stat
Impreza już się odbyła

Głębokie słuchanie polega na zintensyfikowanym wsłuchiwaniu się we wszystko, co można usłyszeć, wprowadzeniu słuchacza w stan podwyższonej świadomości, umożliwiający mu dostrzeżenie konstytutywnych elementów pejzażu dźwiękowego, rozumianego jako zespół dźwięków docierających do odbiorcy z określonego otoczenia. Takie słuchanie nie ogranicza się do dźwięków muzycznych, lecz otwiera się na odgłosy natury, codziennego życia i myśli.

w każdą niedzielę (do 24.11), g. 14:00

Gdańsk,
bilety 23 zł
ulgowy 18 zł

w każdy czwartek (do 28.11), g. 17:00

Gdańsk,
Wstęp wolny
Koncert jest niezależnym projektem lokalnych kompozytorów/ek i instrumentalistów/ek. Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny, ale jeśli cenicie nasze działania i chcielibyście widzieć więcej takich inicjatyw w Gdyni, możecie wesprzeć organizację eventu -> LINK DO ZRZUTKI:https://zrzutka.pl/s8fw29

Słuchanie receptywne to wydarzenie będące efektem głębokiej inspiracji tak samą postacią, jak i twórczością Pauline Oliveros, pionierki muzyki elektronicznej. Jej koncepcja głębokiego słuchania (deep listening) zainspirowała nas do stworzenia przestrzeni, w której uczestnicy będą mogli w pełni zanurzyć się w dźwiękach otaczającej natury i muzyki, rozwijając umiejętność intensywnego słuchania.

Celem Słuchania receptywnego jest więc promowanie świadomego słuchania dźwięków otoczenia. Szczególnie istotne jest to w kontekście miejskiej przestrzeni i jej harmonijnego połączenia z naturą. Pragniemy zwrócić uwagę na świadome istnienie w mieście oraz jego soniczny wpływ na nasze ciała i umysły.

PROGRAM
Data: sobota, 31 sierpnia 2024
Czas trwania: 20:00 - 10:00
Lokalizacja: Polana rekreacyjna na klifie w Babich Dołach przy ulicy Rybaków 4, blisko przystanku Zielona - Kościół" (linia 109).

Wydarzenie ma formę nocnych koncertów muzyki ambientowej i eksperymentalnej, trwających między zachodem, a wschodem słońca. Planowana jest instalacja dźwiękowa oraz warsztaty dźwiękowo-ruchowe na plaży, co pozwoli uczestnikom na pełne zanurzenie się w unikalnym doświadczeniu głębokiego słuchania. Ze względu na czas trwania wydarzenia, uczestnicy będą mieli możliwość przyniesienia koców/śpiworów i spania na polanie, wsłuchując się w subtelne dźwięki muzyki i natury, w myśl perfomansow Maxa Richtera. Wydarzenie zwieńczy poranna sesja warsztatowa "Blind Presence" poprowadzona przez arteterapeutkę.

LINE UP
20:00 Muzyka dla jeży
21:00 Paulina Bukowiecka
22:00 Chmura x Aftyka x Zielińska x Chodorowski
23:00 EXT.collective00:00 Koty&bez
01:00 Julia Górna Miłosz Kowalewski
02:00 Black apes from naples
03:00 zanudzi05:00 Mrówa
07:00 Natalia Górecka
08:00 Marcin Skałkowski
09:00 Adrianna Łyko (warsztaty)


ARTYŚCI
Zuzanna Henclik
- kompozytorka, pianistka oraz inżynierka, absolwentka Politechniki Gdańskiej, studentka ostatniego roku studiów Kompozycji i Teorii Muzyki na Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie Pawła Mykietyna, a także rodowita Gdynianka. Pomysłodawczyni Słuchania receptywnego. Kompononwała muzykę do spektakli teatrów tańca, współpracując z kolektywem h.art company. Jej utwory można było usłyszeć w takich instytucjach kultury jak Teatr Nowy w Warszawie, Kielecki Teatr Tańca, Klub Żak w Gdańsku, Centrum Kultury w Lublinie, czy Białostocki Teatr Lalek. Jej twórczość w głównej mierze koncentruje się na muzyce elektronicznej. Fascynuje ją dźwiękowy krajobraz otoczenia, eksperymentuje z szumami, szmerami oraz naturalnymi rytmami, wyłapanymi ze środowiska dźwiękowego w którym się znajduje. W swoich pracach często wykorzystuje zjawisko ASMR. Interesuje ją to co tkwi pomiędzy dźwiękami, ale także to, co kryje się w ich wnętrzu. Jej główną inspiracją formalną są koncepcje związane z ludzką percepcją, zwłaszcza jej subiektywnością i niestabilnością. W swojej pracy artystycznej często korzysta z autorskich nagrań, sampli oraz field recordingu. Pasjonuje się także kinem artystycznym.

