stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Śmierdzący skórzany worek | Mei-Shiu Winde-Liu i Jakub Pieleszek

Śmierdzący skórzany worek - to dosłowne tłumaczenie chińskiego symbolu opisującego człowieka.

4 - 30 czerwca 2024, g. 10:00 - 18:00

Wstęp wolny
sie 17

sobota, g. 12:00

Gdańsk,
bilety 35 zł
ulgowy 25 zł
I taki, raczej mało poetycki, tytuł nosi wystawa prac Mei-Shiu Winde-Liu i Jakuba Pieleszka. Jest to spotkanie bardzo odmiennych postaw artystycznych, konfrontacja między postrzeganiem świata z perspektywy Wschodu i Zachodu, spojrzenie z jednej strony mocno skupione na wnętrzu, z drugiej wyraźnie skierowane na zewnątrz.

W swojej twórczości Mei-Shiu koncentruje się na tematach pamięci, nieśmiertelności, transcendencji i przemijania. Próbuje w sposób wizualny uchwycić ulotność wspomnień, tworząc archiwa pamięci. Dlatego też, prawie wszystkie swoje prace nazywa "Archiwum Pamięci", dodając im tylko kolejne numery. Jako medium wybiera porcelanę, szkło, ceramikę i żywicę.

Archiwum Pamięci VI składa się z 16 bloków szklanych - opakowanych okruchów wspomnień, stworzonych z granulatu szklanego podczas skomplikowanego procesu kilkudniowego wytapiania. Pozornie podobne, zawierają jednak za każdym razem inaczej ułożony, ciągle powracający fragment przeszłości. Wspomnienie jest rzeczą względną, zmieniającą się z biegiem lat, razem z pojawiającym się dystansem, którego człowiek nabiera do swojej realnej i wyimaginowanej przeszłości. Pamięć w różnym wymiarze wypełnia ciało, które Chińczycy nazywają śmierdzącym skórzanym workiem. Archiwum III składa się z 49 żywicowych obiektów, wyglądających jak wypełnione wodą plastikowe woreczki. Pracę tę artystka nazywa 49 dni, gdyż tyle dni, w wierzeniach buddyjskich, potrzebuje dusza na przejście krainy zaświatów i znalezienie kolejnego miejsca ponownych narodzin i formy egzystencji.

Mei-Shiu Winde-Liu Archiwum Pamięci (III) Więcej zdjęć ()

Mei-Shiu Winde-Liu Archiwum Pamięci (III)

mat. GGM

Mei-Shiu Winde-Liu Archiwum Pamięci (III)

mat. GGM



Jakub Pieleszek również w swoich nowych pracach wykorzystuje motyw sepulkralny posługując się formą epitafium w jak np. w obrazach "Sorry Polsko", "Nr 412" in "Nr 512". Te trójwymiarowe obiekty malarskie są zaprzeczeniem skupienia i medytacji emanującej z "Archiwów Pamięci" Mei-Shiu. W swoich przepełnionych symbolami pracach Jakuba w wizualnym skrócie opowiada historie naszej codzienności. I tak rozbudowaną semiotykę "Sorry Polsko" potęguje biało-czerwona kolorystyka.

Nr 412.  100x178cm olej plotno płyta MDF Więcej zdjęć ()

Nr 412. 100x178cm olej plotno płyta MDF

mat. GGM

Nr 412. 100x178cm olej plotno płyta MDF

mat. GGM



Pieleszek cytuje symbole reklamowe, loga znanych firm, układając je w ażurowe obrazy, które są połączeniem wycinanek ludowych i komiksów ułożonych ze znaków. Czasem mają one określoną formę, często jednak zostają wpasowane w zastaną przestrzeń, schodzą ze ścian, 'rozpełzają' się. Zdecydowane kolory podkreślają pozorną lekkość i frywolność obiektów. Artysta niczego nie narzuca, interpretację pozostawiając widzom. Czasami tylko tytuł obrazu albo napis zintegrowany w kompozycję naprowadza na jego możliwy temat, nie zawsze w sposób prosty i oczywisty. Artysta kolekcjonuje podświadomie rozpoznawalne, narzucające się określoną formą i kolorystyką symbole, którymi przepełniony jest zachodni świat. Także one odwołują się do naszej pamięci, grają z naszą podświadomością, pozwalając jej na kreowanie indywidualnych obrazów. I właśnie tutaj widzę spójność w twórczości tych bardzo różniących się postaw artystycznych, gdyż pokazują skomplikowane wnętrze tego śmierdzącego skórzanego worka.

Iwona Bigos

Jakub Pieleszek, urodzony w 1978 roku, studiował w ASP w Poznaniu i Gdańsku. Dyplom otrzymał w 2006 r. w pracowni prof. Henryka Cześnika, Pracowni Intermedialnej prof. Witosława Czerwonki oraz Pracowni Rysunku dr hab. Piotra Józefowicza ASP w Gdańsku. Zajmuje się malarstwem, instalacją, rzeźbą, dźwiękiem, filmem.


Mei-Shiu Winde-Liu, urodzona w 1959 na Tajwanie. W latach 1977-1981 studiowała na kierunku artystycznym Uniwersytetu Tajpej. Od 2006 wykłada na interdyscyplinarynym kierunku poświęconym sztuce w Wyższej Szkole Sztuk Pięknych w Bremie. Do Niemiec przyjechała w 1985, żeby poznawawać tradycyjne rzemiosło porcelany tej części świata. Rozgłos w Niemczech i poza granicami kraju zdobyła dziki licznym wystawom min. w Vallauris (Francja), Bremie, Kapfenberg (Austria), Kairze, Delfzijl (Holandia) oraz Wilhelmshaven.

Śmierdzący skórzany worek | Dialog 12 | Mei-Shiu Winde-Liu i Jakub Pieleszek
Wernisaż: 30.08 2013 | 19:30
Wystawa: 31.08-03.11.2013
Kurator: Iwona Bigos
Miejsce: Gdańska Galeria Miejska 2 (GGM2), ul. Powroźnicza 13/15, Gdańsk, 80-828
Godziny otwarcia galerii: wt-śr 11-17, czw.-niedz. 11.00-19.00

Przeczytaj także