stat
Wydarzenie już się odbyło
Spektakl "Historia żołnierza" Igora Strawińskiego
SALA KONCERTOWA
AKADEMII MUZYCZNEJ W GDAŃSKU
im Stanisława Moniuszki
10 mają 2016 r godz. 19,00
Wstęp wolny
Dyrygent
SABRINA STACHEL

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


Fundacja Alegoria Kultury jest koproducentem spektaklu.

SPEKTAKL TEN JEST PO RAZ PIERWSZY REALIZOWANY NA POMORZU.

"Historia żołnierza" Igora Strawińskiego to dzieło napisane w roku 1918 do słów Charlesa Ferdinanda Ramuza. Jest to baśń grana, czytana oraz tańczona, czas rozgrywającej się akcji nie jest określony. Dzieło nawiązuje do kultury ulicznych teatrów wędrownych. Dzieło ukazuje historię pewnego żołnierza, który wracając do domu, spotyka diabła zamienionego w staruszka. Ten ostatni proponuje żołnierzowi wymianę: za niezwykłą książkę - skrzypce wojaka. Kawaler zgadza się, ale wkrótce okazuje się, że nie potrafi zrozumieć książki i musi zostać w domu staruszka. Staruszek-diabeł w zamian za naukę gry
na skrzypcach pomaga mu zrozumieć, że minęły nie trzy dni, ale trzy lata. Jego narzeczona ma już rodzinę, a przyjaciele na jego widok uciekają myśląc, że jest duchem. Po długim czasie żołnierz domyśla się wszystkiego i wyrzuca książkę, z czym kończy się jego zła passa.

W drugiej części baśni, kiedy po przykrych doświadczeniach żołnierz wyjeżdża
do obcego kraju, dowiaduje się o chorej królewnie, której postanawia pomóc. Okazuje się,
że jedynym sposobem na uzdrowienie królewny jest czarodziejska gra na skrzypcach, będących w posiadaniu diabła. Żołnierz i diabeł zaczynają grę w karty, podczas której żołnierz upija diabła. Kiedy ten ostatni traci przytomność, żołnierz zabiera mu skrzypce
i zaczyna grać dla królewny trzy tańce: tango, walc i ragtime. Wraz z pojawieniem się tańców zmienia się bieg akcji: diabeł tańczy tak, jak mu żołnierz gra, natomiast królewna rzuca mu się w ramiona. Jakie jest ostateczne zakończenie tej historii?
"Historia żołnierza" to nie jest zwykła bajka, a raczej poważny moralitet, którego tematem są rozważania o naturze szczęścia. Padają tu m.in. takie słowa: "Za nadmiar szczęścia trzeba szczęściem płacić" i "Biada temu co pragnie zbyt wiele". Strawiński bawi
się tu pewnymi konwencjami rozśmieszając słuchaczy, jednocześnie ostrzegając ich,
że postępując w podobny sposób mogą przegrać swoje życie.
Wykonawcy:
skrzypce - Aleksandra Szymańska
kontrabas - Michał Bąk
klarnet - Łukasz Szajewski
fagot - Wojciech Kęsy
trąbka - Michał Tyrański
puzon - Maciej Parchem
perkusja - Mateusz Wiczyński
narrator - Maciej Gronek
Żołnierz - Karol Drozd
Diabeł - Arkadiusz Borzdyński
Księżniczka - Agnieszka Tylutki

Sabrina Stachel jest studentką ostatniego roku Wydziału Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Uczestniczyła w III Międzynarodowych Kursach Dyrygenckich u prof. Rafała Delekty oraz maestro Jacka Kaspszyka w Krakowie (2014). W roku 2015 uczestniczyła w kolejnej edycji Kursów z prof. R. Delektą w Krakowie. Interesuje się muzyką XX i XXI wieku.
W grudniu 2014r. na portalu Meakultura ukazała się jej publikacja referatu pt. "Elementy jazzu w twórczości Igora Strawińskiego. Ragtime z L'Histoire du Soldat, Ragtime for 11 instruments". Uczestniczyła również w Ogólnopolskiej Konferencji NEOFONIA III w Poznaniu (2014). Kontynuuje również grę na skrzypcach. w kwartecie smyczkowym "Golden Gate String Quartet".
Od marca 2013 śpiewa w Chórze Kameralnym 441Hz .W grudniu 2014r. ukazała się ich płyta Modern Choral Masterpieces. Działa również w zespole "Goldberg Vocal Ensemble" Nagrała z tym zespołem dwie płyty z serii Muzyczne Dziedzictwo Miasta Gdańska - "Kantaty Wielkanocne" (2013) oraz "Kantaty na Wniebowstąpienie i Święto Zesłania Ducha Świętego" (2015).Chór z którym występuje zdobył wiele nagród, między innymi:
Złoty Dyplom i II miejsce- Nagroda Prezydenta Miasta Legnicy na Ogółnopolskim Turnieju Chórów Legnica Cantat 46 (2015)
Grand Prix, Złty Dyplom w kategorii "chóry świeckie" podczas X Kaszubskiego Festiwalu Muzyki Chóralnej i Regionalnej, Żukowo (2014)
Grand Prix, Złoty Dyplo, Dyplom Honorowy za najlepsze wykonanie kompozycji współczesnej oraz Dyplom honorowy i nagroda specjalna: Puchar Wojewody Warmińsko-Mazurskiego " Za nalepszą technike wokalną" na XII Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Chóralnej im Felikasa Nowowiejskiego, Barczewo (2014)