Bartosz Kalwasiński - inżynier dzwieku, obecnie związany z Teatrem Muzycznym w Gdyni. Przez wiele lat współpracował również z Teatrem Gdynia Glowna oraz Gdyńskim Teatrem Tańca. Członek zespołu Cisza nocna oraz Arhia, gdzie występował w wielu rolach: komponował, śpiewał, grał na gitarze i klawiszach, a także był autorem tekstów. Właściciel studia Torxin.

Martyna Chmura - pianistka, autystka, artystka wizualna, obserwatorka, a od niedawna także kompozytorka i improwizatorka. Prawdopodobnie istota ludzka. Jej dodatkowym uzależnieniem jest tekst pisany (literatura, ale nie tylko) oraz badanie wszelkich przejawów absurdu, od którego nie potrafi się uwolnić. Laureatka wielu konkursów fotograficznych i muzycznych, między innymi nagrody glownej w kategorii Ludzie na Gdańsk Press Photo 2021 oraz zwyciężczyni Konkursu Muzyki XX i XXI Wieku dla Młodych Wykonawców PTMW. Uczestniczka ostatnich Międzynarodowe Letnich Kursów Nowej Muzyki w Darmstadt pod okiem Nicholasa Hodgesa. Jednym z jej najważniejszych muzycznuch doświadczeń było stworzenie Manifestu - recitalu dyplomowego będącego osobistą wypowiedzią m. in. na temat wartości improwizacji w świecie muzyki klasycznej. Pianistyczny repertuar został dopełniony muzyką improwizaną w w wykonaniu kwintetu jazzoweg (Wojtczak, Świniarski, Hadrych, Kisiel, Arasimowicz), co przeniosło ją w zupełnie inny, nowy wymiar. Dyscypliny, w jakich kształci się artystka dopełniają się wzajemnie i prowadzą do ekscytujących rozwiązań. Jej aktualne projekty mają w zamyśle łączyć różne obszary sztuki i życia, pobudzać do myślenia, stymulować świadomość. Języki dźwięku, obrazu oraz słowa są dla Martyny Chmury najważniejszymi sposobami komunikacji, dzięki którym pragnie wnosić swój wkład w rozkwit sztuki oraz wzmocnienie jej zasięgu.

Szymon Józef Lipiński - teoretyk muzyki, akordeonista, aranżer, stroiciel pianin i fortepianów; student studiów magisterskich specjalności teoria muzyki w Akademii Muzycznej w Gdańsku; absolwent tejże uczelni w specjalności akordeon jazzowy u dra Cezarego Paciorka (dyplom w 2020 r). Jest kilkukrotnym stypendystą Prezydenta Miasta Lublina, Marszałka Województwa Lubelskiego oraz Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci. Swoją edukację muzyczną (w 2003 r.) rozpoczął od muzyki klasycznej, lecz od 2011 roku interesuje się muzyką jazzową, a w szczególności improwizacją. Jako czynny akordeonista/muzyk zagrał ponad 200 koncertów w Polsce; wielokrotnie koncertował za granicą (w USA, Szwajcarii, Paragwaju, Indonezji, Turcji, Włoszech, Ukrainie, Niemczech oraz Holandii). Wykonuje muzykę klasyczną, filmową, jazzową oraz tradycyjną. Brał udział w nagraniach muzyki do serialu Erynie (TVP 2022) oraz do filmu Chłopi (BreakThru Films 2023), który jest polskim kandydatem do Oskara 2024 w kategorii najlepszy film zagraniczny. Płyta z muzyką z tego filmu zdobyła w 2024 roku nagrodę Fryderyk w kategorii Album Roku: Muzyka Filmowa, Teatralna, Ilustracyjna. Swoje jazzowe doświadczenia stara się także wykorzystywać w pracy edukacyjnej poszerzając warsztat nauczyciela kształcenia słuchu o improwizację i elementy z muzyki jazzowej. Od 2022 roku Lipiński pracuje jako stroiciel pianin i fortepianów w Akademii Muzycznej w Gdańsku.

Michał Aftyka - kontrabasista, improwizator, kompozytor. Lider zespołu Michał Aftyka Quintet z którym w 2023 roku wydał debiutancką płytę "Frukstrakt" nagrodzoną Fryderykiem w kategorii "Debiut Roku - Jazz" oraz nominowaną do Deutsche Jazz Preis. Współtworzy m.in. takie zespoły jak superminimalism, Amalia Umeda Quartet, Artur Małecki & The Creature, JAH Trio, Jarecki Jazz Octet i Marta Wajdzik Experiment.

Ida Zielińska - wokalistka, kompozytorka, entuzjastka perkusji. Współtworzy zespoły zygmunt pauker trio i Proszę Zamknąć. Pochodzi z Sosnowca, dotychczas jazzowo rozwijała się głównie w Krakowie i w Katowicach, obecnie studiuje wokalistykę jazzową na Akademii Muzycznej w Gdańsku.

