Klub Marynarki wojennej "Riwiera" zaprasza na kolejne spotkanie z niezwykle popularnego cyklu "Spotkania ze sztuką", które prowadzi Władysław Pitala. Zapraszamy w środę, 29 kwietnia br. o godz. 17.00, na spotkanie z cyklu Spotkania ze Sztuką pt. Postimpresjonizm - indywidualizm w wyrazie plastycznym.
Jest to kolejna odsłona prelekcji nawiązująca do dziedziny historii sztuki tym razem wzbogacająca wiedzę odnośnie sztuki europejskiej przełomu XIX i XX wieku, którą poprowadzi Władysław Pitala - artysta plastyk, członek Związku Polskich Artystów Plastyków. Prelekcja odbędzie się w Klubie Marynarki Wojennej "Riwiera"/ul. Zawiszy Czarnego 1/ w sali 213. Wstęp wolny. Postimpresjonizm, o nim będzie mowa, był kierunkiem w sztuce, który rozwinął się na przełomie XIX i XX wieku we Francji. W pewnym stopniu czerpał on z założeń impresjonizmu, ale nie pod każdym względem.
W niektórych punktach postimpresjonizm całkowicie zaprzeczał impresjonizmowi. Zazwyczaj za dokładną datę rozpoczęcia postimpresjonizmu uważa się rok 1886 - wtedy to miała miejsce ostatnia wystawa artystów reprezentujących impresjonizm. Postimpresjoniści zainteresowani byli możliwościami barw, z którymi chętnie eksperymentowali. Według postimpresjonistów dzieło malarskie samo w sobie stanowiło pewna niezależną wartość. Najbardziej znani przedstawiciele postimpresjonizmu to: Henri Toulouse - Lautrec, Paul Cezanne oraz Vincent van Gogh i Paul Gaugain. Skoro wspomnieliśmy już Toulose - Lautreca, to warto nadmienić, ze właśnie postimpresjonistyczny punkt widzenia bardzo dobrze wypadał na ciekawej i dość nowoczesnej formie sztuki, jaką jest plakat.
Oczywiście plakaty nie były jedynymi osiągnięciami tego francuskiego malarza. Tematycznie w inną stronę poszedł kolejny wielki postimpresjonista - Paul Gaugain. Na uwagę zasługują zwłaszcza jego dzieła z okresu tahitańskiego, które cechują się symbolizmem, wyraźnymi liniami i intensywnymi kolorami. Cezanne natomiast dość często tematem swoich dzieł czynił martwą naturę, konkretnie owoce.
Bardzo często używał połączeń rozmaitych odcieni żółci wraz z zielenią i błękitem, co jest cecha rozpoznawczą jego postimpresjonistycznych obrazów.