stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT
lis 22

piątek, g. 19:00

bilety 65 zł
Kup bilet
lis 30

sobota, g. 19:00

Gdańsk,
bilety 180 zł
Kup bilet
Bilety Wyprzedane

jazz - koncerty w Trójmieście



26.03.2009 g.18.30 Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina

Prezydent Miasta Gdańska Paweł Adamowicz
zaprasza na uroczystość wręczenia
Nagród Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury "Splendor Gedanensis" i przyznania Tytułu Mecenasa Kultury Gdańska za 2008 rok
oraz na nadzwyczajny koncert Nigel Kennedy Quintet "A Very Nice Album".

Już po raz trzydziesty szósty zostaną wręczone Nagrody Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury "Splendor Gedanensis". W ubiegłym roku Paweł Adamowicz wręczając nagrody mówił: "Prawdziwe życie miasta to jego kultura, a kultura to ludzie, którzy ją tworzą - artyści. Bez nich nawet najpiękniejsze zabytki naszego ponadtysiącletniego grodu pozostałyby jedynie martwą dekoracją. Gdańsk ma szczęście do artystów. Jest miastem chętnie i pięknie przez nich portretowanym. Staje się w ich pracach tematem, miejscem akcji, malowniczym tłem, inspiracją, obiektem głębokich refleksji. Niewiele polskich miast może się poszczycić tak wspaniałym literackim życiem jak Gdańsk. Portret wielokrotny, jaki na kartach swoich książek kreślą kolejne pokolenia pisarzy, to niedający się wycenić klejnot, który utrwala gdański "genius loci". Pisarze gdańscy stworzyli niemal osobny, oryginalny nurt literacki - markę rozpoznawalną w całej Europie. A literatura to zaledwie jedna z dziedzin sztuki, które budują pełen obraz miasta. (...) Z radością nagradzamy tych najwybitniejszych Nagrodą "Splendor Gedanensis". Bo to właśnie dzięki ludziom sztuki możemy śmiało ubiegać się o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016."

Paweł Adamowicz podkreślał rolę gdańskich pisarzy, bo w gronie ubiegłorocznych laureatów nagrody znaleźli się Maria Janion i Paweł Huelle. Kto zdobędzie "Splendor Gedanensis" za 2008 rok? Tego dowiemy się 26 marca, a mieszkańców Gdańska zapraszamy na nadzwyczajny koncert, który będzie towarzyszyć uroczystości. Będzie to występ światowej sławy wirtuoza skrzypiec wraz z zespołem - Nigel Kennedy Quintet. Muzycy zaprezentują utwory z płyty "A Very Nice Album". Uroczystość odbędzie się w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina.

Nigel Kennedy Quintet:
Piotr Wyleżoł - fortepian i organy Hammonda
Adam Kowalewski - bas
Nigel Kennedy - skrzypce elektryczne
Krzysztof Dziedzic - bębny
Tomasz Grzegorski - saksofon tenorowy

O płycie "A Very Nice Album"
Pomimo wpajania dużej ilości muzyki klasycznej od najmłodszych lat, Nigel Kennedy zawsze posiadał instynkt do grania jazzu. Podczas gdy pracował nad klasycznymi umiejętnościami w szkole Yehudi Menuhin, wizytę złożył jazzowy skrzypek Stephane Grappelli, która otworzyła jego uszy na większy potencjał tego instrumentu. Nowy album Nigela Kennedy'iego został nazwany "A Very Nice Album", jest dotychczas najgłębiej osadzony w jazzie. Jego poprzednie wydawnictwa: 2006 "Blue Note Sessions" oraz 1999 "Nigel Kennedy Plays Jazz" koncentrowały się na interpretacji kompozycji mistrzów jazzu, jednak tym razem Kennedy zarówno komponuje, jak i improwizuje.

"W pewnym sensie zapowiedziałem moje intencje poprzez zrobienie albumu "Blue Note" - mówi. "To była doskonała szansa na pracę z muzykami takimi jak: Jack deJohnette, Ron Carter oraz poczucia ich podejścia do tematu. Mają po sześćdziesiąt, siedemdziesiąt lat a nadal oddają się kompletnie muzyce i nie martwią się tym, czy zbudują nowy basen".