Maciej Chodorowski - pochodzący z Kwidzyna klarnecista obecnie studiujący na Gdańskiej Akademii Muzycznej. Wychowany na klasycznych brzmieniach próbuje on utorować własną drogę czerpiąc inspirację z muzyki ludowej, dźwięków natury i twórczości muzyków takich jak Wacław Zimpel czy David Krakauer.

Marcin Skałkowski- pasjonat klawiatur, eksplorator muzyki ładnej, nauczyciel pianina, miły chłopak. W swoim występie uraczy nas muzycznym krajobrazem zawierającym syntezatory i pętle złożone z dźwięków pianina i głosu. Jego muzyka rzadko ma okazję ujrzeć światło dzienne. Tym razem zahaczy o nie o świcie.

Natalia Górecka - absolwentka studiów pianistycznych I stopnia w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie dra Piotra Żukowskiego. Obecnie (od 2023 roku) Górecka kontynuuje studia pianistyczne w ramach studiów magisterskich w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie dra hab. Adama Kośmiei. Za wybitne osiągnięcia została nagrodzona tytułem stypendystki Prezesa Rady Ministrów (2018/19) oraz rektora Akademii Muzycznej w Poznaniu (2020/21). W obszarze jej zainteresowań muzycznych największe miejsce znajduje muzyka współczesna, zarówno ta, będąca już fortepianową klasyką XX wieku, jak i elektroniczna czy eksperymentalna. Swoje umiejętności w zakresie wykonawstwa współczesnego rozwijała m.in. w ramach I i II Wakacyjnych Kursów Muzyki Nowej Harmonie i Hałasy w Bydgoszczy pod okiem Adama Kośmieji oraz Martyny Zakrzewskiej. Pianistka czynnie bierze udział w życiu koncertowym, prowadząc regularną działalność artystyczną. Wielokrotnie występowała podczas koncertów w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Poznańska Wiosna Muzyczna czy Ogólnopolskiej Konferencji Studencko-Doktoranckiej Neofonia. W czasie studiów w Poznaniu pianistka dokonała ponad 20 prawykonań, w tym kompozycji takich jak Sploty na skrzypce i fortepian Katarzyny Taborowskiej (2023) czy ...and the space will have us Michała Janochy (2023). W 2023 roku Górecka dokonała nagrania solowej wersji na fortepian i elektronikę kompozycji Summa Technologiae Dariusza Mazurowskiego, będącej częścią spektaklu napisanego na zamówienie Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Od 2024 roku Górecka współpracuje z międzynarodową wytwórnią ELEKTRAMUSIC (z siedzibą w Berlinie), dla której nagrała kompozycję Fuga Interna (begin) (2011) Katharine Norman na fortepian i elektronikę.

Jakub Pawlak - artysta audio-wizualny, kompozytor, dyrygent, performer urodzony w Bydgoszcz, (prawie) absolwent aMuz Gdańsk. Jakub kształcił się pod okiem m.in. Kaia Bumanna oraz Pawła Mykietyna. Muzyka w jakiej się porusza to współczesna, performatywna, elektroakustyczna, niekiedy ambientowa, a kiedy indziej ocierająca się o techno mieszanka. Duża część jego prac (często w ramach niewypowiedzianych procesów) skupiona jest na perspektywie queerowej i opowiada o perypetiach polskiego życia osoby LGBTQ+. Jakub jest członkiem formacji Muzyka dla jeży oraz EXT.collective, a także prezesem Fundacji Rozwoju Kultury futur.art.Instagram: @jpawlak_gdFacebook: https://www.facebook.com/.../Jakub-Pawlak-Kompozytor.../YouTube: https://www.youtube.com/@jakubpawlak-kompozytor972

Igor Torbicki - muzyk, performer, publicysta, być może też radiowiec. Robił rzeczy m.in. na WJ, w Ignorantce, Kolonii Artystów, Nowym Teatrze, Lawendowej, Konsulacie Kultury itd. Pisze do różnych gazet. Muzycznie ogółem chce dobrze.

