaci z pierwszych filmów reżysera. Przed premierą The Essence of Killing przypominamy wczesne filmy Jerzego Skolimowskiego.
Rysopis (1964), 70 min.
wyst.: Elżbieta Czyżewska, Jerzy Skolimowski, Tadeusz Minc, Jacek Szczęk
Debiut fabularny Jerzego Skolimowskiego, a jednocześnie pierwsza część filmowego dyptyku o Andrzeju Leszczycu, młodym człowieku mierzącym się ze swoją przeszłością i próbującym odnaleźć własną autentyczność. Film zmontowany jest z krótkometrażowych etiud zrealizowanych przez Skolimowskiego podczas czterech lat studiów.
Walkower (1965), 70 min.
wyst.: Aleksandra Zawieruszanka, Jerzy Skolimowski, Krzysztof Chamiec
Filmowa kontynuacja Rysopisu. Przypadkowe spotkanie po latach dwojga znajomych ze studiów przeradza się w próbę dokonania rozliczenia głównego bohatera z samych sobą oraz ukazuje jego rozterki duchowe, paradoksalnie niezwykłe podobne do tych, które przeżywa jego dawna koleżanka.
Bariera (1966), 76 min.
wyst.: Joanna Szczerbic, Jan Nowicki, Tadeusz Łomnicki, Zdzisław Maklakiewicz Młody mężczyzna usiłuje pokonać oddzielajace go od świata bariery: wieku, pieniądza, starych kultów, konwencji i hierarchii. Bohater rzuca studia, dom akademicki. Kiedy brałem stypendium, sprzedawałem się państwu ? Teraz mogę się sporzedać komu chcę! Jego marzeniem jest małżeństwo z bogatą kobietą, willa na przedmieściu i jaguar w garażu. Proces mieszczanienia jest, jego zdaniem, nieunikniony, własną degrengoladę trzeba więc przyspieszyć. Mężczyzna spotyka jednak dziewczynę, która ma inne ideały.
Ręce do góry (1967), 75 min.
wyst.: Jerzy Skolimowski, Joanna Szczerbic, Tadeusz Łomnicki, Bogumił Kobiela Zjazd na dziesięciolecie ukończenia Akademii Medycznej. Brak tylko jednego z absolwentów - lekarza z jednej z polskich wsi. W liście wysłanym do swoich kolegów prowokuje ich do złożenia mu wizyty. Pozornie błaha podróż pociągiem towarowym staje się dla bohaterów okazją nie tylko do przywołania wspomnień z czasów studenckich, ale także do rozliczeń z własną, jak się okazuje - trudną, przeszłością.
To trzecie kino szuka prawdy o sobie, tzn. o okresie socjalistycznej stabilizacji, rodzącym moralne problemy urządzania się w życiu, wymagającym określenia stosunku do zastanego świata i jego norm etycznych.
Jerzy Płażewski