stat

Zapraszamy serdecznie do udziału w seansie i spotkaniu poświęconym wybitnemu reżyserowi polskiego kina Krzysztofowi Zanussiemu. Zaprezentujemy jego zrekonstruowany cyfrowo znakomity film: Barwy Ochronne. Wstęp do filmu wygłosi i dyskusję po seansie poprowadzi Prof. Krzysztof Kornacki.

26 luty (środa) godzina 18.00
Barwy Ochronne | 1977 | 96' | Polska | reż. Krzysztof Zanussi

Odświeżona wersja filmu po rekonstrukcji cyfrowej.
(wstęp wolny)
Bilety można zarezerwować przez Messenger KinoPortu.

"Barwy Ochronne" to:
jeden z najważniejszych filmów "kina moralnego niepokoju", poruszający problem konformizmu polskiej inteligencji. W czasie premiery "Barwy..." wzbudziły bardzo gorące, emocjonalne reakcje. Krzysztofowi Zanussiemu znakomicie udało się nawiązać kontakt z polskim odbiorcą, dotrzeć do jego niepokojów, często skrzętnie skrywanych lub nie do końca uświadamianych...
Wszyscy są takimi samymi konformistami jak nie przymierzając ty i ja to jedna z lekcji, jakiej młodemu asystentowi Jarkowi Kruszyńskiemu udziela starszy kolega, docent Jakub Szelestowski.

Miejscem nauki jest obóz językoznawczy, którego uczestnikami są obaj naukowcy. Jarek, idealista, z jednej strony szybko przekonuje się, jak bardzo skorumpowane i miałkie intelektualnie jest to środowisko, z drugiej jednak odkrywa, że i sam rzeczywiście nie jest wolny od hipokryzji

Sztandarowe dzieło Kina Moralnego Niepokoju z wielką kreacją Zbigniewa Zapasiewicza w roli współczesnego Mefistofelesa. W zamierzeniu reżysera ta opowieść o kuszeniu młodego idealisty miała być dyskursem o naturze i kulturze, ale widownia potraktowała środowisko naukowców jako metaforę Polski lat 70., systemu pozbawionego podstaw etycznych i produkującego cyników i konformistów.

Film, mimo osadzenia w realiach PRL-u, pozostaje uniwersalny. Jak powiedział sam reżyser, rzeczywistość przedstawiona na ekranie tylko w paru szczegółach się zestarzała

Film Zanussiego opowiadał wprawdzie o rzeczywistości tu i teraz i bywał odczytywany jako doraźny manifest polityczny, ale stawiał przede wszystkim pytania o wartości moralne, istotne pomimo polityki, militarnych stref wpływów i szerokości geograficznej, w jakiej przychodzi żyć jego bohaterom. Barwy ochronne dały początek nurtowi (określenie to trafne, choć później nieco nadużywane) kina moralnego niepokoju, chociaż nie był przecież pierwszym filmem, w którym reżyser ten stawia niepokojące pytania o sens doczesnej egzystencji i o potrzebę zachowania wierności wartościom niezmiennym. Niebawem pojawili się Aktorzy prowincjonalni Agnieszki Holland, Przypadek Krzysztofa Kieślowskiego czy wreszcie Bez znieczulenia
Andrzeja Wajdy.
lut 8

sobota, g. 15:00

Gdańsk,
bilety 15 zł
ulgowy 12 zł
mar 6

czwartek, g. 18:30

bilety 15 zł
ulgowy 10 zł