Szymon Wieczorek - od 2020 roku studiuje kompozycję w klasie Pawła Mykietyna na Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Jego utwory były wielokrotnie wykonywane na festiwalach (takich jak "Clarimania" we Wrocławiu, czy "Chopin nad wodami Motławy" w Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku) oraz na konferencjach ("Flute Days" we Frankfurcie nad Menem). Najważniejsze motywy jego badań kompozytorskich to dyscyplina formalna i realizacja teorii filozoficznych w muzyce. Jego utwory najchętniej korespondują z postaciami takimi jak Gilles Deleuze (Fałda, Kłącze, Przepływ) oraz z formalną architekturą pism Wittgensteina ("Tractatus Logico-Philosophicus", "Dociekania filozoficzne"). Drugim źródłem inspiracji dla niego jest zjawisko "kontrkultury" oraz idea buntu w sztuce. Obejmuje to zespoły punk-rockowe i elektroniczne z krajów komunistycznych lub autorytarnych (takich jak nieistniejąca już Polska Rzeczpospolita Ludowa czy Związek Radziecki), "poetów przeklętych" jak Baudelaire, lub może mniej znanego modernistycznego poetę, dramaturga i powieściopisarza - Tadeusza Micińskiego. Pod względem technicznym jego prace zawsze dążą do równowagi pomiędzy wieloma współczesnymi technikami kompozytorskimi, takimi jak postserializm, muzyka elektroniczna lub live electronics, wykorzystując jego własne quasi-modalne skale lub łącząc muzykę ze sztukami wizualnymi.

Paulina Bukowiecka - przygodę z muzyką zaczęła mając 8 lat, kiedy to dostała się do szkoły muzycznej I i II stopnia. Ukończyła SM II stopnia na instrumencie gitara klasyczna. Absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku. Z zawodu nauczycielka muzyki i gitary. Od kilku lat uczęszcza na warsztaty z gry na Thereminie oraz pobiera lekcje prywatne u Trautonia Capra i Caroliny Eyck. Głównie interesuje się grą na syntezatorach i tworzeniem muzyki z pomocą komputera. Inspiruję się śpiewem ptaków, muzyką konkretną, fields recordingiem i dźwiękiem maszyn. Organizatorka cyklicznych wydarzeń Noise Pulse and Electricity w Lawendowa 8, 1/3 duetu Project Kodama, który współtworzy z Magdą Kruk i Igorem Torbickim.

Mikołaj Dobies - perkusista, którego pasja do muzyki rozwijała się od najmłodszych lat dzięki tacie, który sam wytwarzał bębny. Jego artystyczna droga jest bardzo różnorodna i obejmuje szeroki zakres gatunków muzycznych, od post-rocka, przez world music i afrobeat, aż po eksperymentalny jazz.Mikołaj współpracował z wieloma znanymi muzykami, w tym z Przemkiem Dyakowskim, Irkiem Wojtczakiem czy Leszkiem Możdżerem. Był także uczestnikiem międzynarodowego projektu Stage Europe Network, platformy wspierającej młodych artystów. Na swoim koncie ma również nagranie kilku płyt z trójmiejskimi muzykami.

Koty&bez - pochodna większego projektu Koty bez oczu, Psy bez nóg którego intymniejsze elementy będą zgłębiać, dekonstruować i wynajdywać na nowo Tymon Kolubiński oraz Rozalia Grabowska. W powolnych pasażach i w zainspirowanych muzyką ludową brzmieniach poszukujemy ukojenia i komfortu. Gramy również na samorobnych instrumentach, samorobnych systemach audiowizualnych oraz samorobnych mikrofonach. Nagrania z koncertów:youtube.com/@kotypiesmusicBandcamp: kotpiesmusic.bandcamp.com/music

Adrianna Łyko - od kiedy pamięta, życie niesie ją przez różne formy ekspresji i rozwoju. Poczynając od studiów psychologicznych, przez teatr, aż do certyfikacji na choreo-arteterapeutke. Współtworzyła wystawy artystyczne, zawierając w nich własne malarstwo i fotografie oraz wspierała kostiumograficznie trójmiejskich muzyków. W ostatnim czasie współutworzyła warsztat rozwojowy pt. "Nature in Movement" zapraszający do głębokiego połączenia się z naturą oraz użycia jej jako nośnika do skontaktowania się z samym sobą i z drugim człowiekiem. Kocha tańczyć, doświadczać i współkreować przestrzenie wspólnego wzrostu i pasji.

Zachęcamy serdecznie do zabrania hamaków, śpiworów, karimat, koców i wszelkich akcesoriów potrzebnych do wygodnego snu w plenerze. W pobliżu znajduje się toaleta oraz miejsce na ognisko, a bezpośrednio na klifie dużo drzew do rozłożenia hamaków.W okolicy nie ma sklepów całodobowych, więc prosimy o zabranie swojego jedzenia (najszybciej otwierany jest o Odido o godzinie 6:00). Rano odbędzie się sesja warsztatowa "Blind presence", więc prosimy o ubranie się wygodnie.
Na miejscu również będzie możliwość wsparcia nas finansowo, tymczasem link do zrzutki: https://zrzutka.pl/s8fw29

Wydarzenie powstaje przy pomocy stowarzyszenia Wiatr od morza (https://www.facebook.com/p/Wiatr-od-Morza-100072019998619/).

Patronat medialny: magazyn Glissando, Anxious Musick Magazine