stat
Impreza już się odbyła

Solidarity of Arts: Genesis - polska premiera kantaty

Wydarzenie w ramach

muzyka poważna
Kup bilet

29 czerwca - 7 lipca 2024, g. 20.00

Sopot
Sala Koncertowa na Ołowiance
Koncert symfoniczny
Genesis

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


Wystąpią:
Daniel Oleksy - tenor
Marcin Dorociński, Wanda Skorny - narratorzy
Yuri Bashmet - dyrygent
Państwowy Chór Filharmonii w Mińsku
Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej

W programie:
MIECZYSŁAW WEINBERG - Symfonia nr 8
ARNOLD SCHÖNBERG - Preludium na chór (mormorando) i orkiestrę op. 44
NATHANIEL SHILKRET - Stworzenie na narratora, chór i orkiestrę
ALEKSANDER TANSMAN - Adam i Ewa na narratora i orkiestrę
DARIUS MILHAUD - Kain i Abel na narratora i orkiestrę op. 241
MARIA CATELNUOVO - TEDESCO - Potop (Arka Noego) na narratora, chór i orkiestrę
ERNST TOCH - Przymierze (Tęcza) na narratora i orkiestrę
IGOR STRAWIŃSKI - Babel na narratora, chór męski i orkiestrę

"Genesis" to składająca się z siedmiu części kantata na narratora, głosy solowe, chór i orkiestrę, napisana w latach 1943-44 do tekstu biblijnego na zamówienie Nathaniela Shilkreta przez siedmiu wybitnych kompozytorów.

Kantata została wykonana po raz pierwszy w 1945 roku. Jest rzadkim w dziejach muzyki przykładem zestawienia twórców o tak bardzo zróznicowanych postawach artystycznych (szczególnie Strawinski--Schönberg).

Utwór jeszcze nigdy nie był grany w Polsce. Koncert poprowadzi wybitny rosyjski dyrygent i altowiolista Yuri Bashmet, a w role narratorów wcielą sie Marcin Dorocinski i Wanda Skorny.

Wieczór rozpocznie VIII Symfonia Mieczysława Weinberga "Kwiaty Polskie", będąca osobistą wypowiedzią doświadczonego w latach wojny kompozytora. Dziesięcioczęściowy utwór został napisany w roku 1964. Weinberg sięga w nim do młodzienczych wspomnień i fascynacji, których ucieleśnieniem stała się poezja Tuwima. W oryginalnej wersji tekst wykonywany jest przez tenora solo i chór po polsku, choć do prawykonania kompozytor przygotował wersję rosyjską.

Wyraziste środki chóralne wykorzystane przez Weinberga w VIII Symfonii przywodzą niekiedy na myśl poemat "Stracenie" Stiepana Razina Szostakiewicza. Zdaniem wielu, najbardziej poruszająca jest ósma cześć dzieła, zadedykowana matce ("mojej matce polskiej, mojej matce zydowskiej"). Uderza w niej niemal nienaturalne w kontekście podejmowanego tematu skupienie i dystans. Weinberg powiedział kiedyś: "Wiele moich utworów jest związanych z tematem wojny. To niestety nie był mój wybór. To było podyktowane przez mój los, przez tragiczny los moich krewnych. Za mój moralny obowiązek uznaję pisać o wojnie, o okropnościiach, jakie dotknęły rodzaj ludzki w naszym stuleciu."

Organizatorzy:
Samorząd Województwa Pomorskiego,
Miasto Gdańsk,
Polski Instytut Sztuki Filmowej,
Polska Filharmonia Bałtycka,
Europejskie Centrum Solidarności,
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Przeczytaj także