Dobre Towarzystwo/Banda Cokolwiek
Sznycel Górski - bajka dla dorosłych
Komiks teatralny oparty na prozie R. Topora: "Sznycel górski" i "Szkoła nad przepaścią".
W poszukiwaniu "trzeciej drogi" teatralnej działalności rozrywkowej dla dorosłych realizatorzy postanowili sięgnąć po pełne groteski, makabreski i absurdu teksty mistrza gatunku: Rolanda Topora.
Trzech przyjaciół - alpinistów w wyniku zamieci śnieżnej w górach ląduje na odciętej od świata półce skalnej. By przeżyć, bohaterowie porywają się na straszny czyn: pożerają odmrożoną nogę jednego z uczestników wycieczki. Ten, początkowo oburzony, ulega perswazji kompanów i wspólnie z nimi zajada się własną kończyną. Noga wkrótce się kończy, wygłodniali, zdesperowani alpiniści na skraju śmierci postanawiają posunąć się o kolejny krok w kanibalistycznym okrucieństwie - czeka ich jednak przykra niespodzianka...
Makabryczna historia alpinistów, podobnie jak inne absurdalne historie Topora, okazały się być doskonałym materiałem dla działań teatru animacji. Realizowane w konwencji planszetowego, papierowego teatru teksty nabierają formy adekwatnie groteskowej do treści utworów francuskiego pisarza. Efektem naszego eksperymentalnego zderzenia z Toporem jest odkrycie przez nas i fascynacja konwencją "komiksu scenicznego", swoistego rodzaju teatru papierowej animacji czy teatralnej kreskówki dla dorosłych. Jest to świeża i innowacyjna, niedostatecznie naszym zdaniem eksploatowana w Polsce, forma rozrywkowa dla dorosłych odbiorców, będąca alternatywą dla tradycyjnych form humorystycznych: kabaretu, komedii i farsy.
Projekt ma charakter otwartego warsztatu sztuki. Do współtworzenia go zaprosiliśmy, obok osób posiadających pewne doświadczenie teatralne, także osoby które na co dzień zajmują się dziedzinami twórczości i życia nie związanymi z teatrem. Zaangażowanie uczestników zaowocowało ciekawymi i świeżymi efektami artystycznymi, rokując nadzieje na kolejne sceniczne "odkrycia". Udział w projekcie osób spoza świata sztuki przyciągnął także rzeszę widzów dotąd nie zainteresowanych i nie uczestniczących czynnie w kulturze. Projekt był zatem twórczo aktywujący dla osób zaangażowanych jak i dla pewnej grupy widzów.
Reżyseria: Michał Derlatka
Scenografia: Anna Dobrowodzka (grafik)
Muzyka: Jan Mróz (psycholog), Sówka Sowińska (architekt)
Obsada:
Piotr Srebrowski (aktor), Bartosz Kisiel (architekt), Kacper Synowiecki (biznesmen)
W projekt zaangażowani byli także pośrednio:
Sonia Wolf (grafik) - logistyka
Joanna Zygmuntowicz (architekt) - konsultacja, prowokacja, doping
Paulina "Bibi" Borucka (seksuolog) - motywacja, inspiracja, stymulacja
Jakub Grzybek (aktor) - wkład aktorski
-----
O twórcach:
Michał Derlatka - reżyseria i adaptacja tekstu
Reżyser i aktor dramatyczny. Studiował aktorstwo, reżyserię i dramaturgię w Hiszpanii (ESAD) i w Polsce (PWST). Jego gusta teatralne skupiają się na działaniach formą i animacji, nie obce są mu także projekty teatru dramatycznego. Od trzech lat realizuje przedstawienia dramatyczne i lalkowe w kraju i za granicą (ES, CZ, SK).
Piotr Srebrowski
Absolwent wydziału lalkarskiego we Wrocławiu. Aktor związany z gdańskim teatrem lalek Miniatura. Obecnie można go obejrzeć w "Piotrusiu Panie" w roli Piotrusia Pana.
Anna Dobrowodzka - scenografia
Grafik. Jej twórczość obejmuje szeroko pojęte sztuki wizualne. Od prostego, energicznego rysunku będącego ironicznym komentarzem do otaczającej nas rzeczywistości, przez plakat do wideoklipu i filmu dokumentalnego ("Warszawa, Warszawa" 2010, I nagroda konkursu kwartalnika "Korespondencja z Ojcem"). Jest absolwentką grafiki gdańskiej ASP.
Bartosz Kisiel, Sówka Sowińska - aktor, muzyka
Architekci. Absolwenci Politechniki Gdańskiej, czynni zawodowo, teatralnie - debiutanci. Dla Sówki Sowińskiej projekt był także zupełnym debiutem na polu muzyki w ogóle, nie tylko teatralnej.
Jan Mróz - muzyka
Psycholog. Absolwent sopockiej SWPS, a ponadto klawiszowiec, realizator dźwięku, dubmaster. Współtworzy takie formacje jak Dreadless Lions (dawne Galago, pierwszy polski zespół reggowy), Unity3City, Enchantia, Ras Paddy and the Rockas czy Drewno From Las (młoda trójmiejska scena dubowa). W teatrze debiutant.
Kacper Synowiecki
Alpinista, podróżnik, żeglarz, w wolnych chwilach biznesmen. Do projektu trafił nieoczekiwanie i od razu poczuł się w nim jak ryba w wodzie. Wrodzony talent dramaturgiczny.
