stat
Impreza już się odbyła

Wydarzenie w ramach

W piątek 5 października w Zatoce Sztuki usłyszymy najpierw trio Lage Lunda, Norwega mieszkającego od kilkunastu lat w Nowym Jorku i uważanego tam za jednego z najlepszych gitarzystów. Drugim przedstawicielem tego instrumentu będzie paryżanin o wietnamskich korzeniach, Nguyen Le z zespołem Saiyuki.

gru 28

sobota, g. 18:00

Wstęp wolny
sty 19

niedziela, g. 19:30

Gdynia,
bilety 43 zł
To z pewnością jeden z najciekawszych współczesnych gitarzystów, a koncert ten będzie przykładem intrygującego połączenia improwizacji w różnych barwach z wszechstronną muzyką Dalekiego Wschodu w wykonaniu azjatyckich mistrzów. Wieczór zakończy jazz współczesny w klubowej wersji na parterze Zatoki Sztuki: trio z udziałem aktywnych polskich muzyków, Piotra Lemańczyka i Jacka Kochana, których wesprze czołowy, nowojorski saksofonista Seamus Blake.

Lage Lund Trio
(Norwegia, Wielka Brytania, USA)
Nguyen Le & Saiyuki (Wietnam, Japonia, Indie, Chiny)
Seamus Blake / Piotr Lemańczyk / Jacek Kochan (Polska, USA)

jazz - koncerty w Trójmieście


Lage Lund jest uznawany nie tylko za jednego z najlepszych gitarzystów swojej generacji, ale również za jednego z najbardziej zachwycających współczesnych artystów jazzowych na świecie. Według Russella Malone'a, który był jednym z sędziów przyznających Lundowi pierwszą nagrodę na międzynarodowym konkursie jazzu imienia Theloniousa Monka w roku 2005, Lund należy do muzyki całą swoją duszą. 

Panując nad standardowym repertuarem i mając rosnący zbiór oryginalnych kompozycji, Lund bardzo pewnie swinguje, wykazując zadziwiające wyrafinowanie harmoniczne i niezwykle płynny głos jako solista. Wnosi on również "swobodnie zniewalającą" osobowość na estradę, "kierując małomówność w cichą mistykę" (New York Times).

Urodzony i wychowany w mieście Skien w Norwegii, Lund przeprowadził się do Bostonu po skończeniu liceum i poszedł do college'u muzycznego Berklee. W roku 2002 przeprowadził się do Nowego Jorku i niedługo po tym stał się pierwszym elektrycznym gitarzystą, którego kiedykolwiek przyjęto do szkoły muzycznej Julliard. Po zwycięstwie w konkursie imienia Monka stał się wziętym sidemanem.

Współpracował z takimi zespołami, jak: David Sanchez Quartet, Maria Schneider Orchestra, Mingus Orchestra i wieloma innymi. Miał szczęście grać ze starszymi mistrzami, jak i rówieśnikami takimi jak : Ron Carter, Mulgrew Miller , Wynton Marsalis, Carmen Lundy, FLY, Marcus Strickland, Jaleel Shaw, Will Vinson, Aaron Parks, Kendrick Scott, Jimmy Greene i Ingrid Jensen. W 2008 roku Wytwórnia Criss Cross wydała debiutancką płytę Lunda "Early Songs" Później w 2010 roku nagrał "Unlikely Stories" - dynamiczny zbiór przeważnie oryginalnych kompozycji ze znakomitą ekipą muzyków akompaniujących (pianista Edward Simon, basista Ben Street oraz perkusista Bill Stewart).

W 2011 roku wydał samodzielnie koncertową płytę "Small Club - Big City", którą nagrano przez kilka wieczorów w kameralnym klubie" Bar Next Door" z udziałem producenta Jimmy Katza. Ten znakomity album ujmuje ciepłe brzmienie i intensywne współgranie tria Lunda z basistą Orlando Le Flemingiem i perkusistą Marcusem Gilmore'm (Jamire Williams na dwóch utworach).

W kwartetowym nagraniu z 2012 roku -"Live at Smalls", na którym występują Gilmore, Street oraz pianista Pete Rende, Lund dalej doprowadza do perfekcji swoje mistrzostwo, nadając klarowność brzmienia i bezbłędne wyczucie proporcji muzyce nagranej w słynnym klubie Smalls w Greenwich Village. Koncertując w Stanach, Europie, Japonii i na całym świecie Lund stał się artystą najwyższej klasy i siłą kreatywną. Jest jednym z tych, którzy ustalają porządek improwizacji jazzowej w dwudziestym pierwszym wieku.

