Oddział Zamknięty to legenda polskiego rocka, wielka gwiazda wczesnych lat 80., zespół okrzyknięty przez dziennikarzy muzycznych "polskimi Rolling Stones", jeden z najważniejszych głosów młodego pokolenia.
Formacja powstała w 1979 roku, w Warszawie, założona przez Krzysztofa Jaryczewskiego i Wojciecha Łuczaja-Pogorzelskiego. Na dobre debiutowali w 1981 roku i szybko zdobyli uznanie publiczności dzięki prostej, rock'and'rollowej muzyce oraz bezpretensjonalnym tekstom Jaryczewskiego.
muzyka alternatywna - koncerty w Trójmieście
Ich pierwsza płyta "Oddział Zamknięty" z 1983 roku rozeszła się w ciągu paru tygodni, w nakładzie ponad 250 tysięcy egzemplarzy, podobnie było z drugim albumem "Reda Nocą" z 1984 roku. Prawie każda z piosenek tam zawartych znalazła się na czołowych miejscach wszystkich krajowych list przebojów. "Autodestrukcyjne" teksty o alkoholu, narkotykach, życiu z dnia na dzień i niekończących się balangach zjednały grupie sympatię publiczności. Takie przeboje jak: "Party", "Obudź się", "Andzia", "Zabijać siebie", "Twój każdy krok", znała i śpiewała cała Polska. Do chwili obecnej sprzedano ponad milion licencjonowanych płyt i kaset zespołu. Kolejne albumy Oddziału to "Z miłości do R'N'R" (1993), "Terapia" (1994), "Greatest Hits" (1994), "Wierzę, że moja bezsenność będzie twoja... (1995), "Ballady" (1996), "Parszywa Trzynastka" (1997), "Co na to ludzie" (2001).
Zabójcze tempo i ciężka choroba spowodowały, iż w 1985 roku zespół opuścił charyzmatyczny frontman - Krzysztof Jaryczewski. Od tego czasu w Oddziale Zamkniętym zaczęły się liczne przetasowania w składzie, co w efekcie stało się przyczyną rozwiązania formacji. Później jako soliści Oddziału pojawiali się Zbigniew Bieniak, Robert Janowski, Krzysztof Walecki i Jarosław Wajk.
W 1992 roku zespół reaktywował się i triumfalnie powrócił na scenę. 21 marca Oddział Zamknięty w starym składzie zagrał ponad czterogodzinny koncert na otwarcie "Fugazi Music Club" w Warszawie. Występ spotkał się z gorącym przyjęciem publiczność. Od tamtego momentu grupa dużo koncertowała, rozpoczęła także prace w studiu.
W latach 90. zespół wziął udział w wielu imprezach charytatywnych, przeznaczając większość honorariów na cele dobroczynne - Koncert na Rzecz Dzieci Nosicieli Wirusa HiV na stadionie X-lecia w Warszawie, "Rock Dzieciom" w Częstochowie, "Rock Na Pomoc" w Bydgoszczy oraz w Krakowie w finale Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.
Dokonania kapeli nie zawsze zjednywały jej sympatię krytyków i dziennikarzy. Oddział pozostał jednak wierny swoim muzycznym ideałom i przekonaniom. Jest to grupa, której słucha kolejne pokolenie młodszych i starszych miłośników dobrego, klasycznego rocka.
L.U.C.
Za tym pseudonimem kryje się Łukasz Rostkowski. Polski raper, kompozytor, producent muzyczny, wokalista i współzałożyciel Kanału Audytywnego. Urodził się 16 września 1981 roku w Zielonej Górze. W 2005 roku ukończył Wydział Prawa Uniwersytetu Wrocławskiego.
W międzyczasie, w 2002 roku, razem z Bartłomiejem "Spaso" Spasowskim, założył projekt muzyczny - Kanał Audytywny, łączący w sobie rap, trip hop i nu jazz. Panowie nagrali razem trzy płyty. Po 2005 roku duet zawiesił działalność, a wszystko w związku z rozpoczęciem kariery solowej przez L.U.C-a.
W następnym roku artysta wydał swoją pierwszą solową EP-kę "Hiperkonsumpcja" (poza oficjalnym obiegiem) oraz debiutancki longplay "Haelucenogenoklektyzm - Przypowieść o Zagubieniu w Czasoprzestrzeni". W październiku 2007 roku, ukazała się płyta "Homoxymoronomatura", którą nagrał we współpracy z Rahimem. Rok później, swoją premierę miał jego drugi samodzielny krążek, "Planet L.U.C". W połowie września 2009 roku do sklepów trafił album "39/89 - Zrozumieć Polskę".
Kilka miesięcy później, artysta przygotował dla swoich fanów kolejną niespodziankę. Oparłszy się na filozofii energocyrkulacji, stworzonej na potrzeby krążka "Planet L.U.C.", zorganizował konkurs, którego adresatami byli młodzi twórcy. Najciekawsze projekty znalazły się na limitowanej serii wspomnianego wyżej albumu, noszącego teraz tytuł "Planet Luc Energocyrkulacje". Obok nich - utytułowani - między innymi Smolik, Kasia Klich, Yaro czy Spaso (Kanał Audytywny).
Ta mieszanka stylów ma, z jednej strony, odzwierciedlać nie tylko ideę pomocy dla debiutantów, mających trudności z przebiciem się w show businessie, z drugiej, skłonić do innego spojrzenia na muzykę - bardziej holistycznego i przełamującego niepotrzebne podziały. W efekcie słuchacze otrzymali szerokie spectrum polskiej sceny muzycznej - znalazło się tu bowiem miejsce dla rocka, elektroniki, drum and bass, ambientu, czy hip hopu.
