stat

W jednym z badań dotyczących stereotypizacji Afryki zauważono, że najpopularniejsze pomysły na projekty okładek większości powieści i książek o Afryce zdają się być zaczerpnięte bezpośrednio z Króla Lwa.

"Kimkolwiek jesteś, skądkolwiek pochodzisz, niezależnie od tego, jaki rodzaj pisarstwa uprawiasz, jeśli piszesz powieść "o Afryce", prawdopodobnie otrzymasz akacjowe drzewo. I pomarańczowe niebo" (z portalu Africa is a Country). Stygmatyzacja tak ogromnie zróżnicowanego i bogatego kontynentu, jakim jest Afryka, wiąże się często z wymaganiami stawianymi pisarzom i pisarkom pochodzącym z Afryki bądź o niej piszących. Oczekuje się, że zachowana zostanie "dzikość" wszystkiego, co dotyczy całego kontynentu, uwypuklona "dziwność", bieda i - last but not least - na każdym poziomie opisu zatrzyma się czas. Bo przecież "w Afryce czasu się nie liczy", a ludzie mieszkają wśród lwów i w
chatkach z gliny; wygodniej jest nie dostrzegać miast, tym bardziej fascynującej, hybrydycznej kultury miejskiej i przyjąć, że parki narodowe i safari to jedyny "właściwy" sposób spojrzenia na Afrykę. "W swoim tekście traktuj Afrykę jakby była jednym krajem. Jest gorąca i pylista, porośnięta trawami i pełna potężnych stad zwierząt oraz wysokich, chudych, głodujących ludzi" - pisał przewrotnie pisarz, dziennikarz i intelektualista kenijski Binyavanga Wainaina w swoim viralowym eseju pt. "Jak
pisać o Afryce".

koncerty w Trójmieście


Nie tylko pisanie o kontynencie afrykańskim, ale też po prostu dostrzeganie, rozumienie i poznawanie jego różnorodnych kultur i języków, wewnętrznych sprzeczności, ogromnej różnorodności, tym bardziej bogatej literatury, stanowi nie od dziś wyzwanie, zdominowane często przez stereotypy i uproszczenia pochodzące z kolonialnego postrzegania Afryki i wszystkiego, co z nią związane.

Z okazji obchodów Dnia Afryki  zapraszamy na szereg spotkań, prelekcji i warsztatów promujących różnorodność, bogactwo kulturowe i globalne znaczenie Afryki.
Przez dwa tygodnie będziemy poznawać literaturę afrykańską podczas Literacki Black Bazar (spotkanie z Małgorzatą Szczurek, założycielką wydawnictwa Karakter, które przyczyniło się do wydania większości współczesnej literatury afrykańskiej w Polsce), eksplorować synkretyczną kulturę afrykańskich miast (Plakaty filmowe z Ghany, Międzypokoleniowe warsztaty malowania afro-szyldów fryzjerskich), przekazywać dzieciom piękno baśni afrykańskich (Wieczór baśni z Agatą Półtorak - baśń południowoafrykańska), wreszcie - poznawać sposoby na to, jak faktycznie dostrzegać, badać i opisywać wybrane aspekty kultur afrykańskich w nie egzotyzujący, postkolonialny, dialogiczny sposób (Świat dźwięków Afryki Wschodniej - produkcja muzyki, przodkowie, etnografia. Spotkanie z Piotrem Cichockim, Madagaskar - wyspa przodków - prelekcja Karoliny Marcinkowskiej).