Lage Lund Trio (Norwegia, Wielka Brytania, USA)
Lage Lund - gitara
Orland le Fleming - kontrabas
Jonathan Blake - perkusja

www.youtube.com

Johnathan Blake
Nominowany do nagrody Grammy kompozytor i perkusista Johnathan Blake od dziesięciu lat regularnie działa na scenie nowoczesnego jazzu i jest chętnie zapraszanym perkusistą przez wielu znanych muzyków jazzowych takich, jak: Tom Harrell, David Sanchez, Russell Malone, Kenny Barron, Randy Brecker i Oliver Lake. Jego zdolności muzykalne, profesjonalizm i pozytywne podejście to jego osobiste cechy, które sprawiają, że jest tak wziętym perkusistą. Jonathan jest nie tylko sidemanem, występuje też ze swoim własnym zespołem na międzynarodowych scenach jazzowych.

Orlando le Fleming urodził się 7 lipca 1976 w Anglii, w mieście Birmingham. Mieszkając w Londynie szybko stał się jednym z czołowych basistów w Anglii, koncertując i nagrywając z Jasonem Rebello, Julianem Josephem, Iainem Ballamy'im, Tommy Smithem, Jeanem Toussaintem i Guy'em Barkerem.

Dzięki mieszkaniu w Europie Orlando był również chętnie zapraszany do występów i tras koncertowych przez muzyków przyjeżdżających z USA, takich jak: Bill Charlap, Art Farmer, George Coleman, Dave Liebman, Joey Calderazzo - i przede wszystkim Branford Marsalis.

W 2003 roku Orlando przeprowadził się do Nowego Jorku i został członkiem zespołu Jane Monheit, z którym grał przez trzy lata. Nagrywał i koncertował również z Billy Cobhamem uczestnicząc w projekcie "The Art of Five". Wystąpił na albumie Jimmy Cobba "Marsalis Music Honors". Ostatnio Orlando koncertował i nagrywał z takimi muzykami, jak: Seamus Blake, Ari Hoenig, Will Vinson, Lage Lund, Joey Calderazzo oraz Jeff "Tain" Watts. Obecnie jest członkiem kwartetu Davida Sancheza.
Swój debiutancki album solowy "From Brooklyn With Love" wydał w roku 2010. Prezentowany jest na nim jego wyjątkowy talent kompozytorski, a na perkusji gra Antonio Sanchez.
 

SAIYUKI
to japońska nazwa dla szesnastowiecznej chińskiej powieści autorstwa Wu Cheng'ena "Ât'", czyli "Wędrówka Na Zachód". Tekst relacjonuje wyprawę buddyjskiego mnicha Xuanzanga do Indii w ósmym Wieku, w poszukiwaniu świętych tekstów buddyjskich. Jego głównym towarzyszem w tej epickiej fantazji jest Sun Wu Kong, zwany Królem Małp - bardzo figlarna postać, opętana tajemnicą nieśmiertelności. Jest pełen magii, potrafi latać na chmurach lub zamieniać się w dżina czy fantastycznego potwora. Chiński Król Małp ma również brata indyjskiego: Hanoumana, jednego z najpopularniejszych bóstw w hinduiźmie. W Chinach i Japonii "Ât' - Wędrówka Na Zachód" zawsze służyła jako inspiracja dla rozmaitych adaptacji: malowania na zwojach, Opery Pekińskiej, Opery popowej z Damon Albarn, rysunków Manga, seriali telewizyjnych oraz gier wideo, jak n.p. "Dragon Ball Zâˆ'".

Chciałbym użyć tę "Ât' - Wędrówkę Na Zachód" jako wizerunek wędrówek, prawdziwych czy wyobrażonych, które powołują muzyków tego zespołu do tworzenia swojej muzyki. Podobnie do poszukiwania tajemnicy, które musi przejść przez przygody w krainie Gdzie Indziej, zachowując przy tym najcenniejszy skarb - naszą tożsamość. Od Wietnamu do Indii przez Japonię, spleciemy nici jedwabne które rozrysowują Azję bez granic. Każdy ma swój Punkt Kardynalny - ponadto światem zachodnim, do którego skierowano chińską nowelę są Indie w rzeczywistości. Środek jest czymś pluralnym, zaczyna się Dialog, połączenia się otwierają... cieszmy się tym!

Każdy z muzyków Saiyuki ma szczęście posiadania podwójnej kultury - pochodząc i z tradycji, i z nowoczesności razem wziętych. Każdy jest wirtuozem swojego bardzo specyficznego instrumentu. Prabhu i Mieko potrafią być prawdziwie tradycyjni. Jeden z nich grał z istnym bogiem fletni indyjskiej, Hariprasadem Chaurasia, drugi potrafi wykonać klasyczny utwór japoński z dziewiętnastego wieku.

Lecz są również żywymi muzykami etnicznymi, koneserami stylów i technik dzisiejszej muzyki, ciekawi nowych spotkań i otwarci na możliwości, które nasz świat ma do zaoferowania. Moim językiem jest Jazz, ale zdecydowałem się go otworzyć i wprowadzić w niego inne esencjonalne kultury, które fascynują mnie i przypominają moje źródła.