W 2010 roku otrzymał Paszport Polityki. Jest także dwukrotnym laureatem Fryderyków (2006, 2008) oraz Yacha, Ślizgera, czy Brylantów Dolnośląskich. Współpracował między innymi ze Zbigniewem Namysłowskim, Michałem Urbaniakiem, Urszulą Dudziak, Leszkiem Możdżerem, wspomnianymi wyżej Andrzejem Smolikiem i Rahimem, Marią Peszek oraz Fokusem.
Ma szerokie zainteresowania muzyczne - od muzyki filmowej, przez hip hop, nu jazz i trip hop, po elektronikę i postmodernizm. Wśród jego oryginalnych pomysłów warto zwrócić uwagę na tak zwaną filozofię "czterech galaktyk", kreującą strumień przekazu poprzez połączeniem czterech środków wyrazu - liryki, filmu, grafiki i oczywiście, muzyki.
L.U.C. raz jeszcze powrócił do tematyki znanej z albumu "38/39. Zrozumieć Polskę" w maju 2011 roku. Do sklepów trafiło bowiem wydawnictwo zatytułowane "Warsaw War / Saw. Zrozumieć Polskę". Jest to słuchowisko ukazujące Powstanie Warszawskie z nieznanej, humorystycznej strony. Na albumie znalazło się 15 utworów, wypełnionych oryginalnymi narracjami świadków historii, splecione z mieszanką elektroniki i muzyki ludowej.
Tymon Tymański
Ryszard Tymon Tymański swoje pierwsze zespoły prowadził już w szkole podstawowej. W roku 1984, będąc już w liceum, założył Sni Sredstvom Za Uklanianie, nowofalową grupę zainspirowaną Joy Division, The Birthday Party i Pere Ubu, w której śpiewał i grał na basie. Poza tym był autorem wszystkich kompozycji zespołu. W roku 1986 dostał się na anglistykę na Uniwersytecie Gdańskim, gdzie poznał członków TotArtu, nieformalnej performerskiej grupy poetyckiej wsławionej skandalizującymi akcjami, manifestami oraz obrazoburczą poezją. Współpraca Tymańskiego z TotArtem zaowocowała transformacją jego muzyki i radykalną zmianą koncepcji występu scenicznego.
W roku 1988 założył Miłość, najważniejszy zespół polskiego jazzu następnej dekady. Początkowo free jazzowa, po odejściu Mazzolla i Tomasza Gwincinskiego, formacja z Mikołajem Trzaską, Maćkiem Sikałą, Leszkiem Możdżerem i Jackiem Olterem w składzie święciła triumfy na klubowych scenach i w corocznych ankietach aż do końca lat 90., czterokrotnie z rzędu wybrana najlepszym zespołem jazzowym roku i ogłoszona najlepszą grupą dekady (ankiety czytelników i krytyków magazynu "Jazz Forum"). Miłość, rozwiązana w lecie 1992 roku, nagrała w sumie sześć albumów, w tym dwa z udziałem legendarnego amerykańskiego trębacza grupy Art Ensemble Of Chicago, Lestera Bowiego.
W międzyczasie w 1992 roku Tymański założył alternatywno-rockowe Kury, w składzie którego znaleźli się m. in. wybitny perkusista Jacek Olter i znakomity gitarzysta Piotr Pawlak. W szeregach Kur na przestrzeni 11 lat działalności pojawili się również Ania Lasocka (Kobiety), klarnecista Mazzoll, Jacek Stromski (Apteka, Skakanka), Rory Walsh (Medicine Sunday) oraz Kuba Staruszkiewicz (Pink Freud). Grupa nagrała trzy płyty oraz wydała jeden oficjalny bootleg koncertowy. Szczególnie druga płyta Kur, głośny "P.O.L.O.V.I.R.U.S.", cieszyła się wielką estymą polskich słuchaczy i krytyków i nagrodzona została szeregiem nagród (m. in. Fryderyk '98 i Machiner '98).
Oprócz prowadzenia swych dwóch sztandarowych formacji Tymański udzielał się również i wydawał płyty jako lider lub członek grup Tymon i Trupy, Czan, NRD, The Users i Masło oraz występował jako aktor (filmy "Segment '76", "Wesele", program poetycko-satyryczny "Dzyndzylyndzy"). Tymański współtworzył alternatywną wytwórnię płytową Biodro oraz komponował muzykę do filmu ("Sztos", "Przemiany", "Wesele") i spektakli teatralnych (m. in. "Top Dogs", "Wszystkie dzieła Szekspira", "Monachomachia", "Beztlenowce", "Matka"). W roku 2001 wydał mini-powieść "Chłopi 3", napisaną wspólnie z poetą Zbigniewem Sajnogiem (ex-Totart) oraz nagrodzony został Paszportem Polityki za całokształt twórczości.
Po rozwiązaniu zespołu Kury w grudniu 2003 roku, skoncentrował się na działalności solowej. W roku 2004 dwie najnowsze formacje Tymańskiego, alternatywno-rockowa grupa Tymon & Transistors oraz improwizujący Tymański Yass Ensemble z Antonim Ziutem Gralakiem (Tie Break, Graal, Yeshe) i Wojtkiem Mazolewskim (Pink Freud), nagrały swoje debiutanckie płyty w jego prywatnym Biodro Studio ("Wesele", zawierające ścieżkę dźwiękową do filmu Wojtka Smarzowskiego o tym samym tytule oraz "Jitte", stanowiące ciekawą kontynuację tradycji trójmiejskiej sceny yassowej).
Koncert: Teatr historii - Bądź świadomy
Oddział Zamknięty
L.U.C
Tymon Tymański
Hirek Wrona