Strefa Ducha
koncert chóru a capella
"Strefa Ducha" to propozycja koncertu muzyki sakralnej w wykonaniu chóru a capella. Składają się na niego utwory autorstwa współczesnego polskiego kompozytora Jacka Sykulskiego, a także Samuela Barbera, Migaugasa Urbaitisa oraz Chicka Corea. Muzyka nawiązująca swym klimatem do chorałów gregoriańskich znakomicie brzmi w chłodnych wnętrzach kościołów, jej spokojny i kontemplacyjny charakter daje słuchaczowi powody do refleksji i zadumy.
Z drugiej strony jest ona żywiołową afirmacją życia, apoteozą wspólnego śpiewu, ukazującą piękno tkwiące w prostocie.
Program koncertuJacek Sykulski
Kyrie
Gloria
Sanctus
Agnus DeiMigaugas Urbaitis
LacrimosaJacek Sykulski
Voices from the pastSamuel Barber
Adagio(aranż. J. Sykulski)
J. Sykulski
Ave, maris stellaChick Corea
Children's songs (wybór)(aranż. P. Piłasiewicz)
J. Sykulski
Dance in the fireJ. Sykulski
Evening prayero utworach:
Jacek Sykulski
Kyrie - premiera tego utworu miała miejsce w Rzymie w 2000. Dzięki jego wykonaniu Chór Akademicki Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu wygrał prestiżowy konkurs im. Palestriny w wiecznym mieście. Kyrie to modlitwa, wołanie do Boga współczesnego człowieka, bez względu na jego religijną przynależność. Utwór ten przez długie lata stanowił tzw. żelazny repertuar zespołu, pozostawiając wielkie wrażenie na publiczności pod każdą szerokością geograficzną.
Gloria - jest częścią Mszy o św. Jacku. Stanowi również część Missa 1956 - utworu skomponowanego z okazji 50 rocznicy Poznańskiego Czerwca '56. Niezwykła energetyka Glorii powoduje zawsze spontaniczną reakcję publiczności.
Sanctus, Agnus Dei - kolejne części Mszy o św. Jacku . Premiera odbyła się w roku 2004 w Krakowie podczas Kapituły Generalnej Zakonu Dominikanów. W przeciwieństwie do Glorii, Sanctus i Agnus Dei utrzymane są raczej w nastroju kontemplacyjnym.
Migaugas Urbaitis
Lacrimosa - jest wielogłosowym kanonem, który w kulminacji przekształca się w cytat z Requiem Mozarta. Utwór należy do arcydzieł wielogłosowej kontemplacyjnej polifonii XX wieku.
Jacek Sykulski
Voices from the past - premiera w Berlinie w roku 2003. Utwór napisany na zamówienie z okazji 60 rocznicy Powstania w Getcie Warszawskim. Wykonany wspólnie z tancerzami Polskiego Teatru Tańca w choreografii Jacka Przybyłowicza. Utwór bez słów, nawiązujący do muzyki żydowskiej. Zgromadzona w Berlinie liczna żydowska publiczność słyszała w nim piosenki swojej młodości... opuszczali salę w ciszy, ze łzami w oczach.
Samuel Barber
Adagio - słynna kompozycja Samuela Barbera była dla Jacka Sykulskiego inspiracją do aranżacji utworu na chór a cappella. Sam Barber również tego dokonał. Dodał do utworu tekst Agnus Dei.
Jacek Szykulski
Ave, maris stella - utwór napisany w 2000 roku. Obok Kyrie, przez długie lata stanowił żelazny repertuar Chóru Akademickiego Uniwersytetu Adama Mickiewicza. Wykonywany chętnie przez chóry azjatyckie.
Chick Corea
Children's songs - to cykl miniatur fortepianowych słynnego pianisty jazzowego Chicka Corea, odmalowujących zaczarowany świat dziecięcych marzeń i wizji. Pięć z nich - w aranżacji Patryka Piłasiewicza na chór a capella - usłyszymy w Gdańsku w tej wersji po raz pierwszy.
Jacek Sykulski
Dance in the Fire - utwór wykonany w Nowym Jorku strefie "0" w 2002 roku. Podczas występu Chóru Akademickiego UAM specjalnie zamknięto ulicę sąsiadującą bezpośrednio z Ground Zero. Po koncertach podchodzili ludzie, którzy stracili swoich bliskich pod gruzami World Trade Centre i mówili, że dzięki tej kompozycji w ich sercach na nowo zagościła nadzieja. Cóż może być wspanialszego dla twórcy i wykonawcy...?
Evening prayer - kompozycja powstała spontanicznie, podczas nagrania Mszy o Św. Jacku. Solo zostało dograne osobno.
wykonawcy:
Chór Państwowej Opery Bałtyckiej w Gdańsku
Jacek Sykulski
kompozytor i dyrygent
Urodził się w roku 1964 w Poznaniu. Jest absolwentem Poznańskiej Szkoły Chóralnej Jerzego Kurczewskiego, jako dziecko śpiewał w Poznańskim Chórze Chłopięcym. Ukończył Akademię Muzyczną w Poznaniu, w klasie kompozycji (prof. Florian Dąbrowski) i klarnetu.
