W cyklu Teatr przy Stole, w poniedziałek 8 października o godz. 18.30 zaprezentujemy sztukę austriackiego dramatopisarza Daniela Kehlmanna. Dramat "Wigilia", pomimo tytułu, który sugerowałby chwilę zadumy przy choince, jest pełnym napięcia thrillerem politycznym na temat terroryzmu i państwa nadzoru. Tekst, w przekładzie Izabeli Rozhin, przeczytają aktorzy związani z Teatrem Wybrzeże: Elżbieta Goetel i Krzysztof Gordon.
Opiekę reżyserską nad spektaklem sprawuje Krzysztof Gordon. Czytanie dramatu poprzedzi przedmowa teatrologa, opiekuna artystycznego projektu - profesor Małgorzaty Jarmułowicz.
Daniel Kehlmann (ur. 13 stycznia 1975 w Monachium) austriacki pisarz i krytyk literacki. Studiował filozofię i literaturoznawstwo na Uniwersytecie Wiedeńskim, wykładał na uniwersytetach w Moguncji i Wiesbaden. Od 1981 mieszka w Wiedniu.
Kehlmann zyskał uznanie jako powieściopisarz, a jego książki przełożono na trzydzieści siedem języków. Zadebiutował w 1997 roku powieścią "Beerholm przedstawia". Do jego najbardziej znanych publikacji należą: zbiór opowiadań "Unter der Sonne" ("Pod słońcem", 1998) oraz powieści: "Ich und Kaminski" ("Ja i kamiński",2003), "Der fernste Ort" ("Najdalsze miejsce", 2004), bestsellerowa "Rachuba świata" oraz "F", która w 2013 została umieszczona na liście niemieckiej nagrody literackiej Deutscher Buchpreis, a także zajęła pierwsze miejsce na liście bestsellerów "Spiegla".
D. Kehlman napisał także kilka sztuk teatralnych, w tym "Geister in Princeton" (otwierającą Festiwal w Salzburgu w 2010 r.), "Mentor", który w 2012 r. miał prapremierę w wiedeńskim Theater in der Josefstadt oraz "Heilig Abend" ("Wigilia"), która w tym samym teatrze miała premierę na początku lutego 2017 roku, ponownie w reżyserii Herberta Föttingera. Jest ponadto autorem recenzji i esejów dla niemieckich dzienników, takich jak Frankfurter Allgemeine Zeitung, Süddeutsche Zeitung, Frankfurter Rundschau.
"Wigilia"Jest wpół do jedenastej wieczorem, 24. grudnia. Przesłuchiwana jest kobieta o imieniu Judith. Rzekomo nie wie dlaczego. Przesłuchujący oczywiście wie o niej wszystko: o planowanym przez nią o północy ataku terrorystycznym, o byłym mężu i ich nieudanym małżeństwie, o jego wizycie u Judith poprzedniego dnia. Co razem robili? Co tacy ludzie mają wspólnego z ideologią Dzihadu? Ona uparcie twierdzi, że nic ją z tym nie łączy. Jedne poszlaki świadczą za, inne przeciw. Niełatwo złamać kobietę, która jest szefową katedry filozofii i naukowo zajmuje się strukturalną przemocą. Przesłuchujący staje w obliczu intelektualistki, która stawia pod znakiem zapytania istniejący system polityczny. Czy jest winna? Gdzie jest bomba? Sytuacja się zaostrza. Czas nagli. Zbliża się północ.