Anna Chęćka - filozofka i pianistka - 25 września zaprasza do pogłębienia refleksji nad przeżyciem muzycznym słuchacza i wykonawcy. Podczas prowadzonych przez nią spotkań perspektywa praktyczna (utwory i ich fragmenty wykonywane na fortepianie) i teoretyczna (refleksja filozoficzna) zbliżą się do siebie, ukazując tajemnice muzyki w ostrzejszym świetle.
Anna Chęćka łączy myśl humanistyczną z refleksją inspirowaną neuroestetyką. Pod jej palcami zabrzmi repertuar obejmujący utwory komponowane na przestrzeni czterech stuleci - od baroku po współczesność, wśród których nie zabraknie muzyki Fryderyka Chopina. Projekt wykładów dla melomanów - realizowany w ramach stypendium dla twórców kultury z budżetu Województwa Pomorskiego w roku 2018 - nosi tytuł "Słuch metafizyczny". Ma on stanowić zachętę do pogłębionej refleksji nad muzyką w kontekście innych sztuk, zwłaszcza zaś literatury.
Wykłady będą dotyczyły następujących zagadnień:
Muzyka jako laboratorium pamięci
Dla wykonawcy pamięć muzyczna jest cenną bazą danych, która w istotny sposób buduje jego artystyczną tożsamość. Jednak także słuchacz korzysta ze swoich zasobów pamięci: posiada przecież osobistą płytotekę wewnętrzną. Obie te kwestie przeanalizujemy nie tylko z perspektywy humanistycznej, ale i neurobiologicznej. Związek muzyki i pamięci kieruje nas także w kierunku pamięci emocji, a zatem - w stronę pytania o muzyczne znaczenia i ich związek z emocjami.
Muzyczny umysł i myślenie muzyką
Czy muzyka jest opowieścią, narracją? Analizując utwory programowe i utwory z repertuaru muzyki absolutnej, przyjrzymy się pojedynkowi mimesis i abstrakcji w muzyce. Zastanowimy się także nad tym, jak działa muzyczny umysł, który wyzwala się od słów i pojęć, by odkryć, czym jest myślenie niewerbalne. Muzyki poszukamy także w literaturze pięknej, która dostarcza nam rozmaitych przykładów prób opisu muzyki i jej doświadczenia.
Spotkania zaplanowano na dni: 25 września oraz 2 października.
Anna Chęćka - doktor habilitowany filozofii, pracuje w Zakładzie Estetyki i Filozofii Kultury Uniwersytetu Gdańskiego na stanowisku profesora. Ukończyła z wyróżnieniem studia pianistyczne w Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie prof. Waldemara Wojtala, jako stypendystka Rządu Francuskiego studiowała w Paryżu w klasie Bernarda Ringeissena. Zajmuje się estetyką muzyczną, filozofią sztuki oraz krytyką artystyczną. W 2008 r. ukazała się jej książka Dysonanse krytyki. O ocenie wykonania dzieła muzycznego, a w 2012 książka Ucho i umysł. Szkice o doświadczaniu muzyki (wyd. słowo/obraz terytoria). W druku znajduje się obecnie jej książka A jak Apollo. Biografia Alfreda Cortota (ukaże się jeszcze w roku 2018 nakładem wydawnictwa Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina). Publikowała m.in. w "Estetyce i Krytyce", "Sztuce i Filozofii", w zeszytach "Punkt po Punkcie" (tom Dusza ukazał się wraz z płytą CD z muzyką fortepianową w jej wykonaniu). Była jurorem pierwszego konkursu polskiej krytyki muzycznej "Kropka" w 2015 roku. Współpracuje z "Ruchem Muzycznym" (eseje z filozofii muzyki) i z portalem "Meakultura".
Zrealizowano przy pomocy finansowej Województwa Pomorskiego