rezydencja / premiera 2010
Ślub
Romuald krężel
W grudniu 2009 roku Klub Żak ogłosił ogólnopolski konkurs "rezydencja/premiera 2010" na projekt spektakli (solo/duet) z dziedziny szeroko pojętego tańca współczesnego. W maju zostaną zaprezentowane dwa spośród zwycięskich spektakli. Pierwszym z nich będzie solo Ślub Romualda Krężla.
Monodram jest inspirowany dramatem Ślub Witolda Gombrowicza. Spektakl tematyką oscyluje wokół poszukiwania prawdy na swój temat, odnalezienia i określenia swojej tożsamości i sprawdzenia, czy jest to w ogóle możliwe, uwikłania człowieka w swoje własne człowieczeństwo, a z drugiej strony w społeczne zasady i porządek. Ma stanąć przed pytaniem czy określanie i kategoryzowanie zarówno w sztuce, jak i w życiu poza nią jest próbą usystematyzowania czy zamknięcia, próbą porządku, czy zabiciem możliwości dotarcia do prawdy. Ma poszukiwać granicy między odkrywaniem swojej indywidualności, a alienacją społeczną. Ślub ma być próbą połączenia wyrazu aktorskiego (i tu pytanie, czym on w ogóle jest?) z ruchem - tańcem (i tu znowu pytanie, czym on jest?). Tancerz chce sprawdzić, gdzie te dwa nośniki artystycznej treści mogą się spotkać i nierozerwalnie połączyć (nawiązując do tytułowego ślubu). Ma to być próba spektaklu opartego na obudzeniu energii w ciele - nośniku treści artystycznej bez zbędnego podziału na dane środki wyrazu (jak np. ruch i głos czy ruch i słowo), połączenia profesjonalnego (tylko z racji na wykształcenie) aktorstwa z nieprofesjonalnym (tylko z racji na brak wykształcenia) tańca. Poszukiwanie obecności aktora/ tancerza/ performera/ wykonawcy na scenie i jego manifestacji poprzez artystyczną wypowiedź.
Reżyseria, pomysł, wykonanie, choreografia: Romuald Krężel
Muzyka: ARVO PART, STEVE REICH
Scenografia, światła: Romuald Krężel
Romuald Krężel - absolwent Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi. W Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi zadebiutował rolą Konrada-Maski w Wyzwoleniu w reżyserii Waldemara Zawodzińskiego. Związany z Teatrem Nowym im. Kazimierza Dejmka w Łodzi za dyrektury Zbigniewa Brzozy, gdzie grał w spektaklach: Słońce w kuchni na podstawie opowiadania Iwaszkiewicza w reżyserii Marcina Brzozowskiego oraz Choroba młodości w reżyserii Ireneusza Janiszewskiego. Twórca niezależny i poszukujący, niezwiązany z żadną instytucją teatralną. Współzałożyciel Republiki Warszawa - Stowarzyszenia Działań Twórczych, współpracuje z Teatrem Maat i Centrum Kultury w Lublinie oraz Teatrem Szwalnia w Łodzi założonym przez Marcina Brzozowskiego. W Teatrze Maat wraz z Tomaszem Bazanem realizuje projekt Idiota albo trans, prezentacje inspirowany twórczością Dostojewskiego i postaciami świętych jurodiwych rosyjskich, który w pierwszej wersji work in progress został zaprezentowany na 14. Międzynarodowym Festiwalu Konfrontacje Teatralne w Lublinie. Występuje również w spektaklu Wake up in the evening, którego premiera odbyła się w styczniu 2010. Woli nie nazywać siebie aktorem, ale raczej twórcą teatralnym, poszukuje łączenia różnych dziedzin teatru (spektaklu dramatycznego, teatru tańca, performansu). Bada współczesne aktorstwo w kontekście zmieniających się warunków teatralnych poprzez warsztaty Techniki Improwizacji Stephena Booka.
