stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

SuperSam - Forum Mistrzów Improwizacji Solowej

Forum Mistrzów Improwizacji Solowej to miejsce gdzie spotykają się mistrzowie, uczniowie oraz słuchacze tej najbardziej wyrafinowanej a jednocześnie najprostszej formy improwizacji jaką jest koncert solowy. Forum Mistrzów Improwizacji Solowej to wykłady, spotkania, koncerty...

cze'25 15

niedziela

Słupsk,
bilety 200, 300, 350 zł
"Solo to jest ta forma, która stanowi pierwszy etap zetknięcia się artysty z muzyką, pierwsze ujawnieniem idei, jest przedprożem kompozycji - dopiero potem dźwięk spotyka słuchacza lub mikrofon w wypadku nagrania (...) Tak, chcemy byście i Wy przy okazji Forum stworzonego przez nas, w tym a nie innym miejscu, mieli dostęp do skarbów improwizacji i muzyki, która powstaje tu i teraz, z potrzeby zarówno twórców jak i odbiorców. W kultowym miejscu reaktywujemy tradycję!"

festiwal muzyczny - koncerty w Trójmieście


Jerzy Mazzoll

4.10.2012
Godz. 19.00 Sławomir Janicki - Jak założyć klub, w którym można grać na kontrabasie solo i jak to się robi? Wykład i koncert
Godz. 20.00 Olga Szwajgier wokal
Godz. 21.00 Forum Mistrzów Improwizacji Solowej - wstęp na akredytacje

5.10.2012
Godz. 19.00 Oleg Dziewanowski - Moje spotkanie ze Karlheinz'em Stockhausen'em - droga od zapisu do swobodnej improwizacji.
Godz. 20.00 Zdzisław Piernik tuba
Godz. 21.00 Forum Mistrzów Improwizacji Solowej - wstęp na akredytacje

6.10.2012
Godz. 19.00 Suavas Lewy - Dlaczego Frank Zappa nie improwizował?
Godz. 20.00 Audrey Chan wiolonczela
Godz. 21.00 Forum Mistrzów Improwizacji Solowej - wstęp na akredytacje

Sylwetki:

Olga Szwajgier - jest pedagogiem Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie (od 1974 roku), prowadziła wykłady na zaproszenie Internationale Akademie fur Neue Music w Schwaz w Austrii. Jako jedyna osoba na świecie ćwiczeniami własnego pomysłu rozszerzyła skalę głosu z czterech do sześciu oktaw, pracując nad tym przez kilka lat od chwili ukończenia Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Krakowie w 1970 roku. Komponuje dla siebie muzykę, pisze teksty i reżyseruje swoje koncerty (m.in. w 2002 w Carnegie Hall w Nowym Jorku wykonała po raz pierwszy swój utwór "Julius"). Od 1976 roku występuje na najważniejszych festiwalach muzyki współczesnej w Polsce, Włoszech, Francji, Grecji, Niemczech, Meksyku, Austrii, Szwecji, Korei, Chinach, Izraelu. W swoim dorobku artystycznym posiada kilkaset prawykonań światowych i polskich. Śpiewa m.in. utwory Ivesa, Stockhausena, Risseta, Pendereckiego, Stachowskiego, Łuciuka, Lutosławskiego, Mozarta, Bacha. Dokonała wielu nagrań płytowych, radiowych, telewizyjnych, filmowych i teatralnych. Od 1981 roku jest członkiem Stowarzyszenia Artystycznego "Muzyka Centrum". Swój pierwszy honorowy doktorat "The Cultural Doctorate in Philosophy" nadany przez World University Roundtable Benson (Arizona) otrzymała w 1989 roku. W 2005, w Berlinie, w ramach obchodów Roku Einsteina brała udział w operze "The Speed of Light". Kompozytorów Christiana Steinhäusera i Mathiasa Baumhofa do napisania tego dzieła zainspirowała teoria względności Einsteina i ekstremalne, akrobatyczne możliwości głosowe Olgi Szwajgier.

O improwizacji: ...powrotu do improwizacji uczę na pierwszych moich zajęciach warsztatowych, ponieważ uważam, że każdy człowiek jest twórczy. Improwizacja jest...wrodzona. Należy tylko skupić na sobie należytą uwagę i wierzyć w siebie. Widzialna wibracja jest światłem, a słyszalna dźwiękiem. Widzi się i słyszy dźwięk i barwę. Bo to jest to samo.

Zdzisław Piernik - urodził się w 1942 roku w Toruniu. Ukończył studia w warszawskiej PWSM w klasie Juliusza Pietrachowicza. Po otrzymaniu nagrody w 1970 na Ogólnopolskim Festiwalu Młodych Muzyków w Gdańsku rozpoczął karierę jako solista. Wkrótce potem odniósł wiele sukcesów na recitalach w kraju i za granicą - m.in. na festiwalach i kursach wakacyjnych w Bayreuth, Witten, Darmstat, Bourges, Sztokholmie czy Los Angeles.

Jako pierwszy tubista w Polsce do swej gry na tubie wprowadził furllata, wibrata, flażolety, glissanda i tzw. dźwięki czyszczące. Rozpoczął także eksperymenty sonorystyczne z tubą preparowaną. Jest pomysłodawcą niespotykanej dotąd preparacji tuby: polega ona na dołączeniu w miejsce krąglików - dźwięczników od trąbki, skrzydłówki i puzonu. Zabieg ten czyni z tuby instrument posiadający różne barwy. Używając oprócz tego ustników saksofonu i fagotu oraz tłumików tworzy dźwięki dalekie od naturalnej barwy tuby.

Zdzisław Piernik jest interpretatorem muzyki współczesnej. Ściśle współpracował z wieloma kompozytorami demonstrując im możliwości tuby naturalnej i preparowanej. Swoje dzieła dedykowali mu między innymi Benno Ammann, Zbigniew Biergielski, Andrzej Bieżan, Marian Borkowski, Andrzej Dobrowolski, Roman Haubenstock-Ramati, Wojciech Kilar, Krzysztof Knittel, Andrzej Krzanowski, Krzysztof Penderecki, Bogusław Schaeffer, Elżbieta Sikora, Witold Szalonek. Jego koncerty, nagrania i audycje dla Polskiego Radia i telewizji popularyzowały użycie tuby.

Audrey Chen - jest amerykańską performerką i muzykiem o chińskich korzeniach. Urodziła się w 1976 roku na przedmieściach Chicago. Wykorzystując wiolonczelę, głos i analogową elektronikę, miesza i nakłada na siebie techniki tradycyjne i rozwinięte. Dużą część jej muzyki stanowi improwizacja, która ma niezwykle osobisty, płynący z wnętrza charakter. W swoich performance'ach łączy dźwięk, ruch oraz elementy wizualno rzeźbiarskie. Chen występuje zarówno solo, jak i we współpracy z wieloma muzykami i tancerzami. Spośród muzyków współpracowała m.in. z takimi wybitnymi improwizerami, jak: Phil Minton, Elliott Sharp, Aki Onda, Phill Niblock, Alessandro Bosetti, Mike Cooper, Mats Gustafsson, Sten Sandell, Mazen Kerbaj, Michael Zerang, Tatsuya Nakatani, Assif Tsahar, Scott Rosenberg, Le Quan Ninh, Joe Mcphee, Susan Alcorn, Michele Doneda, Paolo Angeli i Gianni Gebbia. W kilku obecnych dwusosobowych projektach występują Gianni Gebbia, Alessandro Bosetti i Nate Wooley.

Akredytacje: supersam@plama.art.pl

Przeczytaj także