Zapraszamy Państwa na przepiękny spektakl w którym utalentowani artyści Opery Narodowej i Baletu SOFII przekażą publiczności ocean miłości i piękna!
"Carmen Suite" Rodion Sched rin - Georges Bizet
Balet Opery w Sofii prezentuje słynne dzieło "Carmen-Suite" kompozytora Rodiona Schedrina - wspaniałą interpretację genialnej muzyki Georges'a Bizeta. Balet "Carmen-Suite" powstał specjalnie dla wielkiej rosyjskiej baletnicy Mai Plisetskiej, choreografem i reżyserem jest Alberto Alonso, a jego premiera odbyła się w Teatrze Bolszoj w kwietniu 1967 roku.
Alberto Alonso to choreograf, który potrafił wystawić "Carmen" w inny, nietradycyjny sposób, uciekając od ckliwego pseudohiszpańskiego stylu klasyki baletu spełniając swoje twórcze marzenie na prośbę primabaleriny Mai Plisetskiej. O Mai Plisetskiej Alberto Alonso powiedział, że jest stuprocentową Carmen - prawdziwym uosobieniem buntu i nieprzejednania. Sama Maya Plisetska w wywiadach przyznawała, że była to dla niej rola jej życia; coś więcej - wniosła w to przesłanie polityczne: bohaterka jest symbolem wolnej osobowości, prowadzącej fatalną walkę z ówczesną władzą. Transkrypcji muzycznej na tematy opery dokonał kompozytor Rodion Szczedrin, który pracował nad partyturą z niesamowitą pasją. Udało mu się osiągnąć prawdziwą wirtuozerię w przekazie poprzez muzykę najdrobniejszych niuansów psychologicznych wielkiej opery i noweli Prospera Mérimée. W ten sposób poruszająca fabuła Mérimée i głębia uczuć z opery Bizeta nabrały w suicie baletowej akcentu filozoficznego. "Carmen" to niezwykła kwintesencja namiętnych emocji i silnych charakterów, wyrażonych poprzez piękną muzykę i treść krótkiej powieści.
"BOLERO"Maurice Ravel
Kompozytor napisał muzykę w 1928 roku i stała się ona jego najpopularniejszym dziełem. Rytm jest stopniowo przyspieszany i wyznaczany przez werbel, który powtarza tę samą figurę rytmiczną w 24 uderzeniach, 169 razy, czyli w sumie 4056 uderzeń. To właśnie ta rytmika prowokuje wielu choreografów do "czytania" tej muzyki na najróżniejsze sposoby. Wspomnijmy o wspaniałej choreografii Maurice'a Béjarta do inscenizacji BOLERO z Mayą Plisetską. Dla Zespołu Baletowego Opery w Sofii muzykę choreograficzną stworzył Włoch Fredy Franzutti w trakcie walki z pandemią. Jego podstawowa koncepcja była taka, że tancerze baletowi nie dotykają się w żadnym momencie tańca, co w ówczesnym czasie wymuszała skomplikowana sytuacja związana z pandemią i sprowokowała choreografa do poszukiwania nieoczekiwanych rozwiązań ruchowych. Ten nieoczywisty przekaz sceniczny do dziś wzbudza wielkie zainteresowanie i aplauz widzów. Pomimo, że użyto nowych, niekonwencjonalnych środków przekazu to niespotykany magnetyzm i energia kompozycji Ravela nabrały jeszcze większej mocy.