Ślub
Romuald krężel
W grudniu 2009 roku Klub Żak ogłosił ogólnopolski konkurs "rezydencja/premiera 2010" na projekt spektakli (solo/duet) z dziedziny szeroko pojętego tańca współczesnego. W maju zostaną zaprezentowane dwa spośród zwycięskich spektakli. Pierwszym z nich będzie solo Ślub Romualda Krężla.
Monodram jest inspirowany dramatem Ślub Witolda Gombrowicza. Spektakl tematyką oscyluje wokół poszukiwania prawdy na swój temat, odnalezienia i określenia swojej tożsamości i sprawdzenia, czy jest to w ogóle możliwe, uwikłania człowieka w swoje własne człowieczeństwo, a z drugiej strony w społeczne zasady i porządek. Ma stanąć przed pytaniem czy określanie i kategoryzowanie zarówno w sztuce, jak i w życiu poza nią jest próbą usystematyzowania czy zamknięcia, próbą porządku, czy zabiciem możliwości dotarcia do prawdy. Ma poszukiwać granicy między odkrywaniem swojej indywidualności, a alienacją społeczną. Ślub ma być próbą połączenia wyrazu aktorskiego (i tu pytanie, czym on w ogóle jest?) z ruchem - tańcem (i tu znowu pytanie, czym on jest?). Tancerz chce sprawdzić, gdzie te dwa nośniki artystycznej treści mogą się spotkać i nierozerwalnie połączyć (nawiązując do tytułowego ślubu). Ma to być próba spektaklu opartego na obudzeniu energii w ciele - nośniku treści artystycznej bez zbędnego podziału na dane środki wyrazu (jak np. ruch i głos czy ruch i słowo), połączenia profesjonalnego (tylko z racji na wykształcenie) aktorstwa z nieprofesjonalnym (tylko z racji na brak wykształcenia) tańca. Poszukiwanie obecności aktora/ tancerza/ performera/ wykonawcy na scenie i jego manifestacji poprzez artystyczną wypowiedź.
Reżyseria, pomysł, wykonanie, choreografia: Romuald Krężel
Muzyka: ARVO PART, STEVE REICH
Scenografia, światła: Romuald Krężel
Romuald Krężel - absolwent Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi. W Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi zadebiutował rolą Konrada-Maski w Wyzwoleniu w reżyserii Waldemara Zawodzińskiego. Związany z Teatrem Nowym im. Kazimierza Dejmka w Łodzi za dyrektury Zbigniewa Brzozy, gdzie grał w spektaklach: Słońce w kuchni na podstawie opowiadania Iwaszkiewicza w reżyserii Marcina Brzozowskiego oraz Choroba młodości w reżyserii Ireneusza Janiszewskiego. Twórca niezależny i poszukujący, niezwiązany z żadną instytucją teatralną. Współzałożyciel Republiki Warszawa - Stowarzyszenia Działań Twórczych, współpracuje z Teatrem Maat i Centrum Kultury w Lublinie oraz Teatrem Szwalnia w Łodzi założonym przez Marcina Brzozowskiego. W Teatrze Maat wraz z Tomaszem Bazanem realizuje projekt Idiota albo trans, prezentacje inspirowany twórczością Dostojewskiego i postaciami świętych jurodiwych rosyjskich, który w pierwszej wersji work in progress został zaprezentowany na 14. Międzynarodowym Festiwalu Konfrontacje Teatralne w Lublinie. Występuje również w spektaklu Wake up in the evening, którego premiera odbyła się w styczniu 2010. Woli nie nazywać siebie aktorem, ale raczej twórcą teatralnym, poszukuje łączenia różnych dziedzin teatru (spektaklu dramatycznego, teatru tańca, performansu). Bada współczesne aktorstwo w kontekście zmieniających się warunków teatralnych poprzez warsztaty Techniki Improwizacji Stephena Booka.
Treść tworzona na podstawie materiałów prasowych organizatora.