stat
Impreza już się odbyła
lis 30

sobota, g. 18:00 - 21:00

Wstęp wolny
gru 14

sobota, g. 17:00, 19:30

bilety 70-100 zł
Kup bilet
Saadet Türköz i Hans Koch „Song Dreaming”

W dniach 07-10.09 2006 w Polsce gościć będzie jedna z najważniejszych obecnie wokalistek współczesnej światowej sceny impro Saadet Türköz. Urodzona w Turcji, ale o korzeniach Kazachskich i od ćwierć wieku mieszkająca w Szwajcarii pieśniarka łączy tradycję wokalistyki swoich korzeni z najświeższymi odkryciami improwizatorów avant-jazzu. W marcu ukazała sie jej najnowsza, nagrana w Kazachstanie i Chinach płyta „Urumchi” wydana przez szwajcarski INTAKT. Współpracowała z takimi tuzami awangardy jak Elliot Sharp, Fred Frith, Martin Schütz, Miya Masaoka, Ikue Mori, Mark Dresser, Makigami Koichi i inni. Nagrywa solo, w duetach i większych składach. Piękna kobieta o niezwykłym głosie i ekspresji. Towarzyszyć jej będzie legenda szwajcarskiej sceny jazz-impro Hans Koch. Saksofonista od lat łączy techniki samplingu i elektronikę z żywym brzmieniem instrumentów dętych. Podpora tria Koch-Schütz-Studer grał ze wszystkimi od Cecila Taylora do Freda Fritha i Jim’a O’Rourke. Występy Saadet Türköz i Hansa Kocha w Polsce możliwe są dzięki wsparciu Fundacji ProHelvetia i gdańskiemu Nadbałtyckiemu Centrum Kultury.

Saadet Türköz – wokal. Urodziła się w Istambule w 1961 roku. Obecnie mieszka w Zurychu we Szwajcarii. Z powodu nacisków politycznych ze strony chińskiego rządu wobec narodu Turków ze wschodniego Turkiestanu (Autonomiczny Okręg Uyghur), jej rodzice wyemigrowali do Istambułu gdzie osiedlili się jako uciekinierzy Kazachscy. Oni to przekazali swoim dzieciom bogatą tradycję ustną i muzyczną wyżyn Centralnej Azji. Te opowieści o dalekim kraju i podróży do Turcji przekazywane przez starszyznę Kazachską nieustannie wpływają na jej muzyczną wyobraźnię.

Jako dziecko mieszkała w Istanbule nad morzem Marmara. Chciała być „hodschą” - nauczycielką Koranu. Zafascynowana językiem arabskim i melodyjnością tekstów Koranu miała pierwszą okazję aby świadomie improwizować bez konieczności zwracania uwagi na sens czy poprawność.

W wieku 20 lat wyjechała z Istanbułu aby dołączyć do mieszkającej w Szwajcarii siostry. Tam doświadczyła nowego, porywającego świata muzyki: free jazzu, improwizacji, odświeżającego otwarcia na eksperyment, które korespondowało z pozbawioną uprzedzeń muzyczną tradycją kraju jej pochodzenia.
W improwizacjach i wykonaniach kazachskich i tureckich pieśni pragnie przekształcić pamięć. „Za pomocą głosu i muzyki, które przekraczają granice kulturowe, pragnę przywoływać obrazy i atmosferę. Pamięć jest wszędzie i zawsze taka sama, niezmienna, ale jej wyrażenie bywa różne: indywidualna wrażliwość kształtuje uniwersalną wizję życia w kulturze”.

Obok licznych występów solowych często występuje w duetach, triach i większych składach z muzykami sceny free-impro-jazzowej, takimi jak: Martin Schuetz, Elliot Sharp, Eyvind Kang, Werner Luedi, Urs Leimgruber, Thomas Rohrer, Miya Masaoka, Norbert Moeslang, Andy Guhl, Peter Kowald, Gianni Gebbia, Ikue Mori, Carl Ruediger, Okkyung Lee, the Koch-Schuetz-Studer Trio, Pascal Schaer, Nils Wogram, Jaques Widmer, Mark Dresser, Fred Frith, the Black Sea Trio, Larry Ochs, Carl Stone, Xu Feng Shia, Peggy Lee, Mich Gerber, Peter SchŠrli, Fritz Hauser, Graham Haynes, Satoshi Takeishi, Alex Cline, Brent Arnold, Yagi Michiyo, Makigami Koichi.

Hans Koch – saksofony. Hans Koch porzucił karierę uznanego klarnecisty klasycznego, aby stać się jednym z najbardziej innowacyjnych improwizatorów grających na instrumentach dętych w Europie.

Począwszy od lat osiemdziesiątych pracował już prawie ze wszystkimi – od Cecila Taylora do Freda Fritha i Jim’a O’Rourke. Jako kompozytor ukształtował brzmienie tria Koch-Schütz-Studer. Tworzy muzykę do przedstawień radiowych i filmów. Od lat dziewięćdziesiątych pracuje z urządzeniami elektronicznymi jako przedłużeniem saksofonów i klarnetów. Używa także metod samplingu/sequencingu i laptopa. Jako saksofonista zawsze pracuje nad swoim unikalnym brzmieniem i językiem wypowiedzi co czyni go bardzo wyjątkowym głosem na scenie współczesnej.