Podczas stypendium naukowego w Kanadzie poznał nietradycyjne techniki kształtowania brzmienia głosu ludzkiego, posiada słuch absolutny.
Jako kompozytor zasłynął w 1991 roku pisząc hymn VI Światowego Dnia Młodzieży, spotkania z Ojcem Świętym w Częstochowie, Abba Ojcze. Stworzył liczne kompozycje i opracowania na chór. Jego muzyka wykonywana jest przez wiele renomowanych artystów (m.in. Star-Scape Singers, Chicago a cappella, Affabre Concinui).
Od 1996 roku jest dyrygentem i szefem artystycznym Chóru Akademickiego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W 2003 r. stał się także dyrektorem Poznańskiego Chóru Chłopięcego.
Kompozycje chóralne Jacka Sykulskiego cenione są zarówno przez krytyków muzycznych jak i publiczność. Przykładem może być Kyrie - utwór, który wywołał prawdziwą euforię w Rzymie w 2000 roku. Chór Akademicki wygrał nim wówczas Konkurs Chóralny Palestriny. Kompozycje i aranżacje Jacka Sykulskiego zarejestrowane na płycie Tribute to USA wzruszyły amerykańską publiczność, słuchającą Chóru Akademickiego z Poznania podczas koncertów na Kapitolu w Waszyngtonie, w Katedrze św. Patryka, w siedzibie ONZ, oraz w "Strefie Zero" - World Trade Center.
W roku 2003 Jacek Sykulski przygotował nowe kompozycje i opracowania związane z Rocznicą Powstania w Getcie Warszawskim, wykonane w Sende Saal Haus des Rundfunks w Berlinie podczas uroczystego koncertu organizowanego przez Ambasadę RP. W koncercie zarejestrowanym przez rozgłośnię SFB - Multikulti, dyrygował Chórem Akademickim UAM, z którym wystąpił również Polski Teatr Tańca.
W 2006 r. skomponował na zamówienie Władz Miasta Poznania monumentalne dzieło na orkiestrę, dwa chóry i solistów - Missa 1956. Premiera utworu miała miejsce 28 czerwca 2006 r. podczas głównych obchodów 50. Rocznicy Poznańskiego Czerwca, w obecności prezydentów pięciu państw: Polski, Czech, Węgier, Niemiec i Słowacji.
Zasiada w jury wielu konkursów, prowadzi szereg warsztatów w kraju i za granicą.
Za swoją działalność artystyczną dwukrotnie nagrodzony Medalem Młodej Sztuki, a także Nagrodą Wielkiej Pieczęci Miasta Poznania.
Dariusz Tabisz
przygotowanie chóru POB
Edukację muzyczną rozpoczął w Poznańskiej Szkole Chóralnej Jerzego Kurczewskiego. Wraz z chórem "Polskie Słowiki" odbył liczne tournée po krajach Europy i Azji, a także współpracował z Teatrem Wielkim w Poznaniu.
Absolwent Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu w klasie dyrygentury symfonicznej prof. Jerzego Salwarowskiego oraz dyrygentury operowej prof. Antoniego Grefa. W roku 2004 uzyskał drugi dyplom w Królewskim Konserwatorium Muzycznym w Brukseli w klasie dyrygentury prof. Silveera Van den Broecka. Naukę w Konserwatorium kontynuował do roku 2006 - studia podyplomowe w zakresie dyrygentury symfonicznej i operowej oraz fugi.
Stypendysta Rządu Flamandzkiego. Laureat Nagrody Polskiego Związku Chórów i Orkiestr (Kłodzko 1999) oraz Nagrody Wspólnoty Flamandzkiej Patrimonium (Bruksela 2006).
W latach 1997 - 2002 był dyrygentem i managerem założonej przez siebie młodzieżowej orkiestry kameralnej Kamerata Nowego Wieku w Poznaniu, z którą współpracował m.in. z: Gustawem Holubkiem, Jadwigą Kotnowską, Jadwigą Kaliszewską, Guy Deplus, a także z Chórem Akademickim Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz zespołem wokalnym Nova Gaudia. Wraz z orkiestrą dokonał wielu nagrań radiowych i telewizyjnych, prawykonań utworów kompozytorów współczesnych, m.in: Augustyna Blocha i Darii Kwiatkowskiej.
Podczas studiów w Belgii współpracował z Flamandzką Orkiestrą Radiową, Brussels Chamber Orchestra, młodzieżową orkiestrą kameralną YUÈ, a także prowadził trzy zespoły amatorskie Fundacji Jan Niklaas Prowincji Vlaams Brabant.
W roku 2006 współpracował także z Chórem im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu.
Spośród swych mistrzów dyrygentury artysta ceni szczególnie Maestro José Maria Florêncio, którego uczniem był w latach 2000 - 2002 oraz Maestro Valerego Gergieva, przy którego próbach z London Symphony Orchestra, Rotterdams Philharmonisch Orkest oraz Mariinsky Theater, asystował w latach 2005 - 2007.
Od stycznia 2008 roku jest kierownikiem Chóru Opery Bałtyckiej.
Bilety w cenie 5 zł do nabycia w kasie Opery Bałtyckiej oraz w kościele godzinę przed rozpoczęciem koncertu.