Jako muzyk jazzowy mam tyle samo zabawy improwizując z nimi, co z innymi wielkimi muzykami jazzowymi. Wyzwanie zawsze jest obecne, jak również wolność i inspiracja. Improwizacja, ten natychmiastowy proces porozumiewania się i tworzenia, rozszerzy granice naszego spotkania kultur. Program oparty będzie na naszych własnych kompozycjach, nowych interpretacjach melodii tradycyjnych, jak i na stosowaniu elektronicznych panoram dźwiękowych.

Nguyen Le & Saiyuki (Wietnam, Japonia, Indie, Chiny)
Nguyen Le - gitara
Prabhu Edouard - tabla
Mieko Miyazaki - koto
Guo Gan - erhu

www.youtube.com



koncert klubowy
Seamus Blake / Piotr Lemańczyk / Jacek Kochan (Polska, USA)

Seamus Blake - saksofon tenorowy
Piotr Lemańczyk - kontrabas
Jacek Kochan - perkusja

Piotr Lemańczyk - w swojej karierze współpracował m.in. z takimi sławami jazzu jak Jerry Bergonzi (USA), Tim Hagans (USA), Dave Kikoski (USA), Gary Novak (USA), Brian Melvin (USA), BEATLEJAZZ, Avishai Cohen (USA), Jakob Dinesen (Dania), Joonatan Rautio (Finlandia). Często występuje z Maciejem Sikałą, Janem Ptaszynem Wróblewskim, Januszem Muniakiem, Zbigniewem Namysłowskim, Jackiem Kochanem.

Nagrał pięć płyt autorskich: Follow The Soul, FREEP, Village Time, NAHA PEOPLE oraz Guru. Wszystkie otrzymały znakomite recenzje w prasie fachowej. Ponadto brał udział w nagraniu blisko trzydziestu płyt z topowymi artystami polskiej sceny jazzowej. 

Został nominowany do nagrody FRYDERYK 2011 w kategorii JAZZOWY ALBUM ROKU za album THREE POINT SHOOT.
 
Seamus Blake - uważany jest za najwybitniejszego saksofonistę młodego pokolenia. John Scofield słysząc jago zespół Quiet Band powiedział,że jest to muzyk totalny.

W lutym 2002 roku zdobył pierwsze miejsce na Thelonious Monk International Jazz Saxophone Competition in Washington D. C., gdzie zagral koncert z Waynem Sorterem i Harbie Hanckockiem.
Jako 21-letni student Berklee College zaczął nagrywać z legendarnym perkusistą Viktorem Luisem. Seamus nagrywa dla wytwórni CRISS CROSS.

Współpracuje z takimi nazwiskami jak: 
Victor Lewis Quintet, Bill Stewart , Kevin Hays, Franco Ambrosetti, Dave Douglas, Jane Monheit, Kenny Barron, Sam Yahel, Kurt Rosenwinkel, Michael Brecker, Randy Brecker, Pat Metheny, Joe Lovano, Joshua Redman, Brad Meldhau, Larry Grenadier, Wayne Krantz, Jorge Rossy, Jack Dejohnette, Brian Blade, Jeremy Pelt, Eric Reed, David Kikoski, Al Foster i innymi.
 
Jacek Kochan - kompozytor, aranżer, perkusjonista, absolwent ASP w Krakowie. Studiował muzykę w klasie perkusjii i wibrafonu w Grant MacEvan College w Edmonton. 

Występował z nimi na wielu festiwalach i koncertach nowej muzyki improwizowanej, jazzowej i współczesnej (IMD), Darmstadt, Warszawska Jesień, International Drum Festival Drumblys, Międzynarodowy Festiwal Perkusyjny - Źródła i Inspiracje, Avant Art we Wrocławiu, Warsaw Summer Jazz Days, Festiwal Pianistów Jazzowych w Kaliszu, Sibiu Jazz Festival. New New Yorkers Festival, Cracow Audio Art, Warsaw Audi Art, Montreal Jazz Festival, Ottawa Jazz Festival, Edmonton Jazz Festival, Krakowski Festiwal Kultury Alternatywnej, Kaunus Jazz Festiwal).

Występował i nagrywał min. z Davem Liebmanem, Gary Thomasem, Gregiem Osby, Georgem Garzone, Larsem Danielssonem, Michelem Benitą, Furio DiCastri, Eddie Schullerem, Tomaszem Stańko, Zbigniewem Namysłowskim, Tomaszem Szukalskim, Adamem Pierończykiem, Maciejem Sikałą, i Leszkiem Możdżerem.


Informacja o biletach

  • Bilet normalny
    40 zł
  • Bilet ulgowy
    25 zł
Bilet w cenie 40 zł normalny, 25 zł ulgowy upoważnia do udziału w trzech koncertach.
Bilety do kupienia w kasie BART (ul. Kościuszki 61, 81-703 Sopot tel. 58/555-84-51) oraz na stronie www.ebilet.pl