"A Very Nice Album" jest najnowszym potwierdzeniem przypływu kreatywności, który obecnie pcha artystę do przodu. Ostatnio wydał dwie klasyczne płyty dla EMI, przypominając mało znane polskie koncerty skrzypcowe na "Polish Spirit" oraz rzucił nowe światło na rdzenny repertuar - "Beethoven & Mozart Violin Concertos". Pracuje z zespołem polskich muzyków jazzowych w Krakowie, gdzie spędza większą cześć roku, nie przeszkadza mu to jednak w koncertowaniu. "A Very Nice Album" stwarza wiele okazji, by wszyscy muzycy zabłysnęli, od wciąż odkrywczej sekcji rytmicznej Pawła Dobrowolskiego, basisty Adama Kowalskiego, po płynne sola pianisty Piotra Wyleżoła oraz muskularnego saksofonu tenorowego Tomasza Grzegorskiego. Sam przyznaje, że "niektórzy mogą nie nazwać wszystkich utworów, które napisał jazzem" i nie boi się eksperymentować z tym pojęciem poza jego granice, meandrując pomiędzy bluesem i bebopem po ballady i bossa-nova, z wstawkami metalu. Każdy, kto usłyszał album "East Meets East" lub radykalne odnowienie muzyki Jimi Hendrix'a na "Nigel Kennedy Expierience", powinien znaleźć coś dla siebie. Pierwszy utwór, "Donowan" jest zapowiedzią tego, co usłyszymy: miękka melodia rozwija się we wrzask wielu skrzypiec przetworzonym efektem echa. Tempo się podkręca w zaraźliwym "Carnivore Of The Animals" lub mrocznych pulsacjach "Hudson's Ibitha", podczas gdy kwintet Nigel'a zdaje się maszerować po prażących arabskich piaskach podczas "Invaders".

"To jest pierwszy od 10 lat album, który zrobiłem na bazie własnego materiału i jestem w odpowiednim momencie życia, by to robić" - zauważa Kennedy. "Materiał ma szerokie spektrum, chociaż nie miałem konkretnego pomysłu, jaki powinien być ten album. To po prostu zbiór utworów, które napisałem w ciągu 3 do 4 tygodni, gdy przebywałem w małej drewnianej chatce w polskich górach. Więc znajdziesz tam materiał rockowy i bluesowy, poruszyłem również temat latynoski, ponieważ daje wiele wolności w wykonaniu melodyjnych solówek."

Poza nagranymi inkarnacjami, utwory również służą za podstawę wspólnych improwizacji podczas gry na żywo. "Każdy kawałek będzie prawdopodobnie dwa razy dłuższy, gdy wejdziemy na scenę" - mówi Kennedy. "Tak to jest, gdy masz nieograniczoną ilość solówek od któregokolwiek z nas. Nie brakuje nam pomysłów w społeczności jazzowej."

"Podchodzę do elektrycznych skrzypiec w podobny sposób jak gitarzyści" - potwierdza. "Uwielbiam muzyków grających na instrumentach dętych, np. jazzowi saksofoniści: Wayne Shorter lub John Coltrane, jednak gitara elektryczna działa na mnie równie mocno, słuchanie takich ludzi jak: Jimmy Page, Santana lub Jeff Beck. Jimi Hendrix uwolnił gitarę i zrobił z niej zupełnie nowy instrument. Posiadam pedał głośności, dwa lub trzy pedały delay oraz pitch-shifter, wszystkie są starymi efektami Boss'a stworzonymi do gitary, jednak bardzo dobrze pasują do skrzypiec. Jednak nie jestem zdesperowany, by brzmieć jak gitara lub sax. To po prostu musi wyjść prosto z serca i wtedy mówisz to, co chcesz powiedzieć."


