Straszny dwór
Stanisław Moniuszko
Libretto: Jan Chęciński
Marek Weiss o spektaklu: Sienkiewicz, Matejko, Moniuszko - taka jest aktualna trójca wieszczów. Krasiński i Słowacki nie sprawują już rządu dusz. Tylko Mickiewicz ze swoim niepodważalnym autorytetem stoi na czele wszystkich, ale głównie dzięki kultowi, jakim darzymy "Pana Tadeusza". A więc nostalgia sarmacka i sny o potędze wciąż są podstawowym paliwem narodowej dumy. Nie zmienił tego Wyspiański ani Gombrowicz. Nie zmienili tego luminarze PRLu. Kochamy nasze szlacheckie tradycje, waleczność, honor, odwagę i Miecznika, który ten kodeks cnót wylicza Damazemu, jako warunek ubiegania się o rękę córki. Nie raz obserwowałem oburzenie na widowni, kiedy reżyser szydził z tej postaci i opatrywał jej arię dwuznacznym cudzysłowem.
Ale jednak spór z Sarmacją jest podstawowym motorem naszej kultury. Prawie każdy polski twórca czuje się w obowiązku zabrać udział w tej dyskusji. Prawie każdy polski widz żywo kibicuje w tych sporach. Nawet pokolenia, które wydają się już kosmopolityczne i dla których narodowe cnoty należą do lamusa obciachowych tematów ze szkolnej ławy, tak naprawdę tęsknią za wyprawą w głąb przeszłości i odkrywaniem prawdy o swoich korzeniach. A więc zagrajmy to jeszcze raz i dodajmy tu i teraz swoje przekonanie, że heroiczna poezja, na której zostaliśmy wychowani ma też swoją niebagatelną cenę, którą niespodziewanie trzeba będzie zapłacić.
Inscenizacja i reżyseria: Marek Weiss
Kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski
Scenografia: Hanna Szymczak
Choreografia: Emil Wesołowski
Światła: Piotr Miszkiewicz
Przygotowanie Chóru: Anna Michalak
Asystenci dyrygenta: Jakub Kontz, Szymon Morus
Asystenci reżysera: Magdalena Szlawska, Krzysztof Rzeszutek
Asystent scenografa: Monika Ostrowska
Obsada:
Miecznik: Mikołaj Zalasiński, Leszek Skrla
Hanna: Aleksandra Kubas-Kruk , Agnieszka Adamczak-Hutek
Jadwiga: Karolina Sikora, Elwira Janasik
Damazy: Adam Zdunikowski, Ryszard Minkiewicz
Zbigniew: Adam Palka, Tomasz Rak
Stefan: Paweł Skałuba, Dominik Sutowicz
Maciej: Zbigniew Macias, Zenon Kowalski
Skołuba: Daniel Borowski, Piotr Nowacki
Cześnikowa: Katarzyna Hołysz
Stara Niewiasta: Joanna Wesołowska
Grześ: Krzysztof Rzeszutek
oraz
Chór i Orkiestra Opery Bałtyckiej
dyrygent - Tadeusz Kozłowski
Bałtycki Teatr Tańca
ze specjalnym udziałem Chorągwi Husarskiej Województwa Pomorskiego z Zamku w Gniewie.
Stanisław Moniuszko
Libretto: Jan Chęciński
Marek Weiss o spektaklu: Sienkiewicz, Matejko, Moniuszko - taka jest aktualna trójca wieszczów. Krasiński i Słowacki nie sprawują już rządu dusz. Tylko Mickiewicz ze swoim niepodważalnym autorytetem stoi na czele wszystkich, ale głównie dzięki kultowi, jakim darzymy "Pana Tadeusza". A więc nostalgia sarmacka i sny o potędze wciąż są podstawowym paliwem narodowej dumy. Nie zmienił tego Wyspiański ani Gombrowicz. Nie zmienili tego luminarze PRLu. Kochamy nasze szlacheckie tradycje, waleczność, honor, odwagę i Miecznika, który ten kodeks cnót wylicza Damazemu, jako warunek ubiegania się o rękę córki. Nie raz obserwowałem oburzenie na widowni, kiedy reżyser szydził z tej postaci i opatrywał jej arię dwuznacznym cudzysłowem.
Ale jednak spór z Sarmacją jest podstawowym motorem naszej kultury. Prawie każdy polski twórca czuje się w obowiązku zabrać udział w tej dyskusji. Prawie każdy polski widz żywo kibicuje w tych sporach. Nawet pokolenia, które wydają się już kosmopolityczne i dla których narodowe cnoty należą do lamusa obciachowych tematów ze szkolnej ławy, tak naprawdę tęsknią za wyprawą w głąb przeszłości i odkrywaniem prawdy o swoich korzeniach. A więc zagrajmy to jeszcze raz i dodajmy tu i teraz swoje przekonanie, że heroiczna poezja, na której zostaliśmy wychowani ma też swoją niebagatelną cenę, którą niespodziewanie trzeba będzie zapłacić.
Inscenizacja i reżyseria: Marek Weiss
Kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski
Scenografia: Hanna Szymczak
Choreografia: Emil Wesołowski
Światła: Piotr Miszkiewicz
Przygotowanie Chóru: Anna Michalak
Asystenci dyrygenta: Jakub Kontz, Szymon Morus
Asystenci reżysera: Magdalena Szlawska, Krzysztof Rzeszutek
Asystent scenografa: Monika Ostrowska
Obsada:
Miecznik: Mikołaj Zalasiński, Leszek Skrla
Hanna: Aleksandra Kubas-Kruk , Agnieszka Adamczak-Hutek
Jadwiga: Karolina Sikora, Elwira Janasik
Damazy: Adam Zdunikowski, Ryszard Minkiewicz
Zbigniew: Adam Palka, Tomasz Rak
Stefan: Paweł Skałuba, Dominik Sutowicz
Maciej: Zbigniew Macias, Zenon Kowalski
Skołuba: Daniel Borowski, Piotr Nowacki
Cześnikowa: Katarzyna Hołysz
Stara Niewiasta: Joanna Wesołowska
Grześ: Krzysztof Rzeszutek
oraz
Chór i Orkiestra Opery Bałtyckiej
dyrygent - Tadeusz Kozłowski
Bałtycki Teatr Tańca
ze specjalnym udziałem Chorągwi Husarskiej Województwa Pomorskiego z Zamku w Gniewie.