Zapraszamy na niezwykłe barokowo-jazzowe kolędowanie w wykonaniu gdańskich muzycznych rodzin. Projekt "Staropolskie kolędy", dofinansowany ze środków Miasta Gdańska, będzie miał premierę 23 grudnia.
Projekt "Staropolskie kolędy" jest wyjątkowym połączeniem muzyki dawnej z jazzem i improwizacjami. Artyści zaczerpnęli inspirację ze "Śpiewnika pelplińskiego" (1871), zbioru pieśni, w którym pośród ponad 1000 tekstów, znajduje się blisko 150 pieśni związanych z okresem Bożego Narodzenia. Podczas tego niezwykłego kolędowania będzie można usłyszeć pieśni, które znane były również ze starszych źródeł (kancjonałów i śpiewników). Będą to dwie kolędy: Kiedy król Herod królował; Nużeśmy Chrześcijanie oraz pastorałka: Porwijmy instrumenta a porzućmy lamenta.
Maja Miro-Wiśniewska - flet traverso, spiritus movens festiwalu instrumentów historycznych Cappella Angelica w Bazylice Mariackiej, współprowadzi Fundację Silva Rerum w Gdańsku. Związana z Akademią Muzyczną w Gdańsku.
Adela Czaplewska - viola da gamba, gra także na flecie prostym i wiolonczeli. Współzałożycielka fundacji Mare Artis zajmującej się upowszechnianiem muzyki dawnej. Kilkukrotnie otrzymywała Stypendium Kulturalne Miasta Gdańska.
Agnieszka Wesołowska - klawesynistka, organizatorka Festiwalu Piastów Śląskich w Brzegu i prezes Stowarzyszenia Musica Aeterna promującego muzykę dawną w Polsce. Prowadzi klasę klawesynu w PSM I i II st. w Gdyni.
Bartosz Kokosza - wiolonczelista barokowy. Koncertuje z wieloma orkiestrami oraz zespołami muzyki dawnej w całej Polsce. Prowadzi klasę wiolonczeli barokowej na Akademii Muzycznej we Wrocławiu.
Tomasz Wesołowski - fagot historyczny. Współpracuje z wiodącymi orkiestrami historycznego nurtu wykonawczego w Polsce oraz za granicą. Wykładowca klasy fagotu historycznego na Akademii Muzycznej w Poznaniu.
Ignacy Wiśniewski - pianista jazzowy, kompozytor muzyki teatralnej i filmowej, aranżer, akompaniator, wykładowca Akademii Muzycznej w Gdańsku.
"Staropolskie kolędy" to niezwykły koncert, zwracający uwagę na istnienie wyjątkowego zabytku kultury niematerialnej, jakim jest "Śpiewnik pelpliński". Muzycy opracowali muzycznie wybrane mniej popularne pieśni związane z okresem świąt Bożego Narodzenia. Artyści dołożyli wszelkich starań, aby wydobyć wyjątkowość brzmienia każdego z instrumentów, chcąc przy tym nawiązać do tradycji wspólnego kolędowania.