O artyście
NIGEL KENNEDY - od ponad 25 lat jest uznawany za jednego z najlepszych wirtuozów, bez wątpienia jest jednym z najlepszych skrzypków, jakich wydała Anglia. Jego technika, unikalny talent oraz mnóstwo uroku wprowadziły świeżość zarówno w klasycznym, jak i nowoczesnym repertuarze. Jest najlepiej sprzedającym się klasycznym skrzypkiem na świecie. Jako dziecko był najbardziej znanym uczniem Yehudi Menuhina, następnie uczył się u Dorothy DeLay. W ciągu swej kariery podróżował po całym świecie, podejmował duże trasy koncertowe oraz współpracował z najznakomitszymi orkiestrami i dyrygentami świata. Do głównych debiutów należą: wystąpienie w London Royal Festiwal Hall w 1977, Filharmonii Berlińskiej 1980, Nowym Jorku 1987 oraz we Francji w 2004. Nigel Kennedy w ciągu swojej niesamowitej kariery skupił wokół siebie wielu miłośników jego talentu i przyciągnął uwagę całego świata. Otrzymał również wiele prestiżowych nagród m. in. we Francji, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii. Współpracuje na wyłączność z EMI i jest ich głównym artystą od początku swojej kariery. Jego bogata dyskografia była wielokrotnie nagradzana. Pierwszym nagraniem, które zdobyło światowe uznanie był "Koncert Skrzypcowy" Elgara. Utwór został uznany w 1985 r. za Nagranie Roku w magazynie "Gramophone" oraz za Najlepszy Album Klasyczny na BPI Awards, sprzedał się w ponad 300,000 kopii. Jego skrzypcowe koncerty Brahmsa i Beethovena sprzedały się w ponad 100,000 kopii, a "Cztery Pory Roku" Vivaldiego zostały zanotowane w książce rekordów Guinessa jako najlepiej sprzedające się dzieło muzyki klasycznej. Sprzedano ponad dwa miliony kopii a album utrzymywał się na szczycie klasycznej listy przebojów UK przez ponad rok. Jego zamiłowanie do jazzu zaowocowało "Blue Note Sessions", stworzonego pod pieczą nagrodzonego Grammy producenta - Jay Newlanda. Na płycie można usłyszeć m. in. Rona Cartera i Jacka DeJohnette'a. We wrześniu 2002 r. Kennedy został nominowany na dyrektora artystycznego Polskiej Orkiestry Kameralnej (stanowisko, na którym kiedyś swoje obowiązki pełnił jego nauczyciel oraz mentor Lord Menuhin). Razem z tą orkiestrą odkrył na nowo wstrząsające i zapomniane polskie romantyczne koncerty - "Koncert na skrzypce No:2" Emila Młynarskiego połączył z "Koncertem na skrzypce w A-Dur" Mieczysława Karłowicza. Album został wydany jesienią 2007 roku.

O Nagrodzie Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury "Splendor Gedanensis"
"Splendor Gedanensis" jest najstarszym i najważniejszym wyróżnieniem promującym ludzi kultury i sztuki związanych z Gdańskiem. Po raz pierwszy przyznano ją w 1973 roku. Nazwa wyróżnienia ewoluowała od Nagrody Miasta Gdańska poprzez Nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury po Nagrodę "Splendor Gedanensis". W ciągu trzydziestu pięciu lat istnienia Nagrody uhonorowano nią sto osiemdziesiąt dziewięć osób, wśród których jest siedmiu laureatów specjalnych i honorowych oraz czterech z tytułem Laureata Laureatów, wręczonym z okazji trzydziesto- i trzydziestopięciolecia Nagrody. Przyznano także dziesięć Tytułów Mecenasa Kultury Gdańska.

Organizator: Miasto Gdańsk - www.gdansk.pl
Współpraca: Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina - www.filharmonia.gda.pl
Stowarzyszenie Muzyczne Forza
Klub Żak - www.klubzak.com.pl
Patronat medialny: www.trojmiasto.pl

Informacja o biletach

Bilety:
60,- 40,- 20,- (wg sektorów) i studenckie 15,- (za okazaniem aktualnej legitymacji studenckiej).

Sprzedaż i rezerwacja biletów: wyłącznie w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina, Gdańsk, ul. Ołowianka 1. Kasa czynna: wtor

Przeczytaj także