Sznycel Górski - bajka dla dorosłych
Komiks teatralny oparty na prozie R. Topora: "Sznycel górski" i "Szkoła nad przepaścią".
W poszukiwaniu "trzeciej drogi" teatralnej działalności rozrywkowej dla dorosłych realizatorzy postanowili sięgnąć po pełne groteski, makabreski i absurdu teksty mistrza gatunku: Rolanda Topora.
Trzech przyjaciół - alpinistów w wyniku zamieci śnieżnej w górach ląduje na odciętej od świata półce skalnej. By przeżyć, bohaterowie porywają się na straszny czyn: pożerają odmrożoną nogę jednego z uczestników wycieczki. Ten, początkowo oburzony, ulega perswazji kompanów i wspólnie z nimi zajada się własną kończyną. Noga wkrótce się kończy, wygłodniali, zdesperowani alpiniści na skraju śmierci postanawiają posunąć się o kolejny krok w kanibalistycznym okrucieństwie - czeka ich jednak przykra niespodzianka...
Makabryczna historia alpinistów, podobnie jak inne absurdalne historie Topora, okazały się być doskonałym materiałem dla działań teatru animacji. Realizowane w konwencji planszetowego, papierowego teatru teksty nabierają formy adekwatnie groteskowej do treści utworów francuskiego pisarza. Efektem naszego eksperymentalnego zderzenia z Toporem jest odkrycie przez nas i fascynacja konwencją "komiksu scenicznego", swoistego rodzaju teatru papierowej animacji czy teatralnej kreskówki dla dorosłych. Jest to świeża i innowacyjna, niedostatecznie naszym zdaniem eksploatowana w Polsce, forma rozrywkowa dla dorosłych odbiorców, będąca alternatywą dla tradycyjnych form humorystycznych: kabaretu, komedii i farsy.
Projekt ma charakter otwartego warsztatu sztuki. Do współtworzenia go zaprosiliśmy, obok osób posiadających pewne doświadczenie teatralne, także osoby które na co dzień zajmują się dziedzinami twórczości i życia nie związanymi z teatrem. Zaangażowanie uczestników zaowocowało ciekawymi i świeżymi efektami artystycznymi, rokując nadzieje na kolejne sceniczne "odkrycia". Udział w projekcie osób spoza świata sztuki przyciągnął także rzeszę widzów dotąd nie zainteresowanych i nie uczestniczących czynnie w kulturze. Projekt był zatem twórczo aktywujący dla osób zaangażowanych jak i dla pewnej grupy widzów.
Reżyseria: Michał Derlatka
Scenografia: Anna Dobrowodzka (grafik)
Muzyka: Jan Mróz (psycholog), Sówka Sowińska (architekt)
Obsada:
Piotr Srebrowski (aktor), Bartosz Kisiel (architekt), Kacper Synowiecki (biznesmen)
W projekt zaangażowani byli także pośrednio:
Sonia Wolf (grafik) - logistyka
Joanna Zygmuntowicz (architekt) - konsultacja, prowokacja, doping
Paulina "Bibi" Borucka (seksuolog) - motywacja, inspiracja, stymulacja
Jakub Grzybek (aktor) - wkład aktorski
-----
O twórcach:
Michał Derlatka - reżyseria i adaptacja tekstu
Reżyser i aktor dramatyczny. Studiował aktorstwo, reżyserię i dramaturgię w Hiszpanii (ESAD) i w Polsce (PWST). Jego gusta teatralne skupiają się na działaniach formą i animacji, nie obce są mu także projekty teatru dramatycznego. Od trzech lat realizuje przedstawienia dramatyczne i lalkowe w kraju i za granicą (ES, CZ, SK).
Piotr Srebrowski
Absolwent wydziału lalkarskiego we Wrocławiu. Aktor związany z gdańskim teatrem lalek Miniatura. Obecnie można go obejrzeć w "Piotrusiu Panie" w roli Piotrusia Pana.
Anna Dobrowodzka - scenografia
Grafik. Jej twórczość obejmuje szeroko pojęte sztuki wizualne. Od prostego, energicznego rysunku będącego ironicznym komentarzem do otaczającej nas rzeczywistości, przez plakat do wideoklipu i filmu dokumentalnego ("Warszawa, Warszawa" 2010, I nagroda konkursu kwartalnika "Korespondencja z Ojcem"). Jest absolwentką grafiki gdańskiej ASP.
Bartosz Kisiel, Sówka Sowińska - aktor, muzyka
Architekci. Absolwenci Politechniki Gdańskiej, czynni zawodowo, teatralnie - debiutanci. Dla Sówki Sowińskiej projekt był także zupełnym debiutem na polu muzyki w ogóle, nie tylko teatralnej.
Jan Mróz - muzyka
Psycholog. Absolwent sopockiej SWPS, a ponadto klawiszowiec, realizator dźwięku, dubmaster. Współtworzy takie formacje jak Dreadless Lions (dawne Galago, pierwszy polski zespół reggowy), Unity3City, Enchantia, Ras Paddy and the Rockas czy Drewno From Las (młoda trójmiejska scena dubowa). W teatrze debiutant.
Kacper Synowiecki
Alpinista, podróżnik, żeglarz, w wolnych chwilach biznesmen. Do projektu trafił nieoczekiwanie i od razu poczuł się w nim jak ryba w wodzie. Wrodzony talent dramaturgiczny.