stat
Impreza już się odbyła

Tęczowe Kino Zaangażowane: Basquiat

Kino Repertuar wszystkich kin w Trójmieście

Stowarzyszenie na rzecz osób LGBT TOLERADO oraz Krytyka Polityczna Trójmiasto zapraszają wyjątkowo w poniedziałek 26 marca o godz. 18.00 do Świetlicy Krytyki Politycznej w Trójmieście (ul. Nowe Ogrody 35 w Gdańsku) na kolejne spotkanie z Tęczowym kinem Zaangażowanym. Pokaz filmu w reżyserii Juliana Schnabela o krótkim życiu i twórczości artysty Jeana-Michela Basquiata.

lip 10

środa, g. 18:00

bilety 38,90 zł
przedsprzedaż 28,90-36,90 zł

1 lipca - 31 sierpnia 2024, g. 22:00

bilety 10 zł
ulgowy 5 zł
Projekcję poprzedzi wprowadzenie Huberta Bilewicza, który przybliży w swojej prezentacji kontekst funkcjonowania nowojorskiego środowiska artystycznego ostatnich dekad XX wieku, odwołując się do klimatu "Factory" Andy'ego Warhola.

Basquiat (w filmie gra go Jeffrey Wright) to legenda Nowego Jorku lat 80. Czarnoskóry malarz, syn Haitańczyka i Portorykanki, uciekł z domu jako 17-latek, a swoje pierwsze dzieła stworzył na brooklyńskich murach. Nie ukończył żadnej szkoły, ale mimo to zalicza się go do grona najwybitniejszych malarzy XX wieku. Swoje uliczne dzieła podpisywał SAMO, co oznaczało "same old shit" (wciąż to samo gówno). Kiedy w 1979 roku przyznał się, że SAMO to on, zaczęła się jego zawrotna, ale i zgubna kariera. Jego płótna (już nie mury) trafiały do najlepszych galerii, osiągały zawrotne ceny, a on sam znalazł się w ścisłym gronie nowojorskiej bohemy. Dołączył do przyjaciół Andy'ego Warhola (wśród których był też Schnabel) i wraz z nim stworzył w latach 1984-85 unikatową serię obrazów. Zmarł w 1988 roku, w wieku 28 lat. Przyczyna śmierci: przedawkowanie heroiny.

W kwestii historii najnowszej film pokazuje dobrą stronę lat 80. i 90., które błędnie kojarzone są z artystycznym bezguściem, przecież to właśnie wówczas krystalizowała się kultura hip-hopu, a tym samym cała popkultura (w melioratywnym sensie). O ile mamy tu do czynienia z hołdem dla tamtego okresu, to jednocześnie odczuwamy krytykę środowisk artystycznych, szczególnie mecenasów, którzy pokazani są jako ludzie, których jedynym celem jest zdobycie sławy i pieniędzy kosztem nieporadnego artysty.
Kamil Maciejewski, Filmweb.pl

Hubert Bilewicz - ur. w 1968 r., wykładowca historii sztuki na Uniwersytecie Gdańskim oraz w gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Zajmował się zagadnieniami architektury XIX i pierwszej połowy XX wieku. Interesuje się pedagogiką artystyczną oraz pograniczem sztuki i edukacji. Zajmują go zwłaszcza rozmaite (artystyczne i pozaartystyczne) uwikłania sztuki.

Reżyseria: Julian Schnabel
Produkcja: USA 1996, 102 min.
Obsada: Jeffrey Wright, Gary Oldman, David Bowie, Christopher Walken, Willem Dafoe, Courtney Love, Benicio Del Toro